مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل گفت: بیش از سه میلیون و ۱۹۲ مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی استان صرفه جویی شده است.
کد خبر: ۱۴۵۲۲۷۵

به گزارش جام جم آنلاین،داور بستام با تشریح اقدامات شرکت آب منطقه ای در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: پارسال علاوه بر مسدود کردن نزدیک به ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان، ۲۱۴ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های مجاز استان اردبیل نصب شد که تاثیر بسزایی در کاهش و مدیریت مصرف آب داشته است.
مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل همچنین افزود: پارسال با انجام ۵۰ عملیات تقلیل منصوبات، پلمپ و قطع برق چاه‌های دارای اضافه برداشت در سطح استان بالغ بر یک میلیون و ۶۰۴ مترمکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه جویی شد.
او با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۱ تیم گشت و بازرسی بطور مستمر از منابع آب استان صیانت می‌کنند، گفت: شرکت آب منطقه ای اردبیل در تکمیل سامانه های مدیریت توامان مصرف آب و برق در کشور رتبه برتر را کسب کرده است. به طوری که این شرکت در تکمیل سامانه ساماب عملکرد ۱۰۰ درصدی و در سامانه ساپاد عملکرد ۹۹ درصدی داشته است.
بستام با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در حوزه صیانت از منابع آب در سطح استان نیز افزود: در همین راستا اجرای طرح داناب و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها مدنظر بخش آب استان قرار دارد و امسال برنامه‌های متعددی در همین زمینه‌ها عملیاتی خواهد شد.
او با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه ۲۷ سانتی متر افت کرده و این دشت به‌دلیل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی با خطر فرونشست مواجه شده است، گفت: با وجود انجام اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و به کارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق ، اطلاع‌رسانی وسیع بین مشترکان آب زیرزمینی و حذف قسمتی از آب آشامیدنی از منابع آب زیرزمینی و تامین آن از سد یامچی هنوز شاهد تداوم افت سطح سفره‌های زیر زمینی استان هستیم.
بستام افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را یکی از چالش‌های اساسی بخش آب استان در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: وقوع خشکسالی‌های یک دهه اخیر، برداشت بی‌رویه و بیش از مفاد پروانه از آبخوان، توسعه اراضی پایاب چاه‌ها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پر آب بر در سطح دشت اردبیل از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی متولیان آب استان است.
مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب استان اردبیل افزود: کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات، تغییر محل و کف‌شکنی چاه‌ها و در نتیجه تحمیل هزینه‌های گزاف در این خصوص به صاحبان چاه‌ها، افت کیفی منابع آب و شور شدن تدریجی آنها، محدودیت در مصارف کشاورزی و صنعت و شرب، افزایش سرسام آور هزینه‌های تامین انرژی مثل برق و سوخت، عوارض منفی ناشی از فرونشست زمین و کاهش ظرفیت حجم مخزن طبیعی از تبعات این پدیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها