«جام‌جم» آفرینش‌های هنری با موضوع شهدای خدمت را بررسی می‌کند

جلوه‌های خدمت بر بال هنر

برگزاری آیین پاسداشت و یادبود شهدای خدمت در تالار وحدت

ادای احترام هنر به سمبل خدمت

پس ازشهادت سیدابراهیم رئیسی و هیأت همراه او شامل حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی، سید‌محمدعلی آل‌هاشم امام‌جمعه وقت تبریز، سید‌مهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سه خلبان حاضر در کابین، مراسم‌های یادبود متعددی برگزار شد که به نحوی سعی داشت که دین خود را نسبت به آنها ادا کند.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۳۲
 
دراین میان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نیز تلاش کردند که دین خود را نسبت به این شهیدان ادا کنند؛ از این‌رو مراسم یادبود خادم فرهنگ شهید آیت‌ا... رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهان او بعد‌از‌ظهر هفتم خرداد با حضور تعداد زیادی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در تالار وحدت تهران برگزار شد. در کنار این مراسم هم عده‌ای از هنرمندان در کارگاهی به خلق اثر پرداختند. در ابتدای این مراسم، علی موسوی‌گرمارودی شعری را که در رسای شهدای خدمت سروده بود، خواند و سپس اسماعیل آذر، شاعر و مدرس زبان و ادبیات فارسی ضمن بیان خاطره‌ای کوتاه از توجه ویژه رئیس‌جمهور شهید به فرهنگ و ادبیات ایران گفت: دعا می‌کنم همه ما عاقبت به خیر شویم و امیدوارم روح شهید جمهور ما در بهشت برین سرشار از شکوه باشد.
     
احیای شورای هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی
محمدعلی رجبی‌دوانی، مدرس دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان هنر هم در تجلیل از مقام فرهنگی شهید جمهور عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که شهید رئیسی انجام داد، احیای شورای هنر در شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در دوران گذشته توجهی به آن نمی‌شد اما در ظرف این مدت کوتاه ۳۳ جلسه منظم برگزار شد و نتایج بسیار مهمی هم داد. تصویب نظام استاد و شاگردی در عرصه فرهنگ و هنر در مقابله با سنت‌های غربی، توجه ویژه به طایفه هنرهای تجسمی در عرصه‌های مختلف و باز کردن مسیرهای ارزشمند در این عرصه، تصویب سند موسیقی کشور که کسی به طرف آن نمی‌رفت، تدوین سندهای مهم زیربنایی در حوزه تئاتر و هنرهای تجسمی از‌جمله اتفاقات خوب و موثری بود که در شورای هنر انجام شد. 
 
قوام کشور در گروتوسعه علم و دانشگاه
نجفقلی حبیبی، مدرس حوزه فلسفه هم در تجلیل ازشهید رئیسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین افراد برای اعتلای فرهنگ و هنر و اندیشه اسلامی گفت: او قوام کشور را به توسعه علم و دانشگاه می‌دانست و بر این باور بود که جامعه با استادان و دانشجویان زنده است. او روی این موضوع اهتمام داشت که دانشگاه‌ها در عین داشتن یک فضای آرام و البته حضور سیاسی دانشجویان و دانشگاهیان، می‌توانند در ارتقای سطح علمی کشور و بخش صنعت نقش ایفا کنند.
 
صحبت‌های شهید رئیسی در مورد توسعه موسیقی علمی و ایرانی
شاهین فرهت، آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: من دوبار رئیس‌جمهور را دیدم و هردو برایم خاطره است؛ دفعه اول در مراسم افطاری ساختمان ریاست‌جمهوری بود که در آن مراسم پیرامون موسیقی علمی، موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی با رئیس‌جمهور صحبت کردم و خواستم که فرهنگستان هنر در حوزه‌های پژوهشی کمک کند و او با فراغ بال این کار را انجام داد. دفعه دوم هم در دیدار هنرمندان مختلف با شهید رئیسی بود که باز هم از توسعه موسیقی علمی و موسیقی ایرانی صحبت کرد که واقعا برایم ارزنده بود.
 
همواره پیشگیر مسائل فرهنگی
همایون همتی، پژوهشگر و مدرس حوزه فلسفه و عرفان نیز در تجلیل از مقام فرهنگی رئیس‌جمهور شهید گفت: او دغدغه مند دانشگاه را بود و همواره در برابر انتقاد و افکار مخالف گشودگی داشت و به من بارها می‌گفت که ما نمی‌توانیم به‌دلیل تدابیر امنیتی به میان مردم برویم پس شما به ما بگویید اشکال کار ما کجاست؟ او انسان متواضع و فروتنی بود که هیچ‌گاه از او خشم ندیدم. او همواره پیگیر مسائل فرهنگی بود و ذهن ایده‌پردازی داشت که ما بین روحانیون کمتر فردی این خصوصیات را دارا  است. 
 
کتاب خدا سوزاندنی نیست 
داریوش ارجمند، بازیگر هم در این مراسم گفت: این شهید در سازمان ملل با شجاعت عکس شهید سلیمانی را به تمام دنیا نشان داد و گفت این مرد سمبل مبارزه با تروریسم است. او در اعتراض به قرآن‌سوزی در دنیا، قرآن را در سازمان ملل نشان داد و گفت این کتاب خدا سوزاندنی نیست. رئیس‌جمهور شهید ما همواره به‌گونه‌ای صحبت می‌کرد که خیلی از او آموختیم.در این مراسم علاوه بر وزیرفرهنگ ومدیران وزارت فرهنگ وارشاد،هنرمندانی‌چون داریوش ارجمند،عنایت بخشی،شاهین فرهت،علی موسوی‌گرمارودی، محمد گلریز، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، علیرضا قزوه، هادی مقدم‌دوست، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش‌رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا، اسماعیل خلج، بهروز افخمی، جعفر دهقان، رضا بانگیز، محمد شیری، جهانگیر الماسی، منوچهر شاهسواری و‌... حضور داشتند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها