سرپرست معاونت امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد عنوان کرد:

بخش عمده ای از ترافیک یزد با تکمیل رینگ شهری برطرف می شود

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد خبر داد:

«شمسه» مسجد جامع یزد در موزه یاسبرین جا خوش کرد

یزد- مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد از هدیه ویژه شهر یزد به خواهرخوانده خود خبر داد و گفت: این هدیه قابی از بازسازی نقش معروف «شمسه» صحن مسجد جامع یزد است.
کد خبر: ۱۴۴۱۲۴۸

به ‌گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، حامد سطانی اظهار داشت: مردم شهر یاسبرین کشور مجارستان خود را یزدی‌تبار می دانند و این امر سبب شد تا چند سال پیش، پیمان خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین منعقد شود.

وی افزود: به دنبال همین پیمان، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی، هدیه ویژه ای که در زمان حضور شهردار و هیئت شهر یاسبرین در یزد بمناسبت سالگرد ثبت جهانی شهر یزد به شهردار یاسبرین تقدیم شده بود، توسط شهرداری یاسبرین به موزه «یاس» اهدا شد.

سلطانی عنوان کرد: موزه یاس، اصلی‌ترین و مهمترین موزه قوم ایرانی‌تبار یاس در اروپاست این هدیه به صورت رسمی و طی مراسمی به این موزه اهدا شد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری یزد ادامه داد: این هدیه ویژه و نو که شامل قابی از بازسازی نقش معروف «شمسه» در صحن مسجد جامع روی کاشی با پس زمینه کاهگل است، برای نخستین بار توسط هنرمند یزدی و تنها به این منظور تهیه شده و به مرور به همه شهرهای خواهرخوانده ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: مراسم اهدای این هدیه ویژه به موزه یاس در نشریه «سولجون» مجارستان به چاپ رسیده است.

سلطانی بیان کرد: موزه یاس همان موزه‌ای است که تعدادی نسخه‌های خطی به زبان فارسی نیز در آن نگهداری می شود و سند ایرانی بودن قوم یاس و شرح مهاجرت این قوم به مجارستان را بازگو می کند.

وی عنوان کرد: پیش از این تعداد قابل توجهی از یادگارها و هدایای ارزشمند شهر یاسبرین در طول ۲۰ سال گذشته به شهر یزد اهدا شده و اکنون در موزه تشریفات و بین الملل شهرداری نگهداری می شود و اکنون نیز آثار و نشانه هایی از یزد در موزه هایی چون موزه یاس به یادگار سپرده شده و در کنار یادمان بادگیر، نام یزد و ایران را در آن سرزمین روشن نگاه خواهد داشت.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها