گزارش اندیشکده «کارنگی برای صلح بین‌الملل»؛

تأثیر کریدور ارس بر صلح تاریخی قفقاز

سنای آمریکا در اقدامی که نشان دهنده تغییر سیاست عمده این کشور است, قانون دفاع ارمنستان برای سال ۲۰۲۳ را تصویب کرد که بر اساس آن کمک‌های نظامی به جمهوری آذربایجان متوقف می‌شود.
کد خبر: ۱۴۳۱۲۲۷

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری "ترند "، تصویب قانون دفاع ارمنستان برای سال ۲۰۲۳ نقطه عطفی در سیاست خارجی و حمایت نظامی آمریکا در منطقه است.

به رغم درگیری طولانی مدت آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ، واشنگتن به صورت تاریخی تلاش کرده است تا روابط متوازن خود را با ارمنستان و آذربایجان حفظ کند.

جیمز اوبراین، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز گذشته در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که واشنگتن کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌های خود به آذربایجان را به حالت تعلیق درآورده، سفرهای بلندپایه خود به این کشور را لغو کرده و به باکو پیام داده است که عادی‌سازی روابط دوجانبه تا زمانی که پیشرفت در مذاکرات صلح با ارمنستان حاصل نشود، رخ نخواهد داد.

پیش ازاین، آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان اعلام کرده بود که ایروان آماده برگزاری مذاکرات صلح و امضای توافق با جمهوری آذربایجان در واشنگتن است.

گزارش خبرگزاری تاس، گریگوریان سه‌شنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی ارمنستان اظهار کرد: ما آماده‌ایم که گفت‌وگوها درباره نهایی کردن توافق صلح را ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: ما آماده هستیم که در صورت امکان توافقنامه صلح را تا پایان سال جاری امضا کنیم. همچنین این امکان وجود دارد که گفت‌وگوها را در هر سطحی در واشنگتن برگزار کنیم.

قره‌باغ بعد از سقوط امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۷ مورد ادعای ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفت و در اوایل دهه ۱۹۹۰ طی یک جنگ از جمهوری آذربایجان جدا افتاد.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ و دومین جنگ با ارمنستان، بخشی از اراضی قره‌باغ را باز پس گرفت و اخیرا نیز پس از حملات باکو به بخش‌های باقی‌مانده از قره‌باغ، ارمنی‌های حاضر در این منطقه به شروط جمهوری آذربایجان مبنی بر خلع‌ سلاح این منطقه تن دادند.

مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بارها طرف مقابل خود را به کارشکنی در برابر ابتکارات صلح جامعه بین‌المللی و رفع اختلاف مناقشه بیش از ۳۰ ساله دو کشور بر سر قره باغ متهم کرده‌اند. این در حالی است که ارمنستان بارها جمهوری آذربایجان را به نسل‌کشی نیز متهم کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها