یادداشت حجت الاسلام و المسلمین حسن مصلح_ امام جمعه شهرستان دشتستان؛

حرکت پرشور کاروان عشق و ایمان

سی و سومین سالگرد شهادت صادق گنجی، امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برازجان برگزار می گردد؛

شهید صادق گنجی؛سفیر بیداری اسلامی

شهادت صادق گنجی از اولین شهدای راه بیداری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افشاگر چهره نفاق در منطقه به شمار می‌رود
کد خبر: ۱۴۳۶۲۵۱
نویسنده علیرضا برازجانی –خبرنگار

شهید صادق گنجی در ششم اردیبهشت سال 1342 در خانواده‌ای مذهبی از دیار دشتستان به دنیا آمد. نوجوانی صادق همزمان شد با اوج مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی و طولی نکشید که او خود را به خط مقدم مبارزه رساند.

خودش در کتاب «بخشی به عنوان زندگی من» می‌نویسد در سن ۱۲ سالگی در مبارزات انقلابی شرکت کرد و به دست ماموران ساواک دستگیر شد.او هم مرد میدان مبارزه بود و هم در علم و تحصیل و مطالعه شاگردی شاخص بود.

گنجی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تشکیل انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و سه نهاد مردمی و انقلابی سپاه پاسداران کمیته انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین در برازجان تلاش کرد.

وی در سال ۵۹ برای تحصیل علوم دینی به تهران رفت و با نمره‌های عالی در آزمون ورودی مدرسه عالی شهید مطهری پذیرفته شد و با نشستن بر سرکلاس بزرگان و استادان مجربی، چون آیت اله امامی کاشانی، موفق شد مدرک کارشناسی در رشته الهیات رادریافت و لباس روحانیت بر تن کند.

شهید گنجی با آغاز جنگ تحمیلی هم در سنگر علم مشغول به تحصیل علوم بود و هم گاه و بیگاه از طریق مرکز علمی و دینی تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان مبلغ به جبهه‌ها اعزام می‌شد.

وی سال ۶۴ ازدواج کرد که سبحان و نادر ثمره این ازدواج هستند.گنجی در همین سال ابتدا شاهد شهادت همرزم خود و همسرخواهرش بود و سپس برادرش نادر به شهادت رسید.

او در همین روزها به استخدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و در سال ۶۵ در حالی که فقط ۲۳ سال داشت، از طرف معاونت بین الملل وزارت ارشاد به عنوان سفیر فرهنگی و مسوول خانه فرهنگ در لاهور پاکستان انتخاب شد. صادق به سرعت زبان اردو را فرا گرفت و نوشته‌ها و حتی اشعاری به زبان اردو از وی باقی مانده است.

شهید گنجی در مدت سه سال و نیمی که در پاکستان بود با حضور در همه مجامع علمی فرهنگی و هنری، به روشنگری می‌پرداخت و نوشته‌های علمی و دینی وی در مطبوعات این کشور به چاپ می‌رسید.

وی در مدت حضورش در پاکستان ۱۳ جلد کتاب درباره این کشور و در زمینه‌هایی مانند مسیحیت درپاکستان، زن در پاکستان، شخصیت‌های پاکستان، احزاب و گروه‌های پاکستان، پاکستان و چگونگی فعالیت امریکا در این کشور و آموزش و پرورش پاکستان به رشته نگارش درآورد.

شهید گنجی در روزهایی که در تدارک برگشت به کشور بود به مراسمی برای تودیعش دعوت شد که وداعش با این جهان را رقم زد.
این مراسم به همت ادبا نویسندگان شاعران وخبرنگاران در هتل «اینترنشنال» لاهور برگزار شده بود.

زمانی که گنجی برای شرکت در مراسم به در هتل رسید به محض پیاده شدن از خودرو با هجوم وحشیانه چندتن از ایادی استکبار قرار گرفت و به شهادت رسید.

سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بیست و هشتم آذر سال ۶۹ به دست گروه افراطی سپاه صحابه در لاهور پاکستان به درجه شهادت نایل آمد.

پیکر این شهید والامقام پس از انتقال به زادگاهش در کنار دو شهید خانواده‌اش نادر گنجی و هوشنگ مزارعی در گلزار شهدای برازجان آرام گرفت.

صدور پیام انقلاب در کانون جریان های تکفیری

شهید صادق گنجی؛سفیر بیداری اسلامی

((عبدالرحیم افروغ)) با بیان این که صادق گنجی رسالت بین المللی خود را نسبت به منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) به خوبی ایفا کرده است گفت:نقش آفرینی شهید صادق گنجی در شرایطی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود از آنجا مهم است که افق بلندی در صدور پیام انقلاب اسلامی پیش روی خود ترسیم کرد و در کانون تهاجم افکار متحجرانه و کج اندیشانه که توسط استکبار جهانی در قامت حاکمیت و دولت های اسلامی منطقه رسوخ کرده با ایجاد جبهه جدیدی علیه توطئه های دشمنان قسم خورده نظام اسلامی مبارزه نرم خود را آغاز می کند و با موفقیت به پایان می رساند.

بوشهر؛مهد شهیدان بیداری اسلامی

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سیر مبارزاتی شهیدان پرافتخار استان بوشهر از شهید رئیسعلی دلواری، شیخ ابوتراب عاشوری،شهید محمد حسن ابراهیمی،شهید نادر مهدوی و شهیده سمنبر عالی پور به عنوان پیشگامان عرصه ایثار و شهادت یاد کرد که در راس قله فرهنگی و هنری تولید محتوا قرار دارند و در دامنه آن می توان دیگر شهدا و دیگر آرمان ها و ارزشهای جامعه اسلامی و انقلابی را طراحی و تدوین کرد افزود:باور داریم که هر رویداد پرارزشی و یا محتوای فاخری را تولید کنیم برای این که در محدوده یک سالن و یا شهر و جغرافیای خاص محصور نماند باید از ابزار رسانه برای همه گیری و اشاعه آن فرهنگ والا مدد بگیریم.لذا با توجه به ابعاد شخصیتی و رسالت فرهنگی و اقدامات شاخص شهید صادق گنجی در عرصه بیداری اسلامی قابلیت فراملی و جهانی شدن را با محتوای فاخر رسانه ای دارد.

افروغ اضافه کرد:تلاش های این شهید پیشگام در مواجه با تفکر تحجر و تکفیری می تواند نماد و الگوی مناسبی برای جریان بیداری اسلامی و روشنگری ملت ها مورد توجه قرار گیرد.

مبارز پیش از انقلاب؛مدافع نظام پس از انقلاب

دبیر ستاد برگزاری سی و سومین سالگرد شهید صادق گنجی هم با اشاره به برشی از زندگی مبارزاتی مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور پاکستان گفت:صادق گنجی در کوران مبارزات ملت مسلمان ایران علیه رژیم طاغوت و علی رغم سن کم با بصیرتی برگرفته از مکتب حضرت امام خمینی(ره)و در پرتو اندیشه های  شهید استاد مطهری با تشکیل حلقه های انقلابی در منزل پدری به سیل خروشان انقلابیون می پیوندد و با تکثیر و پخش اعلامیه های آن دوران در جنوب کشور به عنوان یک چهره مبارز و انقلابی معرفی می شود.

شهید صادق گنجی؛سفیر بیداری اسلامی

شخصیت ممتاز مبارز در بین رجال سیاسی

((عباس دهقان)) افزود:این شهید دانش آموخته مدرسه عالی شهید مطهری پس از شروع جنگ تحمیلی با کسوت روحانی در جبهه های حق علیه باطل به صورت داوطلبانه حضور پیدا می کند و بارها تا مرز شهادت پیش می رود.

جامعیت فردی و دانش بالای وی در حوزه معارف دین باعث شد تا وی به عنوان رایزن فرهنگی ایران در کشور پاکستان منصوب و از سال1365 عهده دار مسئولیت خانه فرهنگ ایران در لاهور شود.اراده و عزم جدی وی برای انجام این ماموریت خطیر موجب شد تا زبان اردو را در کمتر از 3ماه فرا بگیرد و بنا به گفته های دوستان و عناصر فرهنگی و دینی کشور پاکستان،شهید صادق گنجی توانست در ترویج مبانی اصیل اسلام محمدی و همگرایی و اتحاد گروههای اسلامی در آن نقطه بحرانی و مورد تخاصم جریان های تکفیری و وهابی نقش بی بدیل و ممتازی ایفا کند.به طوری که این تلاش های شبانه روزی و مجاهدت های فرهنگی از ایشان چهره ای شاخص بین رجال سیاسی ،اصحاب رسانه و نخبگان فرهنگی در شبه قاره هند ساخته بود.

تولید آثار فاخر فرهنگی و هنری

وی با اشاره به فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره سرداران و بیش از2هزار شهید استان بوشهر در سال 98 که فرمودند ((مثل همین شهید صادق گنجی که در لاهور به شهادت رسید شخصیت های برجسته ای وجود دارند،این ها سرمایه اند ،کاری کنید یاد این شهدا و شخصیت ها در ذهن نسل های جدید ماندگار شود))  ادامه داد: رویکرد تولید محتوا با محوریت شهید صادق گنجی در دو سال اخیر و با شروع به کار دوره جدید مدیریت فرهنگی استان در دولت سیزدهم هدفگذاری و برنامه ریزی برای انتشار آثار فاخر انجام شده است .در همین راستا سی و سومین یادواره شهید گنجی با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز دوشنبه 27 آذرماه ساعت19 در مجتمع شهید شاهینی برازجان آغاز خواهد شد و در ادامه نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان در دانشگاه آزاد واحد دشتستان در روزهای 27و28آذرماه با نام مبارک شهید دایر خواهد بود.همچنین در صبحگاه مدارس شهرستان دشتستان بخشی از وصیتنامه شهید صادق گنجی قرائت می شود و در پیام رسان شاد آثار تولیدی درباره شخصیت شهید گنجی بازنشر می شود.جشنواره سرود استانی برای تولید آثار در این خصوص مدنظر قرار دارد.ضمن این که 3تالیف در دست اقدام قرار دارد که توسط تعدادی از دانشجویان با الهام از گفته های مادر شهید والامقام در کنار بازگویی ویژگی های رفتاری و شخصیتی شهید، به معرفی زیست بوم شهرستان دشتستان پرداخته می شود.تالیف رمان شهید صادق گنجی توسط آقای حامد عسگری  نویسندگان بنام کشور از دیگر تالیفات این حوزه است. همچنین کتاب دیگر در قالب داستانی توسط نویسنده هم استانی خانم گلچمن در دست تهیه است که تا پایان امسال به اتمام می رسد و در اردیبهشت ماه سال آینده که سالگرد ولادت شهید است رونمایی خواهد شد.35مقاله و یادداشت شهید گنجی که در نشریات پاکستانی منتشر شده است گردآوری و در قالب کتاب مستقل رونمایی خواهد شد.اثر دیگر هم توسط دکتر خبوشان از نویسندگان خوب و ملی پاکستان در دست تالیف است.

دبیر ستاد سی و سومین سالگرد شهید گنجی خاطر نشان کرد:2مستند در دست تولید قرار دارد که در آنها با افراد آشنا با منش فرهنگی و خط فکری شهید و همچنین همرزمان وی گفتگو شده است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها