مدیرکل آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر داد:

وقوع ۳۰ سانتی متر فرونشست خاک در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:

حفاظت از خاک زراعی نخستین گام دستیابی به امنیت غذایی

حفاظت از خاک زراعی اولین گام دستیابی به امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی است.
کد خبر: ۱۴۳۴۲۶۶

 به گزارش جام جم آنلاین ،نوبخت اژدری در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک با تاکید بر لزوم تلاش همگانی برای افزایش بهره‌وری و حفاظت از سرمایه ملی خاک افزود: خاک هر منطقه به نوعی سرمایه ملی محسوب می‌شود، زیرا ارتباط مستقیمی با امنیت و استقلال غذایی هر کشور دارد.
وی تخریب خاک را موجب از بین رفتن کشاورزی پایدار و به تبع آن از بین رفتن امنیت غذایی و در نهایت منجر به زوال تدریجی استقلال کشور دانست و بیان کرد: خاک علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی، توانایی ذخیره آب در درون خود و نیز افزایش زمان تمرکز آب در حوضه‌های آبخیز و جلوگیری از وقوع سیلاب را دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر لزوم نگرش تخصصی و هوشمندانه حفاظت از خاک زارعی اضافه کرد: هدر رفت خاک و کاهش حاصلخیزی، ایجاد و افزایش روان‌آب و سیلاب، آلودگی آب‌های جاری و زیرزمینی، افزایش رسوب‌گذاری در مخازن سد‌ها و منابع آبی، کاهش بهره‌وری کشاورزی، مهاجرت و معضلات اجتماعی از پیامد‌های فرسایش خاک است.
اژدری با اشاره به راهکار‌های حفاظت از خاک‌های زراعی استان بیان کرد: به استناد قانون حفاظت از خاک و ماده هفت، این سازمان اقدام به عقد قرارداد مطالعات خاکشناسی در ۵۰۰ هکتار از اراضی پارس آباد جهت پایش و توصیه نحوه مصرف کود‌های شیمیایی و کنترل و برنامه‌ریزی آتی در جهت حفظ خاک زراعی کرده است.
وی همچنین گفت: در راستای استفاده بهینه از خاک زراعی، با تخصیص ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار از مجموع ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری، پنج واحد استخر معیشتی در سطح شهرستان‌های مشگین‌شهر، خلخال و اردبیل به بهره‌برداری رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها