مقاومت لبنان چگونه پازل راهبردی صهیونیست‌ها را به هم ریخته است؟

رمز گشایی از تاکتیک موشکی حزب‌ا...

بسط و گسترش عملیات موشکی حزب‌ا... علیه رژیم اشغالگر قدس، شوک جدیدی بر پیکره تل‌آویو وارد کرده‌است. یکی از موضوعاتی که به نگرانی شدید نتانیاهو وهمراهانش منجر شده، ناگهانی وهوشمندانه بودن عملیات اخیر موشکباران مقاومت اسلامی لبنان است.
کد خبر: ۱۴۳۹۶۶۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
این عملیات ازیک سونشان‌دهنده آمادگی حزب‌ا... درراستای انجام عملیات‌های بزرگ و ترکیبی علیه صهیونیست‌ها وازسوی دیگر، بیانگر دسترسی مقاومت به عمق استراتژیک اراضی اشغالی است. حزب‌ا... لبنان به هدف قرار دادن مواضع متعلق به اشغالگران درمرزهای فلسطین اشغالی ادامه داد. خبرنگار الجزیره نیز گفت که به دلیل احتمال نفوذ یک پهپاد ازجنوب لبنان، آژیرهای خطر درغرب الجلیل به صدا درآمد. حزب‌ا... لبنان اعلام کرد رزمندگان مقاومت اسلامی محل نیروهای پیاده‌نظام رژیم‌صهیونیستی دراطراف پادگان «هونین» را با تسلیحاتی مناسب وبه طور مستقیم هدف قرار دادند.
حزب‌ا... لبنان همچنین ازهدف قراردادن پایگاه «المطله» با تسلیحات مناسب و به طور مستقیم خبرداد. این عملیات رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان درپاسخ به کشتارساکنان نوارغزه توسط رژیم‌صهیونیستی ودرحمایت ازمقاومت فلسطینیان ونیز حملات رژیم اشغالگر علیه روستاهای لبنان انجام می‌شود. 
   
شلیک موشک‌های ضد تانک از سوی مقاومت 
در همین حال، خبرنگار المیادین در جنوب لبنان شلیک مستقیم از لبنان به سمت شهرک متولا درجلیل علیا را تایید کرد، در حالی که رسانه‌های عبری از شلیک موشک‌های ضد تانک به سمت متولا (المطله) خبر دادند. اوایل صبح دیروز، مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌ا...)دربیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه «مرون» درواکنش اولیه به ترور صالح العاروری، معاون رئیس‌دفتر سیاسی حماس با ۶۲ موشک هدف قرار گرفت. از سوی دیگر نیروهای الفجر، شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان اعلام کردند که دو عملیات نظامی با پرتاب راکت به شهرک «کریات شمونه» درشمال فلسطین اشغالی انجام داده و اهداف موردنظر به طور مستقیم هدف قرار گرفته‌اند. کانال ۱۲رژیم صهیونیستی گزارش داد که چهار موشک از جنوب لبنان شلیک شده و در مناطق باز نزدیک کریات شمونه فرود آمده‌است. طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد تبادل آتش میان حزب‌ا... لبنان و ارتش رژیم‌صهیونیستی بوده‌است. طی هفت روز آتش‌بس میان رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین، آرامش نسبی در این منطقه حکمفرما شد، اما در پی از سرگیری تجاوزات تل‌آویو به نوار غزه، حملات متقابل میان حزب‌ا... و رژیم اشغالگر نیز بار دیگر شدت گرفت. 
   
اهمیت پایگاه مرون
در اینجا، مروری بر همین پایگاهی که از سوی حزب‌ا... لبنان مورد هدف قرار گرفته، می‌تواند از قدرت و جایگاه عملیات موشکی اخیر رمزگشایی کند. پایگاه مرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در شمال اراضی اشغالی است و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد. پایگاه هوایی مرون را تعدادی از افسران و فرماندهان رژیم صهیونیستی اداره می‌کنند که بیشترشان از خلبانان و مهندسان هوایی و فنی هستند. پایگاه مرون تنها مرکز مدیریت و کنترل هوایی در شمال اراضی اشغالی و یکی از دو پایگاه اصلی در تمام اراضی اشغالی است. این دو پایگاه مرون، در شمال و «متسبیه رامون» در جنوب هستند. در این عملیات، تعدادی از صهیونیست‌ها کشته و زخمی شده‌اند که منابع و رسانه‌های صهیونیستی از اطلاع‌رسانی در خصوص تعداد دقیق آنها منع شده‌اند. پایگاه مرون در بالای کوه‌های الجرمق در شمال فلسطین اشغالی واقع است که مرتفع‌ترین کوه‌ها در فلسطین اشغالی محسوب می‌شود. در این خصوص اسامه حمدان، از رهبران حماس نیز تأکید کرد: پاسخ نخست حزب‌ا... لبنان به ترور العاروری در راستای پایبندی مقاومت به پاسخ به اشغالگران و جنایت‌هایشان است. سیدحسن نصرا...، دبیرکل حزب‌ا... لبنان پیش از این تأکید کرد که مقاومت لبنان ظرف سه ماه بیش از ۶۷۰ عملیات انجام داده و ۴۸ پایگاه مرزی را بارها هدف قرار داده‌است. کارشناسان رژیم صهیونیستی می‌گویند که تلفات ارتش دشمن بیش از سه برابر تعداد اعلام شده است. در هشت بیمارستان از بیمارستان‌های شمال بیش از ۲۰۰۰ زخمی وجود دارد. راه‌حل برای شهرک‌نشینان شمال این است که از کابینه بخواهند حمله به غزه را متوقف کند. راهکار دیگری در مقابل آنها (صهیونیست‌ها) وجود ندارد. 
   
برهم ریختگی پازل راهبردی صهیونیست‌ها
شوک موشکی اخیر مقاومت به رژیم کودک‌کش و منحوس صهیونیستی، در راستای همان سخنان و هشدارهای سید مقاومت قابل ارزیابی و تحلیل است. این‌که حزب‌ا... پاسخ دشمن را در میدان نبرد و صحنه منازعه خواهد داد و در این مسیر از دو مؤلفه اساسی و تعیین‌کننده یعنی قاطعیت و درایت بهره‌می‌برد.اکنون گام بعدی حزب‌ا...برای هیچ بازیگری، به‌خصوص  دشمن صهیونیستی قابل محاسبه نیست. همین مسأله منجر به برهم‌ریختگی پازل راهبردی و تاکتیکی تل‌آویو و واشنگتن در غزه و منطقه خواهد شد. این همان‌مزیت برتری مقاومت بوده که بارها خود را در بزنگاه‌ها و شرایط حساس و سرنوشت‌ساز به اثبات رسانده است

واکنش اولیه ... 
نکته مهم دیگری که طی ساعات اخیر مورد توجه رسانه‌های رژیم اشغالگر قدس و حتی برخی رسانه‌های غربی قرار گرفته، مربوط به ماهیت عملیات موشکی اخیر حزب‌ا... است. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران معتقدند این عملیات، صرفا اقدام و کنشی اولیه بوده و امواج انتقام حزب‌ا... محدود به آن نخواهدشد. بر این اساس، عملیات موشکی اخیر مقاومت لبنان صرفا نقطه آشکارساز توان و قدرت حزب‌ا... در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود. این‌که حزب‌ا... هر لحظه اراده کند می‌تواند دامنه و عمق میدان نبرد را گسترش داده و سراسر اراضی اشغالی را آماج حملات موشکی موفق خود قرار دهد. شلیک موشک‌های حزب‌ا... به یکی از دو پایگاه اصلی اطلاعاتی وامنیتی ارتش رژیم‌صهیونیستی در شمال لبنان نیز نمایانگر هدفمند بودن این عملیات است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها