«جام‌جم» وضعیت تجارت با کشورهای عضو بریکس را بررسی می‌کند

بریکس مقصد جذاب برای صادرات ایران

ایران در ماه‌های گذشته با توسعه دیپلماسی اقتصادی رسما به عنوان یکی از اعضای گروه اقتصادی بریکس معرفی شد که عضویت کشورمان در این سازمان از مزایای زیادی برخوردار است. به این دلیل که کشورهای عضو این پیمان به دنبال ترسیم نظم نوین جهانی در زمینه اقتصاد و تجارت هستند.
کد خبر: ۱۴۳۱۱۵۸
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
با این حال می‌توان گفت این امر از دوجنبه حائز اهمیت بیشتری برای ایران است چون در گام اول می‌تواند دلارزدایی از تجارت را به خوبی انجام دهد و در گام بعد سراغ افزایش صادرات و ارزآوری برود. با توجه به این که کشورمان هم اکنون با تحریم‌های اقتصادی غرب دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان معتقدند که یکی از راه‌های برون رفت از این فشارها، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. از این رو باید عضویت ایران در پیمان بریکس را که عمدتا شامل کشورهایی است که رابطه اقتصادی زیادی با ایران دارند به فال نیک گرفت. از آنجا که‌ ۲۰ درصد تجارت جهانی، یک سوم خاک دنیا و یک چهارم تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل ایران می‌تواند به سادگی از مزایای بی‌‌شمار اقتصادی این امر در راستای توسعه اقتصادی خود بهره ببرد. 
     
مزیت‌های صادراتی ایران
بررسی میزان جمعیت کشورهای عضو بریکس، نشان می‌دهد که این گروه تا قبل از عضوگیری جدید، حدود ۴۲ درصد جمعیت کل جهان را تشکیل می‌داد. درواقع جمعیت کل پنج کشور عضو این گروه دو میلیارد و ۸۳۰ میلیون نفر برآورد شده بود که هم اکنون با عضوگیری جدید گروه بریکس بالطبع تعداد کل جمعیت این گروه تغییر کرده است.به همین دلیل می‌توان گفت کشورهای عضو گروه بریکس از میزان جمعیت بالایی برخوردار بوده و بازارهای زیادی را برای واردات کالاهای مختلف دارند از این رو ایران می‌تواند سهم زیادی در صادرات محصولات و کالاهای خود به این کشورها داشته باشد. بیشترین صادرات ایران به بریکس می‌تواند نفت، گاز و میعانات گازی باشد با این حال در این شرایط ایران باید نقش جدیدی پیدا کند تا بتواند بیش از پیش در تامین انرژی کشورهای هم پیمان خود که در بریکس هستند، ایفای نقش کند. مجموع صادرات ایران به اعضای بریکس در نیمه نخست سال جاری ۱۳ میلیارد و ۶۰۹ میلیون و ۲۱۵هزاردلار یا به عبارت دیگر ۴۰میلیون و ۲۶۶هزارتن بوده است که این امر نشان دهنده سهم ۴۸ درصدی به لحاظ ارزشی و سهم ۵۱ درصدی به لحاظ وزنی کشورهای عضو بریکس از واردات کلی محصولات از ایران است.  همچنین مجموع واردات ایران به کشورهای عضو بریکس در نیمه نخست سال جاری ۲۳ میلیارد و ۱۷۷میلیون و ۷۴۰هزاردلار یا به عبارت دیگر ۱۳میلیون و ۶۶هزار و ۵۰۷تن بوده است که این امر نشان‌دهنده سهم ۶۵درصدی به لحاظ ارزشی و سهم ۶۲درصدی به لحاظ وزنی کشورهای عضو بریکس از واردات کلی محصولات  به ایران بوده است.

مجموع تجارت ایران با اعضای بریکس
در ۷ ماهه نخست سال جاری مجموع تجارت ایران به ۱۰۰ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۱۸۵ تن به ارزش ۶۴ میلیارد و ۳۵۱ میلیون دلار رسیده است. مجموع تجارت ایران با اعضای بریکس در هفت ماهه سال جاری به ۵۳ میلیون و ۳۲۳ هزار تن انواع کالاها به ارزش حدود ۳۶ میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار می‌رسد. به همین دلیل می‌توان گفت سهم کشورهای بریکس از کل تجارت ایران به لحاظ وزنی ۵۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۷ درصد است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که تراز تجاری ایران با کشورهای هندوستان، مصر، عربستان و آفریقای جنوبی مثبت بوده، ولی تراز تجاری ایران با کشورهای چین، امارات، روسیه، برزیل، اتیوپی و آرژانتین منفی است و به همین دلیل به نظر می‌رسد باید برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد تا کالاهای ایران سهم زیادتری در بازار این کشورها داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها