معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

مهلت ارسال اثر به پنجمین جایزه کتاب سال خوزستان تمدید شد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

با تصویب بودجه استانی مشکل سینماگران حل می شود

رمعاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به سینماگران خوزستان گفت :از نماینده ها بخواهید بودجه های استانی مصوب کنند تا هر استان بودجه مجزا برای تولید و توسعه سینما داشته باشد آن وقت مشکل همه شما مرتفع می شود و ما در تهران حق دخالت در این بودجه را نداریم.
کد خبر: ۱۴۲۹۹۹۹

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین - خوزستان، محمد خزاعی عصر چهارشنبه 17 آبان ماه در نشست هم اندیشی فعالین حوزه سینمایی خوزستان که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سفرهای متعددی به استانها داشته ایم، امسال به حدود ۶۰ شهرستان سفر کردهایم و درد و دل هنرمندان را شنیدهایم. برخی از قول هایی را که داده ایم توانسته ایم تا امروز اجرایی کنیم برخی دیگر از قول ها نیز انشاالله اجرایی خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از استاندار خوزستان عنوان کرد: طی جلسه ای که امروز با آقای محراب داشتیم، توافقات خوبی در حوزه سینما با ایشان خواهیم نوشت؛ بسیاری از مسائلی که شما امروز مطرح کردید دغدغه مدیر کل فرهنگ و ارشاد خوزستان و معاون هنری و سینمایی ایشان بوده است که به ما منتقل کرده اند.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: بنده معتقد هستم که اگر بخواهیم کاری را در کشور انجام دهیم و در حوزه سینما پوست اندازی شکل بگیرد باید به استان ها توجه جدی داشته باشیم که قطعاً شما هم بر این باور هستید، این یک واقعیت است پس فکر نکنید امروز بدنه سینما حرفها ی کشور از تهران است.

وی اضافه کرد: اکثر هنرمندانی که در حال فعالیت هستند و در واقع بزرگان سینمای ما، از شهرستان ها آمده اند پس قدر خودتان را بدانید.

رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: شاید برخی از هنرمندان بنا به دلایلی مجبور به مهاجرت شده، به تهران آمده و آنجا فعالیت میکنند اما آنها از همین خطه هستند لذا بسیاری از هنرمندان بزرگ خوزستانی اکنون در تهران فعالیت می کنند؛ شما نیز به دلایل متعدد در استان خودتان مانده اید لذا به ارتقاء سطح فرهنگی استان خودتان کمک کنید.

توزیع عادلانه منابع مانع مهاجرت هنرمندان

خزاعی ادامه داد: اگر بخواهیم هنرمندان مهاجرت نکنند و عدالت فرهنگی که یک شعار است و ما به دنبال آن هستیم محقق شود، باید امکانات، تجبهزات و منابع مالی خودمان را به صورت عادلانه در همه استان ها تقسیم کنیم و راهی جز این نداریم، اما اینکه امکان پذیر باشد یا خیر بحث جداگانه ای دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بنده از زمانی که در این سمت مشغول به فعالیت شده ام توجه ویژه ای به استان ها داشته ام، دل مشغولی من استان ها بوده که این موضوع دلایل مختلفی دارد.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل این است که خودم از شهرستان شروع کرده ام و تمام مسائلی را که مطرح میکنید لمس کردم و درک می کنم؛ دلیل دیگر این است که معتقدم همه ظرفیت ها در تهران است، خانواده سینما ایران ۲۶ هزار نفر است و ما باید نگاه جامع و کاملی به همه این خانواده داشته باشیم تا اتفاقات کاملی رخ دهد.

رئیس سازمان سینمایی کشور بیان کرد: سینمای جوان اهتمام جدی به استان‌ها داشته اند که ۷۰ درصد اعتبارات را به شهرستان تخصیص داده و فقط ۳۰ درصد به تهران اختصاص دادند.

افتتاح 50 سینما در شهرستان ها

وی اضافه کرد: در تمام مراکز حتی در حوزه زیرساخت توجه جدی با استان ها شده است، به طوری که همین الان در آستانه افتتاحیه ۵۰ سینما در شهرستان‌ها هستیم که با کمک مستقیم خودمان انجام شده نه بخش خصوصی، این کمک ها مربوط به سفرهای استانی بوده که در سال ۱۴۰۲ داشته ام.

رئیس سازمان سینمایی کشور اظهار کرد: در هر استانی که قول داده ام سینمای آن را افتتاح کنم یا زیرساخت انجام دهم، اکنون در مرحله افتتاح آن هستم اما قسمت شد که در اواخر سال ۱۴۰۲ به خوزستان سفر کنیم و امیدواریم تحقق وعده‌های ما در ۱۴۰۳ قطعاً انجام شود.

خزاعی عنوان کرد: مساله دیگر که در استان‌ها دیدم و احساس کردم که در این مورد دچار مشکل هستیم، بحث تهیه کنندگی است. ما نمی‌توانیم بگوییم قرار است فیلم‌سازی در استان‌ها رونق بگیرد بعد یک فیلم ساز مجبور بشود به تهران مراجعه کند و درصد اعظمی از بودجه و اقتصاد خود را در اختیار یک تهیه کننده بگذارد تا در نهایت بتواند یک فیلم بسازد، خیر گاهی در استان ها به تهیه کننده های استانی اعتماد بیشتری است.

وی افزود: با شورای عالی تهیه کنندگان هماهنگی‌ها انجام شده فیلمی که در استان و دغدغه‌های استان باشد قطعا انواع مجوز داده خواهد شد پس این اقدام بزرگی در جهت تحقق گفته های بنده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در حوزه کارگردانی، جریان تولید فیلم منحصر به جریان اقتصاد شده بود تصریح کرد: کارگردان‌ها باید سرمایه‌دار داشته باشند تا بتوانند فیلم تولید کنند و اصلاً به عنوان کارگردان جای این‌ها را ارزیابی نمی‌کردند اما امروز بنیاد سینمای فارابی مجوز دارد، سایت جدا دارد، برای کسانی که می‌خواهند کارگردان اولی مجوز بگیرند و این ربط به سرمایه آنها ندارد. بلکه آنها ثبت نام می کنند، نمونه آثار می‌فرستند و در یک شورای تخصصی بررسی می‌شود اگر در مرحله اول امتیاز بیاورد مرحله دوم برای ساخت شروع می‌کنند.

صدور 80 پروانه کارگردان اولی در سال گذشته

خزاعی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۰۰ هنرمند مختلف از سراسر کشور ثبت نام کردند و بیش از ۸۰ نفر پروانه کارگردانی اول گرفتند.لذا این ها اقداماتی است که در استان ها انجام می شود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با شاره به اینکه جشنواره فیلم آموزشگاه‌ها برگزار نمی‌شد گفت: اکنون این جشنواره برگزار می‌شود، با نگاه جدید استعدادهایی داریم که نوپا و نوآموز هستند و در آموزشگاه ها فعالیت می کنند.

تجهیز اماکن انجام می شود

خزاعی عنوان کرد: انشاالله تجهیز اماکن انجام خواهد شد اما پروسه سختی دارد البته این بدان معنا نیست که هرگونه تجهیزاتی که مد نظرتان باشد در اختیار استان قرار داده شود، بلکه در حد توان تا آخر سال خریداری خواهد شد و امیدوارم که تا پایان سال در اختیار قرار بگیرد.

وی در خصوص شهرهایی که سینما ندارد بیان کرد: در شورای عالی سینما در ۲۰ شهریور ماه مصوب شد تمام شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر در سفرهای استانی مصوب می شود که به هر استان مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دهند، در صورتی که قبلا این چنین نبوده است.

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: طی این ۲ سال تعداد ۲۳۳ سالن سینما افتتاح کرده‌ام انشاالله رکورد یک هزار سینما را که گفته‌ام خواهیم زد.

خزاعی ادامه داد:این گونه نیست که نگاه من نگاه اقتصادی باشد بلکه معتقدم در سینما باید بر محتوا و مبانی محتوایی خیلی تاکید کنید. سینما یعنی علم و معرفت پس این باید وجود داشته باشد و تقویت شود.

وی افزود: البته ۶ ماه است که ما آرامش داریم یعنی از روزی که بنده وارد سینما شده ام هر روز بحران‌های متعدد داشته‌ایم و اکنون حل شده‌اند که ما می‌توانیم به تولید محتوا، مبانی توسعه، حوزه بین‌الملل، جشنواره‌ها و همه مبانی که در حوزه سینما است فکر کنیم.

کلنگ مسکن سینماگران به زمین زده خواهد شد

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه مسکن سینماگران معقوله‌ای بود که در شورای عالی سینما مصوب شد تصریح کرد: همه اسامی را از سراسر کشور خواستیم که ۵۰۰ نامه از شهرستان‌ها و قریب ۲ هزار نامه از تهران به دست ما رسید، همه این ها برای کمیسیون مسکن رفت تا در طرحی که در شورای عالی مصوب شد فکری کنند. شاید این‌ها در دوره من انجام نشود اما حداقل کلنگ آن را به زمین خواهم زد تا بدانم مشکل مسکن شهرستان‌ها حل خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب به اهالی سینمای خوزستان عنوان کرد: دغدغه هایی که دارید همه محترم و درست است، در همه استان ها مطرح می شود، همه سرمایه های انسانی خوب هستند که این سال ها به این سرمایه ها کم توجهی شده، شاید من هم نتوانم همه چیزهایی که مد نظر شما است محقق کنم ولی در حال حاضر می‌توانم چند وعده به شما بدهم.

خزاعی ادامه داد: وعده اول اینکه بعضی از زیرساخت ها را تجهیز کنم، دوم مشکل تهیه کنندگی و کارگردانی در استان‌ها را مرتفع کنم. وعده دیگر اینکه بنیاد پویانمایی تاسیس شود و شما بتوانید از آن بهره بگیرید، دیگر اینکه وجه صنفی در استانها تقویت شود و مورد آخر، بحث تولید فیلم سینمایی است که خیلی از شماها دغدغه آن را داشتید و بارها آن را بیان کرده ایم که در همه استان‌ها مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: در انجمن سینمایی جوان از سال ۱۴۰۰ که من آمده ام اعلام کرده ام که این انجمن در سال ۵ سهمیه فیلم سینمایی دارد، از استان‌ها یا تهران انتخاب و معرفی می شوند روی فیلمنامه‌های آن کار انجام شود که بتوانیم حمایت کنیم و سال قبل ۴ مورد آن محقق شد.

رئیس سازمان سینمایی کشور خطاب اهالی سینمای خوزستان بیان کرد:از نماینده ها بخواهید بودجه های استانی مصوب کنند تا هر استان بودجه مجزا برای تولید و توسعه سینما داشته باشد آن وقت مشکل همه شما مرتفع می شود و ما در تهران حق دخالت در این بودجه را نداریم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها