چرا طرح نتانیاهو برای آینده فلسطین غیرقابل اجراست؟

توهم پیروزی در یک قدمی شکست

ارائه طرح اخیر نتانیاهو برای اداره غزه، مورد تمسخر و البته انتقاد شدید استراتژیست‌ها و کارشناسان حوزه روابط بین‌الملل حتی در غرب و اراضی اشغالی قرار گرفته است. این روزها مقامات آمریکایی ترجیح داده‌اند در قبال طرحی که تحت عنوان دوران پساجنگ غزه از سوی نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی ارائه شده، سکوت کنند.
کد خبر: ۱۴۴۶۶۳۰
نویسنده سعید سبحانی - بخش بین‌الملل
 
نتانیاهو در حالی که به هیچ یک ازاهداف سه‌گانه خود درجنگ غزه یعنی آزادی اسرا، اشغال غزه ونابودی حماس دست پیدا نکرده، طرحی را به قول خود برای اداره غزه در دوران پساجنگ ارائه کرده است. مخالفت مطلق همه گروه‌های فلسطینی با طرح ارائه شده از یک‌سو و سکوت رسانه‌ها و استراتژیست‌های غربی در قبال آن به‌وضوح نشان می‌دهد‌ نتانیاهو درخصوص جنگ غزه و آینده آن راه به جایی نخواهد برد. 

رسانه‌های صهیونیستی جزئیاتی از سندی را منتشر کرده‌اند که می‌گویند نتانیاهو، آن را برای مدیریت غزه پس از پایان جنگ به کابینه امنیتی خود ارائه کرده است. نشریه تایمز اسرائیل می‌نویسد این طرح شامل پیشنهادهایی برای انتصاب مقامات فلسطینی‌ برای اداره غزه در صورت نداشتن هیچ‌گونه ارتباطی با حماس یا کشورهای حامی تروریسم است! براساس این طرح، ارتش صهیونیستی قادر خواهد بود در سراسر نوار غزه در دوره‌ای که آن را دوره میانی نام‌گذاری کرده‌، به عملیات نظامی دست بزند. صبری صیدم، معاون کمیته مرکزی فتح که اداره کرانه باختری اشغالی را به‌عهده دارد این طرح را دستور العملی برای فاجعه و تشدید بیشتر درگیری خوانده است. مشخص نیست دوره میانی مورد نظر نتانیاهو برای نوار غزه چه مدت خواهد بود. براساس طرح نتانیاهو، ساکنان غزه نیز به‌جز بخشی که برای نظم عمومی خواهد بود، غیرمسلح خواهند شد. 
 
صهیونیست‌ها دقیقا دنبال چه چیزی هستند؟
قطعا نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی در قالب ارائه این پیشنهاد به دنبال خرید زمان است. نظرسنجی‌های صورت گرفته به‌وضوح حکایت از شکست مطلق نتانیاهو و ائتلاف راست میانه در اراضی اشغالی (‌به‌دلیل شکست در جنگ غزه‌) دارد. در چنین شرایطی نتانیاهو قصد دارد به مخاطبان خود این‌گونه القا کند که جنگ را پایان نداده، بلکه آن را به دوره میانی منتقل ساخته است. اولین بار است که نتانیاهو طرح گسترده‌تری را برای این‌که آینده غزه را چگونه می‌بیند به کابینه ارائه می‌کند. با این حال بر همگان مسجل است کلیت آینده پژوهی تحولات غزه درگرو توصیف واقعی صحنه نبرد در این منطقه است؛ موضوعی که نتانیاهو به‌صورت عامدانه از آن گریزان است. به عبارت بهتر، اساسا صهیونیست‌ها در جنگ کنونی به دستاوردی نرسیده‌اند که خود را در کسوت اداره کنندگان آینده غزه تصور کنند. پس از آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در پی حمله حماس در اکتبر سال گذشته، خبرهای ضدونقیضی درخصوص آینده غزه پس از جنگ منتشر شده بود و حتی برخی مقامات ارشد کابینه رژیم صهیونیستی صحبت از بیرون کردن ساکنان فلسطینی از این منطقه کرده بودند که با واکنش‌های شدید بین‌المللی روبه‌رو شده بود. اکنون اساسا روزنه‌ای برای تنفس صهیونیست‌ها در جنگ غزه باقی نمانده و در چنین شرایطی سخن گفتن از آینده پژوهی جنگ، نوعی فرافکنی در قبال وضعیت موجود محسوب می‌شود. طرح نتانیاهو در حالی مطرح شده که قرار است نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی به پاریس سفر کنند تا به مذاکرات آمریکا، قطر و مصر برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها بپیوندند. این خود، تعارض دیگری در تل‌آویو و کابینه نتانیاهو محسوب می‌شود که حتی از سوی برخی اعضای کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها به چالش کشیده شده است. رئیس هیأت رژیم اشغالگر صهیونیستی در این مذاکرات را دیوید برنع، رئیس فعلی سازمان اطلاعات و عملیات ویژه این کشور، موساد، است. با این حال مشخص نیست میان نتانیاهو و موساد درخصوص ارائه طرح اخیر وی (‌طرح اداره غزه پس از جنگ‌)، چه هم افزایی و ارتباطی (‌به‌صورت دقیق) وجود داشته است. برخی مقامات ارشد موساد طی ماه‌های اخیر نسبت به تعارضات رفتاری نتانیاهو و اعضای کابینه‌‌اش در قبال جنگ غزه و ابعاد میدانی و فرامتنی آن هشدار داده‌اند. 

وقتی غرب هم طرح نتانیاهو را پس می‌زند
درطرح ارائه شده از سوی نتانیاهو، نکات و ابهاماتی وجود دارد که حتی برخی رسانه‌های غربی نیز نسبت به آنها دچار سردرگمی شده‌اند. به عبارت بهتر، طرح ارائه شده ازسوی نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی دارای حدود وثغور مفهومی و مصداقی مشخصی نیست. این طرح می‌گوید رژیم صهیونیستی برای توقف فعالیت‌های سازمان ملل در نوار غزه وجایگزینی آن با آژانس‌های امدادرسان بین‌المللی مسئول تلاش خواهد کرد. این اقدام در راستای تمرکززدایی نهادهای بین‌المللی از جنایات این رژیم در غزه صورت می‌گیرد. در این طرح توضیح داده شده که «بازسازی نوارغزه فقط پس از تکمیل فرآیند غیرنظامی‌‌سازی و آغاز فرآیند رادیکال‌زدایی امکان‌پذیر خواهد بود.»شبکه یورونیوز دربررسی وتحلیل طرح نتانیاهو می‌گوید: طرح نتانیاهو در بخش برنامه‌های بلند مدت بسیار خلاصه است. طبق این طرح بلندمدت، آینده غزه ازطریق مذاکره تعیین می‌شود اما این طرح مشخص نمی‌کند رژیم اشغالگر صهیونیستی با چه کسی مذاکره خواهد کرد.نتانیاهو در این طرح تاکید کرده با ایجاد کشور فلسطینی(‌در قالب طرح دو دولتی یا هرطرح دیگری)مخالف است. همه این موارد درحالی بیان می‌شود که بحران سراسر اراضی اشغالی رافراگرفته و نتانیاهو نیز در چند قدمی سقوط از قدرت قرار دارد. درچنین شرایطی طرح ارائه شده از سوی وی و دیگر مقامات صهیونیستی از پایه و اساس باطل است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها