هنرمندان و اندیشمندان در گفت‌وگو با «جام‌جم» از فضایل اخلاقی شهید ابراهیم رئیسی گفتند

وداع با رئیس‌جمهور هنردوست

رئیس جمهوری بود که دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت می‌دانست

رئیسی، رکورددار حضور در دانشگاه‌ها

سید‌ابراهیم رئیسی در طول دوران خدمت خود در سمت‌های مختلف همیشه نگاه ویژه‌ای به دانشگاه، ‌دانشجویان و جامعه دانشگاهی داشت و در دوران ریاست جمهوری‌اش ارتباطات گسترده‌تری با دانشگاه‌ها برقرار کرد به گونه‌ای که می‌توان وی را رکورددار حضور در دانشگاه و نشستن پای صحبت دانشجویان و ارتباط مستقیم و چهره به چهره با این قشر از جامعه دانست‌.
کد خبر: ۱۴۵۷۹۶۹

 
رئیس جمهور شهید از سال ۱۴۰۰ تا‌کنون چیزی حدود ۲۳ بار حضور در مراکز آموزش عالی یا میزبانی دانشگاهیان را در دفتر کاری خود در کارنامه کاری‌اش به ثبت رساند. سید‌ابراهیم رئیسی در طول دوران ریاستش بر قوه مجریه ارتباط دانشگاه با دولت را ترمیم کرد و ارتقا داد و رئیس‌جمهوری بود که دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت می‌دانست.آیت‌ا... سید‌ابراهیم رئیسی از سال ۱۴۰۰ تاکنون چیزی حدود ۲۳ بار حضور در مراکز آموزش عالی یا میزبانی دانشگاهیان را در دفتر کاری خود، در کارنامه کاری‌اش به ثبت رساند. از مراسم آغاز سال نو تحصیلی هر سال و مراسم روز دانشجو گرفته تا حضور در نشست اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک‌ها، بازدید از پارک‌های علم و فناوری، شرکت در دو جلسه شورای عالی عتف در دو سال متوالی و حضور در آیین‌ اختتامیه جشنواره‌های خوارزمی و فارابی برای قدردانی از دانشمندان مختلف؛ فقط بخش کوچکی از اقدامات و همراهی رئیس‌جمهور با دانشگاهیان کشور است.پیش از این دانشجویان سال‌ها بود که به حضور کم‌رنگ رئیس‌جمهور یا مسئولان دولتی در دانشگاه‌ها عادت کرده بودند و البته گله‌مند! 
رئیسی، رکورددار حضور در دانشگاه‌ها

   
۱۹ مهر ۱۴۰۰ دانشگاه تهران، آغاز سال تحصیلی
اولین حضور رسمی آیت‌ا... رئیسی بعد از دریافت حکم ریاست جمهوری، در دانشگاه تهران برای شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در ۱۹ مهر بود.
   
۳ ماه بعد دانشگاه شریف، روز دانشجو
آیت‌ا... رئیسی پس از دانشگاه تهران کمتر از سه ماه دومین حضور خود را در دانشگاه صنعتی شریف و برای گرامیداشت روز دانشجو ثبت کرد. این مراسم پس از محدودیت‌های دوران کرونا به شکل حضوری و با استقبال دانشجویان برگزار شد. 
   
۲ ماه بعد جشنواره خوارزمی، تقدیر از برگزیدگان
پس از این دو حضور، اسفند ۱۴۰۰ سالن اجلاس سران میزبان آیین اختتامیه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی باحضور آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی بود. رئیس‌جمهورِ شهید در این مراسم ازهشت طرح برگزیده بیست وسومین جشنواره جوان خوارزمی دربخش‌های تخصصی عمران، فناوری‌های نانو،مکانیک،فناوری‌های شیمیایی ومحیط‌زیست بااهدای لوح وتندیس جشنواره تقدیرکرد.
   
توجه به حوزه علم و دانش در سفرهای استانی
آیت‌ا... رئیسی در دو سفر خود به خراسان رضوی و اصفهان در سال ۱۴۰۱ به نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است سر زد و با کارشناسان و متخصصان آنها چهره به چهره صحبت کرد.
   
دانشگاه علم و صنعت هم حضور رئیسی را تجربه کرد
دانشگاه علم و صنعت ۱۳ تیر ۱۴۰۱ میزبان رئیس‌جمهور و بیست و نهمین دوره آیین معرفی و تجلیل از اعضای هیات علمی و دانشجویان نمونه کشوری بود. در این مراسم ۳۶ عضو هیات علمی و ۱۸ دانشجوی نمونه کشوری در رشته‌های مختلف با حضور رئیس‌جمهور معرفی و تجلیل شدند.در این مراسم رئیس‌جمهور از دانشگاه‌‌ها به عنوان اتاق فکر دولت یاد کرد و برای پیشبرد اهداف دولتش بر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی تاکید کرد.
   
جشنواره فارابی و اهمیت رئیسی به علوم انسانی در کشور
مراسم بعدی که آیت ا... رئیسی در آن حاضر شد و مربوط به حوزه آموزش عالی و نخبگانی کشور می‌شد، اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی بود.آیت ا... رئیسی در این مراسم بر ضرورت آسیب‌شناسی وضع موجود در حوزه علوم انسانی تأکید می‌کند و تحقق علوم انسانی ترازِ انقلاب اسلامی را حائز عقب‌ماندگی‌هایی می‌داند که باید با نگاه اجتهادی و نوآورانه عالمان و دانشمندان این عرصه جبران شود.
   
زنده کردن شورای عطف پس از ۱۱ سال توسط آیت‌ا... رئیسی
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای رئیس‌جمهور در حوزه آموزش عالی را باید احیای شورای عالی عتف آن هم بعد از ۱۱ سال دانست. شورایی که براساس ماده ۹۹ قانون برنامه سوم توسعه در شهریور ماه ۸۳ با هدف ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در سیاست‌گذاری کلان اجرایی در حوزه علوم شکل گرفت و قرار بود نقش راهبری را برای عرصه علم و فناوری کشور ایفا کند.جلسه‌ای که در آن کلیات طرح «نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس»، «شبکه ملی آزمایشگاهی» و «محققان پسادکتری» تصویب شد.
   
شهریور ۱۴۰۱ و این بار دانشگاه امیرکبیر
رئیس‌جمهور شهید در اولین روز از اجلاس دوروزه روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها موسسات آموزش عالی و پژوهشی شهریور ۱۴۰۱ مهمان ویژه بود و در اولین روز این اجلاس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شد.رئیسی در این اجلاس با تاکید بر نقش دانشگاه‌ها گفت: رسالت دانشگاه‌های ما تربیت انسان‌های موحدِ نجات‌یافتهِ‌ نجات‌بخش است.
   
دیدار با مدیران دانشگاه شریف در کشاکش اعتراضات ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها
مهر ۱۴۰۱ به واسطه شرایطی که در کشور پدید آمده بود، شاهد اعتراضاتی در کف دانشگاه‌‌ها بودیم. دانشگاه صنعتی شریف نیز روز یکشنبه (۱۱مهر) صحنه اعتراضاتی بود که حتی وزیر علوم را برای آرام‌کردن شرایط به این دانشگاه کشاند تا ماجرا به آرامی حل شود. اما رئیس‌جمهور شهید ۴ روز بعد از این ماجرا با مدیران دانشگاه صنعتی شریف در دفتر خود دیدار کرد تا درک بهتری از این واقعه داشته باشد.درست در همان روزهای پر التهاب دانشگاه‌ها و مسائلی که دستمایه شعار‌هایی همچون زن، زندگی، آزادی شده بود، رئیس جمهورِ شهید دانشگاه تک جنسیتی الزهرا(س) را برای حضور در گرامیداشت روز دانشجو انتخاب می‌کند؛ انتخابی که بسیاری آن را هوشمندانه خواندند.رئیس جمهور شهید ۸ آبان ۱۴۰۱ نیز در دفتر خود میزبان شماری از روسای دانشگاه‌های برتر کشور بود. وی در این دیدار دانشگاه را بهترین جایگاه برای بحث و گفت‌وگو درباره رخدادهای اخیر و ارائه راهکار می‌داند و می‌گوید شرط مهم این گفت‌وگوها فهم درست مسائل است.آیت ا...رئیسی یک ماه پس از این دیدار، به وزارت علوم رفت و در جمع وزیر و مسئولان این وزارتخانه ضمن شنیدن گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کرد‌.مهر ماه ۱۴۰۲ رئیس جمهور در مراسم جشن میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) به دانشگاه امام صادق (ع) رفت. وی در جمع دانشجویان این دانشگاه، دانشگاه‌ها را مرکز اندیشه و اتاق فکر دولت معرفی کرد و با بیان این‌که دانشجوی تلاشگر، استاد زبده و محتوای درسی مناسب از ضروریات تحول در دانشگاه‌ها هستند، از نهاد دانشگاه خواست که با تدوین نظام مسائل کشور، در مسیر اجرای آن دوشادوش مجریان ایستاده و بر حسن اجرای آن نظارت کند.این بار رئیس جمهور رویه ثابت حضور روسای جمهور در دانشگاه‌های پایتخت را با رفتن به دانشگاه شیراز شکست و برای مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ در جمع دانشجویان این دانشگاه حاضر ‌شد.رئیس جمهور شهید در این جمع گفت:« دانشگاه‌ها نباید از این‌که دانشجو و استادی نظری مخالف آنها دارند، ابایی داشته باشند.» 
آیت‌ا...رئیسی بهمن۱۴۰۲درنشست دانشگاه حکمت بنیان باحضور وزیرعلوم، شماری از روسای دانشگاه‌های معین و رئیس دانشگاه امام حسین (ع) شرکت کرد‌. دراین جلسه یکی از خلأهای موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کردوگفت:آنچه موجب شده که دانشجو به‌رغم تسلط برفرمول‌ها، دراجرا دچار مشکل باشد بی‌توجهی به مسأله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست.رئیسی ماه رمضان امسال میزبان جمعی از نمایندگان تشکل‌ها، جنبش‌ها و فعالان دانشجویی بود و پای صحبت‌ها وبیان دغدغه‌های آنها نشست ودرادامه درباره برخی مسائل مطرح شده توضیحاتی ارائه کرد.این دیدار در قالب افطاری رئیس جمهور با تشکل‌های دانشجویی با شماری از این تشکل‌ها از جمله تشکل‌های سیاسی، بسیج دانشجوی، هیات‌های دانشجویی، گروه‌های جهادی و انجمن‌های علمی برگزار شد و نمایندگان تشکل‌ها نظرهای خود را در این جلسه به مدت سه ساعت خدمت رئیس‌جمهور ارائه دادند.همچنین معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اقتصاد، راه و مسکن و شهرسازی سخنگوی دولت، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز در این جلسه حضور داشتند که این امر نشان‌دهنده جدیت جلسه از سوی شخص رئیس‌جمهور بود و معاونان و وزرا دعوت شده بودند تا اگر جایی لازم شد در خصوص سوالات دانشجویان پاسخگو باشند یا اگر پیشنهادی داشتند، آن را بشنوند.آقای رئیس جمهور حالا چند روزاست که دیگر دربین مردم نیست‌. مردمی که از هر قشر و جایگاهی بارها حضور او را در کنار خودشان حس کرده بودند و دراین میان دانشگاهیان جای خالی مردمی ازجنس دغدغه وعلم رابیشتر ازهرقشردیگری حس می‌کنند؛‌ رئیس جمهوری که دانشگاه‌ها رااتاق فکردولت می‌دانست.ویژگی متمایز آیت‌ا...رئیسی درارتباط با جامعه دانشگاهی این بود که وی در این سه سال حضورش درراس قوه مجریه رابطه دولت با بدنه دانشگاهی را ترمیم کرد و ارتقا داد و در خاطر دانشجویان از خود تصویر یک رئیس جمهور را ثبت کرد که برای شنیدن حرف‌ها و انتقادات‌شان گوش شنوا و همتی بلند برای عمل کردن دارد.

حضور رئیس جمهور در دانشگاه‌های کشور
دانشگاه امام حسین (ع) و شرکت در جلسه دانشگاه حکمت بنیان
ماه رمضان ۱۴۰۳، دیدار دانشجویان با رئیس جمهور
مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، دانشگاه شیراز
رئیس جمهور دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت می‌دانست
مهر ۱۴۰۲، دانشگاه امام صادق(ع)
آبان ۱۴۰۱، رئیسی میزبان روسای دانشگاه‌ها در دفتر خود
دانشگاه الزهرا(س) میزبان رئیس جمهور در روز دانشجو ۱۴۰۱
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها