مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری کرمانشاه؛

تحقق شهر هوشمند اولویت شهرداری کرمانشاه است

شهرداری در مورد سرنوشت بیمارستان مسیح چه می گوید؟

مراجع قضایی هر حکمی بدهد انجام می شود

سیروس رضایی،معاون شهرداری منطقه چهار شهرداری کرمانشاه در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد؛ گفت:بیمارستان مرادیان که اسم اولیه آن،همین بوده طی کش و قوس های فراوان به بیمارستان مسیح تغییر نام داد که حدود ۹۳ سال قدمت دارد و در طی عمر خود خدمات مثمر ثمری برای مردم کرمانشاه داشته است.
کد خبر: ۱۴۵۸۴۱۳

جام جم آنلاین؛ منیراضمحالی-وی با بیان اینکه این بنا دومین بیمارستان مفید در ایران بوده، افزود: دکتر مرادیان صاحب اول آن در اثر کهولت سن، بیمارستان را به دکتر آواکیان بعنوان صاحب دوم آن واگذار کرد، این بیمارستان کار خود را خوب شروع کرد تا اینکه در اثر اختلاف نظرهای شدید با علوم پزشکی، دکتر آواکیان مهاجرت کرد و کلا از ایران رفت.

وی ادامه داد:پس از مهاجرت ایشان، بیمارستان مسیح ‌بی صاحب ماند و از طرف دیگر و در سال ۸۸، میراث فرهنگی کرمانشاه اعلام کرد که بیمارستان ثبت ملی شده است که این موضوع باعث ایجاد مسائل و نزاع های فراوانی شد و بر همین اساس در سال ۹۰ از طرف مالک و وکیل ایشان یک رای صادر شد.

 

رضایی بیان داشت:میراث فرهنگی در سال ۸۸ مجدد بیمارستان را در فهرست آثار ثبت ملی کشور در آورد و این مسئله باعث شکایت مجدد مالک شد و بنا،درگیر و گرفتار یک نزاع چندین و چند ساله شد،تا اینکه در سال ۱۴۰۲ رای جدیدی صادر شد.

وی با بیان این موضوع که مالک این بنا از سنوات گذشته تا همین اواخر، دائم به شهرداری مراجعه می کرد اظهار داشت:مالک بیمارستان از سال ۸۸ به بعد درخواست بازسازی بیمارستان را داشت و قصد داشت یک بیمارستان شکیل و در خور شأن مردم کرمانشاه بسازد اما به دلیل نزاعی که بین مالک و میراث فرهنگی استان ایجاد شده بود،میراث فرهنگی نه اجازه فعالیت داد و نه اجازه بازسازی.

رضایی گفت:مالک مراجعات متعددی به شهرداری داشت تا مجوز تخریب را بگیرد و شهرداری همچنان با میراث تعامل داشت و مجوز صادر نکرد و این موضوع باعث شد تا مالک از شهرداری شکایت بکند.

رضایی گفت:از آن جایی که میراث فرهنگی اجازه بازسازی نمی داد و از طرفی هیچوقت نظر قطعی خود را در این زمینه بیان نکرد،عملا دست شهرداری بسته شد،تا اینکه بالاخره در مهر ماه،۱۴۰۲ مالک موفق به گرفتن رای خروج بنا از ثبت ملی شد و در اینجا شهرداری هم محکوم شد و موظف شد و باید پروانه را برای تخریب بنا صادر می کرد و در این خصوص نه تنها هیچ عذر و بهانه ای قبول نبود بلکه این بند هم قید شده بود که شهرداری در زمان صدور پروانه نباید هیچگونه استعلامی از میراث فرهنگی کرمانشاه بگیرد.

معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه ادامه داد: در رای جدید دیوان عدالت اداری علاوه بر الزام صدور پروانه ساختمانی برای ملک این بیمارستان، سابقه آن به عنوان اثر ملی تاریخی ابطال شد لذا شهرداری نمی‌تواند به عذرنامه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مانع یا محدودیتی برای صاحب ملک ایجاد کند.رضایی ابراز داشت:در پی تعامل با میراث،شهرداری کرمانشاه به این رای اعتنا نکرد،تا جایی که شهرداری مورد تهدید قرار گرفت که چرا رای را اجرا نمی کند.

این مسئول افزود:در اجرای حکم مرجع قضایی؛ شهرداری کرمانشاه برای صدور مجوز تخریب و پروانه ساختمان ملزم به گرفتن استعلام از سازمان میراث فرهنگی نیست، حکم قطعی این پرونده نیز در آبان ماه سال گذشته صادر و به شهرداری کرمانشاه ابلاغ شد.رضایی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال مجوز تخریب برای بیمارستان مسیح توسط شهرداری صادر شد افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه طی نزدیک به یک سال گذشته از صدور حکم جدید برای این پرونده و خارج شدن آن از فهرست آثار ملی باخبر بود لذا می توانست اقدام حقوقی لازم را در مورد نقض آن انجام دهد هرچند حکم قطعی آن نیز در آبان ماه گذشته صادر شد.

همچنین میراث فرهنگی استان کرمانشاه از طریق شورای تامین استان یا اعمال ماده قانون ۷۹ و یا داد خواست دستور موقت می توانست از تخریب بیمارستان جلوگیری بکند که کارها را انجام نداد.رضایی گفت:رای دیوان مبنی بر تخریب بیمارستان قبل از اینکه بدست شهرداری برسد،بدست میراث فرهنگی رسیده بود،یعنی میراث فرهنگی از مهرماه ۱۴۰۲ از این قضیه خبر داشته است که بنا از ثبت ملی خارج شده است.

معاون شهرداری منطقه چهار شهرداری اظهار داشت:میراث فرهنگی باید می رفت و به هر شکل رای را نقض می کرد و به شهرداری هم اطلاع میداد هر چند متاسفانه رای صادر شده بود،قطعی بود و از دست میراث کاری بر نمی آمد.وی ادامه داد:میراث فرهنگی کرمانشاه برای حفظ این بنا نتوانست کاری انجام بدهد و شهرداری هم مکلف به اجرای رای شد.

رضایی با اشاره به اینکه مالک ابتدا قصد نوسازی بیمارستان را داشت نه تخریب،اما به دلیل حساسیت هایی که این موضوع داشت ما نتوانستیم پروانه تخریب و نوسازی را صادر بکنیم به همین دلیل پروانه تخریب را به مالک دادیم و اجازه ساخت مجدد را برای او صادر نکردیم.رضایی با اشاره به متروکه بودن بیمارستان مسیح و وقوع آتش سوزی سال‌های گذشته در آن که باعث اذیت و آزار همسایه ها شده بود، یادآور شد: بر همین اساس بیش از ۴۰ نفر از اهالی محل با تهیه صورتجلسه ای و ارسال آن به شهرداری خواستار ساماندهی ملک شده اند.معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه تاکید کرد: مالک بیمارستان مسیح به استناد حکم دیوان عدالت اداری می‌تواند در این مکان اقدام به ساخت با کاربری مسکونی یا درمانی کند.

وی ادامه داد: به گفته وکیل مالک بیمارستان مسیح درخواست بازسازی و احداث یک مرکز درمانی جدید در این ملک طی سال های گذشته داده شده بود که از طرف دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه متاسفانه با آن مخالفت شده بود و علوم پزشکی به صراحت گفته بود،کرمانشاه به اندازه کافی بیمارستان دارد و نیازی به ساخت بیمارستان جدید ندارد.

وی افزود:در سال ۸۸ پسر دکتر مرادیان که جراح هستند مجدد متقاضی ساخت بیمارستان در کرمانشاه بود که متاسفانه با آن مخالفت شد و مالک نیز سرمایه ای را که برای این امر در نظر گرفته بود؛ برای احداث بیمارستان در امریکا هزینه کرد.رضایی ضمن اشاره به گفته صحبت میراث فرهنگی،که گفته،باید عین همین بیمارستان در همین مکان فعلی ساخته بشود گفت:آیا خواسته مراجع قضایی هم،همین است.وی گفت:ملک صاحب دارد و دارای سند مالکیت است پس مختار است و می تواند هر ساخته ای در آنجا داشته باشد البته این موضوع باز هم به نظر قانون بستگی دارد.

رضایی با بیان اینکه میراث فرهنگی و شهرداری در یک راستا بودند و از هم جدا نبوده اند، گفت:ما با میراث فرهنگی دشمن نیستیم،اما طبق قانون،بخشنامه و مراجع قضایی هر حکمی به ما بدهد ما آن را انجام می دهیم و در غیر اینصورت ما متخلف محسوب می شویم.

وی ادامه داد:میراث فرهنگی کرمانشاه برای حفظ این بنا نتوانست کاری انجام بدهد و شهرداری هم مکلف به اجرای رای شد.رضایی با اشاره به اینکه مالک ابتدا قصد نوسازی بیمارستان را داشت نه تخریب،اما به دلیل حساسیت هایی که این موضوع داشت ما نتوانستیم پروانه تخریب و نوسازی را صادر بکنیم به همین دلیل پروانه تخریب را به مالک دادیم و اجازه ساخت را برای او صادر نکردیم.

رضایی با اشاره به متروکه بودن بیمارستان مسیح و وقوع آتش سوزی سال‌های گذشته در آن که باعث اذیت و آزار همسایه ها شده بود، یادآور شد: بر همین اساس بیش از ۴۰ نفر از اهالی محل با تهیه صورتجلسه ای و ارسال آن به شهرداری خواستار ساماندهی ملک شده اند.معاون شهرداری منطقه چهار کرمانشاه تاکید کرد: مالک بیمارستان مسیح به استناد حکم دیوان عدالت اداری می‌تواند در این مکان اقدام به ساخت با کاربری مسکونی یا درمانی کند.

وی ادامه داد: به گفته وکیل مالک بیمارستان مسیح درخواست بازسازی و احداث یک مرکز درمانی جدید در این ملک طی سال های گذشته شده بود که از طرف دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه متاسفانه با آن مخالفت شده بود و مالک نیز سرمایه ای را که برای این امر در نظر گرفته بود؛ برای احداث بیمارستان در امریکا هزینه کرد.رضایی ضمن اشاره به گفته میراث فرهنگی،که باید عین همین بیمارستان در همین مکان فعلی ساخته بشود گفت: باید پرسید که آیا خواسته مراجع قضایی هم،همین است؟

وی گفت:ملک صاحب دارد و دارای سند مالکیت است پس مختار است و می تواند هر ساخته ای در آنجا داشته باشد البته این موضوع باز هم به نظر قانون بستگی دارد.

رضایی با بیان اینکه میراث فرهنگی و شهرداری در یک راستا بودند و از هم جدا نبوده اند، گفت:ما با میراث فرهنگی دشمن نیستیم،اما طبق قانون،بخشنامه و مراجع قضایی هر حکمی به ما بدهند ما آن را انجام می دهیم و در غیر اینصورت ما متخلف محسوب می شویم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها