سیدمحمود علائی طالقانی در یک خانواده روحانی در یکی از روستاهای طالقان به نام «گلیرد» دیده به جهان گشود. شناسنامه وی سال 1282 هجری شمسی را ثبت کرده است.
کد خبر: ۱۴۵۱۹۰

پدر وی از شاگردان میرزای شیرازی و از دوستان مدرس بود که با حرفه ساعت سازی ، روزگار خود را می گذراند.
طالقانی در 5 سالگی وارد مکتبخانه شد و در 7 سالگی برای ادامه تحصیلات حوزوی به تهران رفت . در 10 سالگی برای ادامه تحصیل به شهر قم عازم شد. در سال 1311 ، عازم نجف اشرف شد و پس از مدتی دوباره به ایران بازگشت و در حوزه علمیه قم به ادامه تحصیل پرداخت.
این دوران مصادف است با تثبیت پایه های قدرت استبدادی و دیکتاتوری رضاخان که وی از سال 1306 به بعد، با آغاز اصلاحات در ابعاد مختلف ، رویارویی خود و دولت خویش را با روحانیت و دین آشکار کرد.


طالقانی در دوران رضاشاه بارها زندان رضاشاه را تجربه می کند و در زندان با گروههای مختلف ازجمله یکی از اعضای گروه 53 نفر آشنا می شود. وی در سال 1320 ، با همکاری مهدی بازرگان و یدالله سحابی و عده ای دیگر «کانون اسلام» را تشکیل داد و مجله ای را با نام «دانش آموز» منتشر کرد. در بهمن ماه 1325 ، وزارت کار و تبلیغات ایران از وی دعوت می کند برای بسط و نشر مبانی دین مبین اسلام با آن وزارت همکاری کند. همکاری وی به صورت سخنرانی هفتگی در رادیو سراسری بود که مورد توجه وسیع شنوندگان قرار گرفت . طالقانی در سال 1327 بنابه دعوت عده ای از متدینان مسجد هدایت تهران ، فعالیت تبلیغاتی خود را در آنجا متمرکز کرد. مسجد هدایت به مرور زمان ، پایگاه مبارزان علیه استبداد محمدرضا شاه می گردد ، به طوری که بیشتر مبارزان مسلح ، از دانش آموختگان مکتب طالقانی بودند. دهه 20 در تاریخ ایران ویژگی های خاصی دارد. اشغال ایران از سوی متفقین ، بروز جنگ جهانی دوم ، سقوط نظام استبدادی رضاشاه و مداخله و رقابت قدرتهای بزرگ در ایران ، همراه با جوانی شاه جدید ، وضعیت و موقعیت جدیدی پدید آورد که به دنبال خود نوعی ازهم گسیختگی در تمامی امور را در پی داشت و همچنین باعث ایجاد نوعی آزادی و فعالیت احزاب و گروههای مختلف شد که ازجمله گروههای بسیار فعال ، حزب توده و همچنین جبهه ملی بودند. در این زمان ، آیت الله طالقانی ضمن مبارزه ایدئولوژیک با حزب توده ، به حمایت جدی از جبهه ملی و دکتر مصدق پرداخت . طالقانی در زمان نهضت ملی شدن نفت ، از نهضت حمایت می کرد و پس از کودتای 28 مرداد ، مسجد هدایت را به یکی از کانون های مقاومت و مبارزه علیه استبداد تبدیل کرد و از بنیانگذاران نهضت مقاومت ملی بود. وی در کنار فعالیت های سیاسی داخل ، فعالیت هایی نیز در خارج از ایران داشت . ازجمله فعالیت های وی ، شرکت در کنفرانس ها و کنگره های جهانی مسلمانان است .به دنبال کودتای 28 مرداد ، فعالیت احزاب و گروهها ممنوع شد و اختناق شدیدی در سطوح گوناگون جامعه به وجود آمد.

طالقانی سیاست را جزو دین و دین را راهنمای سیاست و دخالت در سیاست را فریضه دینی و وظیفه انسانی خویش می شمرد

در سال 1336 ، سازمان موسوم به ساواک تشکیل و متعاقب آن فشار و سرکوب و محدودیت های مختلف بر مبارزان بیشتر شد که نتیجه آن ، ایجاد فضای یاس و ناامیدی از تحقق آزادی و مردم سالاری و مشروطیت بود که از دوران نهضت مشروطه آغاز شده بود. طالقانی در سال 1340 با همکاری مهدی بازرگان و یدالله سحابی ، جمعیت مستقلی به نام نهضت آزادی بنا نهاد که از نظر ایدئولوژی بر مبنای مکتب و مذهب تشیع و از نظر سیاسی ، خواهان مبارزه عمیق تری با رژیم بود. طالقانی چند سال پس از تشکیل نهضت آزادی در دادگاه نظامی رژیم شاه به ناسازگاری این نهضت با روحیه استبدادی رژیم شاه اشاره کرد و تشکیل آن را برای پیشرفت و دفاع از حقوق داخلی و تجاوزات خارجی دانست .پس از 15 خرداد 1342 ، طالقانی به اتفاق دیگر دوستان و با اعضای نهضت آزادی ، اعلامیه ای صادر و در آن به بازداشت غیرقانونی امام خمینی اعتراض کرد. به دنبال وقایع 15 خرداد 42 و متعاقب آن ، تبعید امام در سال 43 ، حکومت دیکتاتوری ، به صورت کامل و خشن به اجرا درآمد. طالقانی بارها از سوی رژیم محمدرضا پهلوی دستگیر شد و به زندان افتاد. رژیم پهلوی در سال 1350 ، وی را به مدت 10 سال به زابل تبعید کرد ولی بعدها با در نظر گرفتن مصالح خاص در حکم 10ساله وی تقلیل داد و محل اقامت وی را به بافت کرمان منتقل کرد.با پیروزی انقلاب اسلامی ، طالقانی اولویت اساسی را به وحدت تمامی گروههای شرکت کننده در انقلاب داد. وی پس از تشکیل دولت موقت ، حمایت خود را از آن اعلام کرد و در عین حال ، به همه نیروها توصیه می کرد که به ملاقات امام رفته و همبستگی خود را با رهبری ایشان اعلام کنند.طالقانی از جمله افرادی بود که نقش زیاد و مستقیمی در انقلاب اسلامی داشتند ، چه در بعد عملی و مبارزاتی و نیز بعد نظری . ایشان از زمینه سازان انقلاب بود. وی پس از آزادی از زندان پهلوی در هشتم آبان 57 تا پیروزی انقلاب ، فعالیت های بسیار گسترده و دامنه داری را در روند انقلاب اسلامی ایفا کرد.بی چون و چرا می توان گفت که ایشان پس از رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، امام خمینی ره ، مرد شماره 2 انقلاب بود و پس از امام ، بیشترین نقش را در پیروزی انقلاب داشت . مرحوم طالقانی عمیقا به ولایت فقیه و رهبری امام خمینی (ره) ایمان داشت واظهارات وی در نماز جمعه در تاریخ ثبت شده است . طالقانی برگزارکننده راهپیمایی های تاسوعا و عاشورا، رئیس شورای انقلاب ، بنیانگذار و نخستین امام جمعه در تهران ، مبتکر مجلس خبرگان قانون اساسی ، نماینده اول تهران در مجلس خبرگان و طراح شوراهای مردمی بود. آیت الله طالقانی پیش از ورود امام خمینی در 12 بهمن 57 محور حل و عقد امور انقلاب بود .در اولین جمعه ماه رمضان 1358 ، اولین نماز جمعه تهران به امامت طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد. وی در تیر 58 ، به عنوان نماینده اول تهران در خبرگان بررسی قانون اساسی انتخاب شد. آیت الله طالقانی ، در روز 19 شهریور 1359 دارفانی را وداع گفت و به سوی معبود خویش شتافت .آنچه از طالقانی به صورت آثار مکتوب از زمان حیات وی باقی مانده است ، چند جلد کتاب و شماری مقاله با موضوعات گوناگون در مجلات مختلف آن زمان است . آثار طالقانی ، بالغ بر چندین جلد کتاب و تعدادی مقاله است . از جمله تعدادی مقالات که در کتابهای مختلف ، از قبیل «بحثی درباره روحانیت و مرجعیت» که مقاله وی با عنوان «تمرکز و عدم تمرکز در مرجعیت» در آن منعکس شده است . کتابهایی که به وسیله خود او یا بعدا به وسیله دیگران تنظیم شده عبارتند از: اسلام و مالکیت ، حاشیه بر تنبیه الامه و تنزیه المله نائینی - پرتوی از قرآن - مناره ای در کویر و از آزادی تا شهادت.

دغدغه های فکری و راه حل ها

طالقانی ، مشکلات اصلی کشورهای اسلامی و بالاخص ایران را استبداد، استعمار، ضعف و عقب ماندگی و نابرابری و بی عدالتی و ریشه های اصلی این مشکلات را دوری از تعالیم اصیل دین اسلام ، استبداد و استعمار می دانست و در این راستا نیز راه حل هایی برای رفع این مشکلات ارائه کرده است . مهمترین راه حل ها از نظر ایشان عبارتند از بازگشت به اسلام و فرهنگ قرآنی ، آزادی ، تسامح و مدارا، اقتصاد اسلامی و شورا.باید در نظر داشت که مجموعه این موارد در کنار هم به عنوان راهکاری برای حل مشکلات در نظر گرفته می شوند و تمام این راه حل ها در کنار هم یک کل منسجم و یکپارچه ای را به وجود می آورند که از نظر طالقانی ، می توانند چاره گشای مشکلات روزافزون جامعه باشند. اینک به بررسی و شرح یک به یک این راه حل ها می پردازیم.
1- بازگشت به اسلام و فرهنگ قرآنی
طالقانی اولین و مهمترین راهکار حل تمامی مشکلات و معضلات ، عقب ماندگی ها و نابسامانی های جامعه ایران و اسلام را بازگشت به مبانی اصیل دین اسلام می داند. وی مهمترین ، اصیل ترین و دست نخورده ترین منبع اسلامی را کتاب خدا، یعنی قرآن کریم می داند و بر لزوم توجه به تعالیم قرآنی برای رهایی از بند تمامی مشکلات تاکید می کند. وی معتقد است که اسلام برنامه جامعی برای تمام امور مسلمین دارد و باید در تمامی جوانب زندگی از اسلام پیروی کرد. وی می گوید اسلامی که برای تمامی امور از کوچک و بزرگ برنامه دارد، چگونه ممکن است امور سیاسی را به حال خود واگذارد و نظام و برنامه سیاسی و حکومتی نداشته باشد. طالقانی سیاست را جزو دین و دین را راهنمای سیاست و دخالت در سیاست را فریضه دینی و وظیفه انسانی خویش می شمرد. دعوت طالقانی به اسلام سیاسی ، دعوت به اسلام مبارز یا اسلام انقلابی بود.
2- آزادی
آزادی در اندیشه طالقانی ، به عنوان راه حل بسیاری از مشکلات و مسائل مطرح می شود و از مفاهیم کلیدی اندیشه وی است . وی به آزادی با توجه به مبانی دینی و قرآنی می نگرد و آزادی را آزادی از اراده فرد (دیگران) تعریف می کند و معتقد است که دین اسلام دین آزادی است و هدفش آزادی انسان ها از هر قید و بند ضدتکامل است و می گوید: «آزادی این است که اندیشه انسان آزاد باشد و قالبی فکر نکند».
3- تسامح
از دیگر راه حل های طالقانی در جهت رفع مشکلات ، تاکید ایشان بر تسامح و مدارا در زمینه های مختلف فکری ، اجتماعی ، عقیدتی و عملی بود. تسامح و مدارا، از ویژگی های برجسته و چشمگیر طالقانی بود و این ویژگی در او دوچندان ارزش و فضیلت دارد: یکی از آن رو که وی در جامعه ای می زیست که تسامح ، قاعده و هنجار نبود و دیگر این که ضمن پایبندی به اصول و ارزشها و کوشش برای تحقق آنها ، با مخالفان و دگراندیشان ، تسامح و مدارا می کرد.
وی تسامح را نه از غربیان بلکه از قرآن و سیره پیشوایان اسلام آموخته بود. وی بر آن بود که پیشرفت اسلام و مسلمان شدن مردم در عصر بعثت ، نخست به سبب اخلاق رحمت آمیز پیامبر و سپس به سبب منطق و هدایت قرآن بود.
4- اقتصاد اسلامی
ارائه بحث اقتصاد اسلامی از سوی طالقانی ، در راستای تلاش ایشان در مورد حل مشکلات حوزه های مختلف جامعه بوده است که وی اقتصاد اسلامی را در جهت حل مشکلات حوزه اقتصادی ارائه می دهد. در این راستا وی به نگاشتن کتاب اسلام و مالکیت همت گماشت .کتاب اسلام و مالکیت به دلیل خلاء گسترده و فقر فزاینده که در ادبیات اقتصادی اسلام وجود داشت ، با استقبال روزافزون مخاطبانش مواجه شد.
5- شورا
یکی از مهمترین راه حل های مشکلات مختلف جامعه از دید طالقانی ، شوراست. وی با توجه به اصول قرآنی و اسلامی ، شورا را متذکر می شود و با تمسک به آیاتی چون «و امرهم شوری بینهم» و «شاورهم فی الامر» شورا را اصلی قرآنی و راه چاره بسیار از مشکلات و معضلات اجتماعی می داند. شورا از نگاه طالقانی ، به معنای حق دخالت همه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی ، شوون اجتماعی و حل و فصل همه مسائلی است که در زندگی جمعی پدید می آید. نظریه شورا ، طرحی است که می بایست در غیاب نظام مشروطه و در پی آشکار شدن ناکارآمدی و عدم مشروعیت نظام مذکور ، جایگزین و جانشین آن شود که در حقیقت حرکتی به سوی نظامی مشارکت جویانه بر اساس اسلام و ارائه الگویی از دموکراسی دینی با استعانت از آیات قرآن و سنت معصومین بود. در یک جمع بندی می توان گفت طالقانی در حوزه سیاسی استبداد را مهمترین مشکل کشور می داند و از حاکمیت مردم و شورا به عنوان راهکار اصلی جهت برون رفت از بحران دفاع می کند و در حوزه اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی بر اقتصاد اسلامی تاکید دارد و آن را آلترناتیوی در مقابل اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیستی مورد دفاع قرار می دهد و در حوزه اجتماعی و فرهنگی از تسامح ، تساهل و مدارا به عنوان راهکار رفع موانع و مشکلات و حرکت به سوی یک جامعه ایده آل یاد می کند.

یعقوب نعمتی وروجنی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها