کارشناس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت اردبیل گفت: استان اردبیل باتوجه‌به به کوهستانی بودن، ذاتاً مشکل کمبود فلوراید آب آشامیدنی داشته و از دیرباز شیوع پوسیدگی دندانی بالا دارد.
کد خبر: ۱۴۵۱۹۶۱

به گزارش جام جم آنلاین،شادی کفاشچیان اظهار داشت: طبق بررسی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۷۷، استان اردبیل از نظر پوسیدگی دندان در گروه سنی ۶ ساله‌ها در کنار چهار استان با شیوع پوسیدگی دندان بالا قرار گرفت.
وی افزود: در سطح استان اردبیل در طول این ۳۰ سال گذشته برنامه‌های زیادی اجرا شده است تا رتبه استان در پوسیدگی دندان ارتقا پیدا کند و در حال حاضر از نظر پوسیدگی دندان در گروه پوسیدگی پایین (با شاخص DMFT در ۱۲ ساله‌ها برابر ۲/۲۴) از نظر سازمان جهانی بهداشت قرار دارد. تقسیم‌بندی شاخص DMFT از نظر سازمان جهانی بهداشت در تصویر زیر آمده است:

کارشناس گروه سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت اردبیل به نقش خانواده و تغذیه مناسب در حفظ سلامت دهان و دندان اشاره کرد و افزود: آنچه که مشخص است این است که پوسیدگی با شیوع بالا در استان کنترل شده است؛ ولی اهداف کشوری و استانی قرارگرفتن در طبقه پوسیدگی خیلی کم یعنی زیر ۲/۱ است و برای رسیدن به این هدف نیاز به رویکرد تازه و خدمات جدید پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

کمبود فلوراید آب آشامیدنی از دلایل پوسیدگی دندان
وی تصریح کرد: استفاده از فلوراید تا حد زیادی می‌تواند جلوی پوسیدگی دندان را بگیرد و خانواده‌ها باید از همان سنین پایین مسواک‌زدن را به کودکان آموزش دهند.
کفاش‌چیان ادامه داد: طبق تفاهمنامه بین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و آموزش‌وپرورش استان پاید سلامت دهان و دندان در مدارس سطح استان انجام می‌گیرد و در صورت نیاز دانش‌آموزان برای ترمیم دندان به مراکز جامع سلامت معرفی می‌شوند.
روش‌های مراقبت از دندان کودکان تغییر یافته است
وی به تغییر روش‌های مراقبت از دندان نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: مدل‌های قدیمی کنترل پوسیدگی باتوجه‌به نوع پوسیدگی دندان کودکان متفاوت خواهد بود؛ یعنی علاوه بر افزایش بار مراقبت‌ها از نظر کمی و کیفی، خدمات پیشرفته‌تری برای کنترل پوسیدگی در این کودکان موردنیاز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها