نظرسنجی‌های جدید در آمریکا چه می‌گوید؟

پوست خربزه نتانیاهو زیر پای بایدن

 جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روزبه‌روز بیشتر محبوبیت خود را تحت تاثیر حمایت مطلق از نسل‌کشی در نوار غزه از دست می‌دهد. نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی بیانگر آمادگی بی‌سابقه حزب دموکرات برای عبور از بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ است. بایدن از یک‌سو متهم به حمایت از نسل‌کشی در غزه است و از سوی دیگر، به‌دلیل فقدان قدرت مدیریت سیاست خارجی آمریکا، تاکنون دو جنگ اوکراین و غزه را تبدیل به آوردگاه‌هایی برای مداخله‌گرایی کشورش ساخته است.
کد خبر: ۱۴۳۱۱۲۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

 
شرایط بغرنج علیه بایدن 
اکثر دموکرات‌ها و تقریبا سه‌چهارم رای‌دهندگان نگران‌‌اند که رئیس‌جمهور فعلی هوشیاری و آمادگی ذهنی لازم برای این شغل را نداشته باشد. در پی نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد جو بایدن در پنج ایالت کلیدی از دونالد ترامپ شکست خواهد خورد، یکی از مشاوران سابق باراک اوباما گفت که جو بایدن باید از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند. نظرسنجی جدید نیویورک‌تایمز و کالج سینا نشان داد که رئیس‌جمهور فعلی در نوادا، جورجیا، آریزونا، پنسیلوانیا و میشیگان از رقیب سال ۲۰۲۰ خود عقب افتاده است. دیوید اکسلرود، مشاور ارشد اوباما، رئیس‌جمهور [سابق آمریکا] گفت این نظرسنجی نشانه‌ای از «نگرانی موجه» است و «لرزه‌های تردید»‌ را به جان دموکرات‌ها می‌اندازد.
     
هشدارهایی که به بایدن مخابره می‌شود 
او در توییتر/ اکس نوشت: «برای تغییر تصمیم خیلی دیر است.»‌ و ادامه داد: «ترامپ یک عوام‌فریب خطرناک و نامتعادل است که بی‌حرمتی آشکارش به قوانین، هنجارها، حقوق و نهادها یا دموکراسی باید به رد صلاحیت او منجر شود اما خطرات اشتباه محاسباتی در اینجا آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»
«این تصمیم با جو بایدن است. چنانچه به حضورش ادامه دهد، نامزد حزب دموکرات خواهد بود. تصمیمی که باید بگیرد، این است که آیا این کار عقلانی است یا خیر؛ آیا این کار به نفع اوست، یا به نفع کشور؟»
این نظرسنجی جز علامت هشدار بسیار جدی برای مبارزات انتخاب مجدد بایدن پیام دیگری ندارد. بایدن تقریبا در هر آماری، ازجمله جوانان آمریکایی، زنان، اسپانیایی‌‌زبان‌ها و رای‌دهندگان سیاهپوست باعث ریزش شدید رای‌دهندگان می‌شود. خلاصه آن‌که به نظر می‌رسد کل ائتلاف ۲۰۲۰ او رو‌به‌فروپاشی است و این ناشی از نگرانی‌ها در خصوص عملکرد وی در عرصه سیاست داخلی و خارجی آمریکاست. بایدن در سال ۲۰۲۰ میلادی مدعی شده بود جلوی ماجراجویی‌های ترامپ در نظام بین‌الملل را خواهد گرفت اما خود تبدیل به بانی جنگ‌های نیابتی و مستقیم شده است. مسأله دیگر، سن بایدن‌است. اکثر دموکرات‌ها و تقریبا سه‌چهارم رای‌دهندگان گفتند از این نگران هستند که رئیس‌جمهور فعلی هوشیاری و آمادگی ذهنی برای این شغل را نداشته باشد؛ نگرانی‌هایی که صادقانه بگویم به‌هیچ‌وجه با ترامپ که تنها چند سال از او جوان‌تر است یکی نیست.
     
اقتصاد ویران آمریکا 
ابعاد دیگر این نظرسنجی نیز در نوع خود قابل‌تامل است. ترامپ در موضوع اقتصاد نیز با اختلاف رای چشمگیری از بایدن پیش‌افتاد و تقریبا شش نفر از هر ۱۰ رای‌دهنده گفتند که در این موضوع به رئیس‌جمهور جمهوریخواه قبلی بیشتر اعتماد دارند. در مورد این موضوع نیز مشکلات بایدن نشانگر فروپاشی ائتلاف ۲۰۲۰ اوست: رای‌دهندگان جوان‌تر یکی از بالاترین امتیازهای ترامپ نسبت به رئیس‌جمهور را [در این موضوع] به او دادند. کمتر از یک درصد از رای‌دهندگان زیر ۳۰ سال اقتصاد دولت جو بایدن را‌ ــ که از زمان روی‌کارآمدن با تورم فزاینده مبارزه کرده‌ است‌ ــ «عالی»‌ ارزیابی کردند. یکی از جالب‌ترین نتایج این نظرسنجی موضوع سقط‌جنین بود؛ جایی که بایدن پیشتازی موضوع‌محورش نسبت به ترامپ را با اقتدار حفظ کرد. این نظرسنجی در اساس، نظریه‌های بسیاری از روشنفکران درباره انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ را تایید کرد: این‌که با وجود اصرار جمهوریخواهان درباره وجود تقاضا برای محدودیت‌های ملی در این عمل، موضع حزب دموکرات در مورد حق سقط‌جنین با نظر اکثر آمریکایی‌ها سازگار است.
     
پیش‌بینی‌ها و محاسبات غلط بایدن 
ایندیپندنت در تحلیلی می‌گوید برای این‌که بایدن در سال ۲۰۲۴ پیش‌تر از ترامپ قرار بگیرد، حق سقط‌جنین کافی نیست! در سایر موضوع‌هایی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا امیدوار بود امتیازهای آشکاری به دست بیاورد (مانند اخلاق و رسیدگی به امور خارجه) نیز عقب مانده است و تمامی این نتایج زمانی اعلام می‌شوند که نظریه‌پردازان همچنان آشکارا از برخی اعضای دولت می‌پرسند آیا بایدن دوباره برای انتخابات نامزد می‌شود یا حتی باید این کار را بکند یا خیر. معاون رئیس‌جمهور آمریکا، کاملا هریس، در گفت‌وگو با ۶۰دقیقه به اجبار و به شکل عجیبی گفت که بایدن بسیار پرانرژی است و برای انتخاب مجدد سال آینده نامزد می‌شود! اما این قطعا نظر اکثر شهروندان آمریکایی نیست!  نظرسنجی تایمز تنها نشانه نگران‌کننده این آخر هفته برای بایدن نبود. نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز نیزبه شیوه‌ای مشابه نشان داد که درهر دسته‌بندی سیاسی‌ ــ دموکرات‌ها، مستقل‌ها و جمهوریخواهان ــ اکثریت معتقدند آمریکا در مسیری اشتباه قرار دارد. بخش مهمی از ماجرا، مربوط به سوء‌مدیریت بایدن در جنگ غزه و مدیریت عملیات نسل‌کشی کودکان فلسطینی توسط مقامات کاخ‌سفید است. 

دوگانه جنجالی ترامپ - بایدن 
معلوم نیست بایدن برای خروج از این رکود چه کاری می‌تواند انجام دهد، اگر بتواند کاری کند. او خسته از مشکلات پی‌درپی، وارد ماه نوامبر می‌شود. درحالی‌که توجه بیشتر مردم بر درگیری اسرائیل و غزه متمرکز است؛ موضوعی دیگر که آمریکایی‌ها در مورد آن به او نمره پایینی دادند. وضعیت ترامپ هم چندان بهتر از او نیست که دلیلش واضح است: او همچنان منتظر نتایج آتی دادگاه تخلف مدنی‌اش در نیویورک است و با بیش از ۹۰ اتهام جنایی که به نامش ثبت شده، پرونده اتهام‌های کیفری‌اش هنوز باز است. نظرسنجی تایمز از ۲۲ اکتبر تا ۳ نوامبر برگزار شد و تعداد نمونه ۳۶۶۲ رای‌دهنده ثبت‌شده بود. حاشیه خطا برای نمونه ملی ۱.۸درصد و برای هر ایالت براساس جمعیت آن بین ۴.۴ تا ۴.۸ درصد متغیر بود. بسیاری از رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند بایدن قطعا در صورت پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری، تا سال ۲۰۲۸ نمی‌تواند در کاخ سفید بماند! بر همین اساس اگر بایدن دوباره پیروز انتخابات شود، در نهایت کاملا هریس ۵۸ ساله رئیس‌جمهور خواهد شد. جو بایدن، مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست و در انتخابات ۲۰۲۴، ۸۲ ساله خواهد بود. او در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری احتمال ۸۶ ساله می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها