تداوم کشتار مردم فلسطین پیامد‌های فرامنطقه‌ای خواهد داشت
دکتر رئیسی در گفتگوی تلفنی نخست وزیر هند:

تداوم کشتار مردم فلسطین پیامد‌های فرامنطقه‌ای خواهد داشت

رئیس جمهور گفت: هر گونه اقدامی که در سطح کشور‌های اسلامی، در سطح کشور‌های منطقه و بین الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه امریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود همکاری و حمایت می‌کنیم.
رئیس جمهور گفت: هر گونه اقدامی که در سطح کشور‌های اسلامی، در سطح کشور‌های منطقه و بین الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه امریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود همکاری و حمایت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۲۹۴۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، آیت‌ الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در کنفرانس خبری مشترک با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت: در حوزه روابط اقتصادی گام‌های خوبی میان دو کشور برداشته شده است.

وی افزود: در حوزه مسائل اقتصادی توسعه روابط تجاری با ساخت شهرک‌های صنعتی مرز دو کشور و همکاری‌های دو کشور در جهت تولید از گام‌هایی است که برداشته شده است. باید از تلاش دولت عراق برای خط ریلی شلمچه بصره که یکی از کریدور‌ها و مسیر‌های بسیار مهم است که راه اندازی آن برای دو کشور منافع بسیار دارد، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور درخصوص موضع مشترک دو کشور نسبت به موضوع فلسطین و مظلومیت مردم فلسطین گفت: همکاری‌های دو کشور و مذاکراتی که قبل از این نشست بین دو کشور بوده است مواضع مشترک بین دو کشور را نسبت به موضوع فلسطین مورد توجه قرار می‌دهد.

ادعای امریکا و رژیم صهیونیستی در کمک برای آتش بس علیه غزه دروغ است

رئیسی در این نشست مطبوعاتی گفت: متاسفانه آمریکا کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی به رژیم صهیونیستی برای قتل و کشتار و اقدامات بی رحمانه نسبت به مردم فلسطین می‌کند و در واقع این رژیم را تشویق می‌کند.

وی ادعای آمریکایی‌ها در کمک به غزه و اعلام آتش بس را کاملا دروغ خواند و گفت: این ادعا با عمل آمریکایی‌ها سازگاری ندارد. آنچه از آمریکایی‌ها می‌بینیم مانندقطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت که آن را وتو می‌کنند و عملا دست رژیم صهیونیستی را برای قتل و کشتار باز و بازتر می‌کنند و ما این جنایات را به حساب آمریکا و کشور‌های حامی رژیم می‌گذاریم و معتقدیم در همه جنایت‌ها شریک هستند.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: معتقدیم هر چه سریع‌تر باید بمباران‌ها قطع شود و آتش‌بس شود و هرچه سریع‌تر امداد و کمک به مردم مظلوم و مقتدر غزه انجام شود. این جنایت هولناک و جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که امروز به دست رژیم صهیونیستی و با حمایت آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌های اروپایی انجام می‌شود.

رژیم صهیونیستی فرو ریخته است

رئیس جمهور اظهار داشت: حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و شکستی که به این رژیم وارد کرد، رژیم صهیونیستی فرو ریخته است.

رئیسی ادامه داد: آمریکا به دنبال این است تا اسرائیل را سرو پا نگه دارد و تا امروز برآورد همه جهان این است که ملت فلسطین پیروز است و کشتن زن و کودک و ویران کردن خانه‌های مردم غزه یک پیروزی برای رژیم تلقی نمی‌شود، شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی با جنایت علیه بشریت و نسل کشی جبران نمی‌شود.

وی تاکید کرد: با هر گونه اقدامی که در سطح کشور‌های اسلامی، در سطح کشور‌های منطقه و بین الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه امریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، همکاری کرده و حمایت می‌کنیم.

از هر اقدامی برای «بازدارندگی رژیم صهیونیستی و آمریکا» از جنایت در غزه حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: امروز کشور‌های اسلامی، منطقه و جهان آن‌هایی که به خدا معتقدند در مقابل خدا، آن‌هایی که به وجدان بشری معتقدند به وجدان، آن‌هایی که به تاریخ اعتقاد دارند در مقابل تاریخ، نمی‌توانند نسبت به سکوتشان در مقابل این جنایت‌ها پاسخگو باشند، بنابراین ما هر گونه اقدامی که در سطح کشور‌های اسلامی و منطقه و بین المللی در بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه امریکا برای قتل و کشتار مردم مظلوم و بی گناه و مقتدر غزه انجام شود، همکاری کرده و حمایت می‌کنیم.

رئیسی در پایان از حضور نخست وزیر عراق و بیان مواضع خوبشان در مساله فلسطین قدردانی و اظهار امیدواری کرد که راه برای همکاری دیگر کشور‌ها هموار شود تا بتوانیم مجموعه اقدامات را در جهت بازدارندگی رژیم صهیونیستی از این جنایات انجام بدهیم.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز در این نشست خبری گفت: قدردانی می‌کنم از آیت‌الله رئیسی به دلیل حسن استقبال و سخن صادقانه و مقتدرانه‌ای که نسبت به عراق داشتند.

وی افزود: سفر من به تهران برای تاکید بر عمق روابط بین عراق و ایران و همچنین مسائل مشترکی است که بین دو کشور وجود دارد و اهمیت این سفر به این موضوع برمی‌گردد که در سایه شرایط دقیق و حساس منطقه شکل می‌گیرد.

نخست وزیر عراق عنوان کرد: با آیت‌الله رئیسی جلسه‌ای را برگزار کردیم و در این جلسه پیرامون موضوعات مختلفی صحبت کردیم و بحث و گفتگو داشتیم.

السودانی بیان کرد: مهمترین این مسائل مساله فلسطین است و کشتاری که علیه ملت فلسطین صورت می‌گیرد و همچنین کشتار سازمان یافته و دسته‌جمعی که شاهد هستیم به فرزندان‌مان در غزه در حال صورت گرفتن است و آنچه که در کرانه باختری از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست صورت می‌گیرد.

وی گفت: همچنین ما بر موضع ثابت و اصولی عراق در ارتباط با مساله فلسطین و مبارزه ملت فلسطین برای تحقق آزادی خود و تشکیل دولت مستقل با پایتختی قدس شریف تاکید می‌کنیم.

السودانی خاطرنشان کرد: موضع کشور عراق موضع واضحی است که مرجعیت‌های دینی در عراق بر آن تاکید داشتند و در راس آن‌ها مرجعیت دینی ما در نجف و مرجعیت سیاسی ما بر آن تاکید داشته‌اند و دولت عراق بر این موضع تاکید داشته و در کنفرانس قاهره نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بحران اخیر صرفا زاییده روز ۷ اکتبر امسال نبود بلکه این بحران نتیجه سیاست‌های جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین بوده که با کشتار و کوچاندن ملت فلسطین و سیاست‌های شهرک‌سازی و هتک حرمت به مسجدالاقصی صورت گرفت.

نخست وزیر عراق بیان کرد: همچنین در نشستی که با رئیس جمهور ایران داشتیم درخصوص روابط ممتاز دوجانبه میان دو کشور صحبت کردیم به‌خصوص در سالی که در دولت عراق شاهد بودیم که این روابط در بسیاری از زمینه‌ها رشد و گسترش داشته به طوری که مطمئنا به سود هر دو کشور مسلمان و همسایه خواهد بود.

السودانی ادامه داد: خیلی از پرونده‌هایی که میان دو کشور وجود دارد شاهد بودیم که امسال گام‌های عملی آن برداشته شده است پرونده‌هایی که طی سالیان سال و دهه‌ها متوقف بود. تلاش می‌کنیم که این طرح‌ها و پروژه‌ها از جمله خط آهن شلمچه – بصره، شهرک‌های اقتصادی مرزی تکمیل کرده و تبادل تجاری و حمل نقل بین دو کشور را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: مطمئنا فرصت‌های زیادی برای شراکت و همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد از جمله آن‌ها مسیر توسعه بین دو کشور است که امیدواریم این طرح و پروژه در راستا و مطابق پروژه شمال - جنوب و پروژه راه کمربندی باشد و این راه‌ها و مسیر‌ها به سود دو کشور ایران و عراق خواهد بود به اعتبار اینکه هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی خوبی در منطقه و جهان برخوردار هستند.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: خوشبختانه و به لطف خداوند متعال شاهد بودیم کمیته امنیتی میان ایران و عراق موفق شد که به تعهدات خود درخصوص مناطق مرزی و اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد، عمل کند و این تنش‌ها را از بین ببرد.

اجازه نمی‌دهیم از سرزمین عراق خطری متوجه ایران شود

السودانی بیان کرد: همچنین توانستیم هر آنچه که ممکن است به امنیت ایران خدشه‌وارد کند را کنترل کنیم، چرا که ما در دولت عراق همه تلاش خود را می‌کنیم تا امنیت در مرز ایران و عراق محقق شود و اجازه نمی‌دهیم که هر گروه یا جریانی بخواهد از سرزمین عراق خطری را از متوجه ایران کند.

وی تصریح کرد: در پایان تشکر می‌کنم از آیت‌الله رئیسی برای مواضع صریح و تمایل صریح وی برای همکاری و هماهنگی هر چه بیشر میان دو کشور برای توسعه روابط در سایر زمینه‌هایی که به سود دو کشور خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها