جام جم آنلاین اصفهان؛ خط 2 متروی اصفهان ۲۴.۷۵ کیلومتر طول دارد و در طول مسیر، ۲۳ ایستگاه برای آن پیش بینی شده است. در حال حاضر ۱۵ ایستگاه آن حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ در حال تکمیل است و مسیری به طول ۱۴.۷ کیلومتر دارد.
خط 2 از بخش شمال شرقی اصفهان و منطقه ۱۴ (ایستگاه دارک) آغاز میشود و با عبور از خیابانهای زینبیه، لاله و هاتف، میدان امام علی (ع)، خیابان نشاط و فلسطین، به ایستگاه امام حسین (ع) میرسد و در این ایستگاه با خط یک تقاطع خواهد داشت که در ادامه تعدادی از مهمترین ایستگاههای این خط مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
ایستگاه زینبیه
اجرای ایستگاه زینبیه در خط 2 متروی اصفهان به روش شمع و ریب بوده و در آن ۱۱۵ هزار متر مکعب خاکبرداری، شش هزار تن آرماتوربندی، ۲۶ هزار مترمربع قالببندی، ۵۰ هزار مترمکعب بتنریزی و ۱۳ هزار مترمکعب حفاری انجام شده است. سطح زیربنای ایستگاه زینبیه خط ۲ متروی اصفهان ۹ هزار متر مربع است و معماری این ایستگاه بهدلیل همجواری آن با حرم حضرت زینب (س)، متأثر از این فضا و مطابق با معماری ایرانی و اسلامی است.
ایستگاه عاشق اصفهانی
«عاشقاصفهانی» سومین ایستگاه خط ۲ متروی کلانشهر اصفهان است که عملیات اجرایی آن از سال 1396 آغاز شده است. وجه تمایز این ایستگاه با سایر ایستگاههای خط 2 مترو 4500 متر فضای باز میدان عاشق اصفهانی است که در طراحی ایستگاه تلاش شده المانهای قبل، حفظ شود. برای این ایستگاه حدود 200 میلیارد تومان هزینه شده است.
ایستگاه عمان سامانی
عملیات اجرایی ایستگاه عمان سامانی از سال 1397 آغاز شده و ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب خاکبرداری، ۲۱ هزار متر مربع شاتکریت، ۵۵۰۰ تن آرماتور بندی و ۵۰ هزار و ۷۰۰ متر مکعب بتنریزی در آن انجام شده است.
ایستگاه عمان سامانی با رمپ و تونل به هسته مرکزی دسترسی پیدا کرده و با روش شمع و ریب بهعنوان سازه نگهبان، امکان اجرای فضای ایمن برای احداث سازه اصلی ایستگاه را فراهم کرده است. میزان پیشرفت این پروژه نزدیک به 100 درصد است.
ایستگاه شاهد
عملیات اجرایی این پروژه از سال 1398 آغاز شده و روش اجرایی این ایستگاه Top-Down است. دسترسی به محل ایستگاه از طریق یک رمپ در ضلع جنوب شرقی بوده و محل تجهیز کارگاه نیز در همین قسمت واقع شده است. این ایستگاه دارای 2 دسترسی در ضلع غرب و شرق خیابان و دو سازه پله فرار در ضلع شمال شرقی و جنوب غربی است.
زیربنای ایستگاه شاهد خط ۷۲۵۰ متر و خاکبرداری این ایستگاه ۹۲ هزار مترمکعب است. ۲۲۳۰ تن آرماتوربندی از حجم کلی ۴ هزار و ۱۰۰ تن و ۲۳ هزار متر مکعب از مجموع ۳۱ هزار متر مکعب بتنریزی در این ایستگاه انجام شده است.
ایستگاه طوقچی
پروژه احداث ایستگاه طوقچی خردادماه ۱۳۹۹ آغاز و رمپ آن نیز پس از جابهجایی تأسیسات با همکاری تمام دستگاههای مرتبط در کوچه علیابن سهل ایجاد شد. اجرای این پروژه بهصورت «شمع کج» در حال اجرا است، بنابراین چیزی از سطح زمین مشخص نیست اما زیر زمین فعالیتها با قوت انجام میشود.
ایستگاه طوقچی حدود ۱۲۰ متر طول دارد و ۱۲۰ شمع برای احداث آن مورد استفاده قرار میگیرد.
پس از ورود دستگاه حفار مکانیزه شرقی جبهه شمالی (دارک) به ایستگاه طوقچی تیبیام غربی وارد این ایستگاه میشود و طبق برنامهریزیهای انجام شده تا سال آینده کل سازه ایستگاه و دسترسیهای آن تکمیل خواهد شد.
ایستگاه امام علی (ع)
ایستگاه امام علی (ع) هشتمین ایستگاه خط ۲ متروی اصفهان است که اواسط مسیر خط 2 مترو واقع شده و از آنجا که این خط از دو سمت زینبیه و کهندژ به سمت مرکز حرکت میکند، میتوان گفت از سمت کهندژ ایستگاه نهم و از سمت زینبیه ایستگاه هشتم محسوب میشود.
قرارداد اجرایی این ایستگاه فروردین ۱۴۰۱ منعقد و پس از انجام فعالیتهای مقدماتی از جمله تجهیز کارگاه و تصویب طرحهای ترافیکی، عملیات اجرایی از تیرماه سال گذشته آغاز شد. طی این مدت ابتدا عملیات خاک برداری زیر فونداسیون زیرگذر انجام و سپس اجرای ایستگاه آغاز شده است. این ایستگاه به لحاظ اینکه زیر فونداسیون یک زیرگذر اجرا میشود، شاخص است. زیرگذر امام علی (ع) سال 1382 اجرا شده و دارای دو طبقه است؛ یک طبقه مربوط به ترافیک و در طبقه دوم سازههای قدیمی میدان عتیق اصفهان اجرا شده است.
این کارگاه در قسمت مرکزی شهر همراه با ترافیک سنگین در نقطه اتصال خیابان عبدالرزاق به ولی عصر (عج) و در یک فضای بسته و محدود واقع شده است، شرایط فعالیت در این ایستگاه به دلیل کنترل ترافیک، ایجاد مزاحمت نکردن برای شهروندان و کار کردن زیر یک فونداسیون بسیار حساس و ویژه است و باید با دقت و احتیاط انجام شود.
ایستگاه نقش جهان
عملیات اجرایی این ایستگاه از مردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده و برنامه زمانبندی آن ۳۲ ماهه است. با توجه به موانع و مشکلات از جمله میراث فرهنگی و تملیک زمینهای اطراف آن، این پروژه تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی میشود طبق زمانبندی انجام شده تا پایان ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد. همچنین برای این ایستگاه ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه پیشبینی و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.
روش اجرایی ایستگاه نقشجهان با عنوان NATM بسیار خاص است و میتوان گفت در ایران نخستین ایستگاه کامل با این روش، نقشجهان است.
تاکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای بررسی ابزار دقیق و کنترل نشستهای این ایستگاه هزینه شده و حدود سه هزار متر بتنریزی داشته است. در این ایستگاه تاکنون دو هزار متر مکعب شاتکریت زده شده و حدود ۴۳۰ هزار تن آهن مصرف شده است.
ایستگاه آمادگاه
این ایستگاه بهدلیل مباحث ترافیکی به صورت زیرزمینی و به روش شمع و ریب حفاری میشود. زیربنای ایستگاه آمادگاه بالغبر ۹۴۰۰ متر مربع، خاکبرداری آن بالغبر ۷۲ هزار متر مکعب و بتنریزی آن بالغبر ۲۶ هزار مترمکعب است. اجرای این ایستگاه بهلحاظ شرایط خاص خاک، همچنین تراز آب زیرزمینی که دارد با ابتکار و دانش فنی مهندسان مشاور و پیمانکار و مدیریت طرح به روش زیرزمینی و با تمهیدات بسیار خاصی صورت گرفته و عملیات اجرایی آن با قراردادی بالغبر ۱۴۵ میلیارد تومان از مردادماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.
ایستگاه خلجا
عملیات حفاری و لاینینگ هسته مرکزی ایستگاه خلجا واقع در محل تقاطع خیابان طالقانی و خیابان زاهد به پایان رسیده و دستگاه حفاری مکانیزه از آن عبور کرده است. ابعاد ایستگاه ۱۳۶ متر در ۱۷ متر و مبلغ قرارداد این پروژه ۶۰ میلیارد تومان است.
حفاری دسترسی شمالی ایستگاه در حال انجام است و پیشبینی میشود به شرط تأمین بهموقع منابع مالی، کارهای ابنیه این پروژه تا سال آینده به پایان برسد.
ارتفاع ۱۴ متری این ایستگاه از ویژگیهای خاص آن به شمار میرود که پس از اتمام نازک کاری، نمای ویژهای به آن خواهد بخشید.
ایستگاه چهارسو
سطح زیربنای ایستگاه چهارسو ۱۱ هزار و ۱۷۰ متر مربع است و از ویژگیهای شاخص آن قرار گرفتن در کنار بیمارستان کاشانی است. همچنین عملیات اجرایی سازه نگهبان و خاکبرداری این ایستگاه از آذرماه 1398 آغاز شده است.
در ایستگاه چهارسو ۶۳۳ عدد شمع سازهای و غیرسازهای، ۱۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، سه میلیون و ۴۰۰ هزار کیلو گرم آرماتوربندی و ۳۶ هزار متر مکعب بتنریزی انجام شده است.
زمان اتمام عملیات اجرایی این پروژه بر اساس زمانبندی و برنامهریزیهای انجام شده خردادماه ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.
عملیات اجرایی این ایستگاه با معضل خاصی مواجه نبوده است و طبق برآوردهای انجام شده هزینه این پروژه بالغبر ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم