وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با شبکه سی ان بی سی:

همکاری آمریکا با نتانیاهو ریشه ناامنی در منطقه است

وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای سوئیسی تاکید کرد:

تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای سوئیسی بر تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد و گفت: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است.
کد خبر: ۱۴۴۱۳۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۲۷ دی ماه و در دومین روز حضور خود در داووس سوئیس، با ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با تشکر از اقدام سوئیس در محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان گفت ما برای توسعه روابط با سوئیس مصمم هستیم.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گفتگو‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف حقوقی و قضایی و نیز گفتگو‌های جامع سیاسی بین وزارت خارجه‌های دو کشور، به همکاری‌های سازنده فیمابین در چارچوب نقشه راه دو کشور اشاره کرد و افزود: ما بر تداوم گفتگو و همکاری‌های دو کشور در این راستا تأکید داریم.

امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر اهمیت تداوم گفت گو‌های دوره‌ای بین دو وزیر خارجه، از انجام و تقویت گفتگو‌های تخصصی بین کارشناسان دو کشور در زمینه‌های مختلف استقبال کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به فعالیت کمیسیون مشترک دو کشور و برنامه برگزاری اجلاس آتی آن در تهران اشاره و بر لزوم هماهنگی و همکاری برای برگزاری موفقیت آمیز آن تأکید کرد.

وی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور را مورد تأکید قرار داد و همچنین از همکاری در سایر زمینه‌های مورد علاقه دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و گردشگری استقبال کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص برجام نیز گفت ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است.

وی بر پایبندی ایران به مسیر مذاکره تأکید کرد و حمایت سیاسی سوئیس از روند مذاکرات را با اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای تأکید و همچنین تداوم همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاست روشن و قطعی ایران توصیف کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تحولات غزه و گسترش ابعاد آن در منطقه گفت: بحران غزه راه‌حل نظامی ندارد و ریشه بحران نیز در ۷ اکتبر نیست بلکه در ۷۵ سال اشغالگری است و جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر راه حل سیاسی و دموکراتیک خود برای حل ریشه‌ای بحران فلسطین، بر ضرورت توقف فوری حملات رژیم اسرائیل علیه غزه و باز شدن کریدور‌های ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرد و نقش سوئیس را در این زمینه و نیز کمک به تقویت صلح و ثبات در منطقه حائز اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در دریای سرخ، وضع موجود در دریای سرخ را نتیجه تحولات در غزه دانست و گفت که علت و ریشه بی‌ثباتی در دریای سرخ و منطقه، استمرار حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه غزه است.

ایگناز یو کاسیس وزیر خارجه سوئیس با تشکر از حضور امیرعبداللهیان در اجلاس داووس، به گفتگو‌های تلفنی دو طرف در نوامبر گذشته و دیدار دوجانبه در نیویورک اشاره کرد و مجددا با دولت و ملت ایران در خصوص اقدام تروریستی کرمان همدردی کرد.

وزیر خارجه سوئیس که کشورش حافظ منافع آمریکا در ایران است، عضویت ایران در بریکس را تبریک گفت و ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، تداوم گفتگو‌های دوجانبه با ایران در زمینه‌های مختلف دوجانبه و منطقه‌ای را حائز اهمیت دانست و بر تمایل و آمادگی خود برای تداوم گفتگو‌ها و مشورت‌های دوجانبه با همتای ایرانی و نیز برگزاری جلسات دیپلمات‌ها و کارشناسان دو کشور در زمینه‌های تخصصی مورد اهتمام ایران و سوئیس تأکید کرد.

وزیر خارجه سوئیس خواستار حمایت بیشتر از فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران شد.

وی ایران را کشور بزرگی خواند و با اشاره ۱۰۰ سال رابطه سیاسی دو کشور و دهه‌ها سابقه همکاری سوئیس و ایران در زمینه‌های مختلف، بر اهمیت تداوم و تقویت گفتگو‌ها و همکاری‌ها بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه سوئیس با اشاره به تحولات فلسطین، مخالفت کشورش را با کشتار غیرنظامیان اعلام کرد.

در این دیدار برخی دیگر از مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله بحران اوکراین نیز مورد تبادل نظر قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها