بازی‌ های پاراآسیایی هانگژو

ببینید | تیم والیبال نشسته ایران طلایی شد

نه مادر بودن، نه حجاب و نه معلولیت برایش محدودیت نیست. بانویی که به‌دلیل اندکی معلولیت در پای چپش فکر می‌کرد دنیای متفاوتی را باید تجربه کند و دست از بسیاری از آرزوهایش بکشد. اما سرنوشت جور دیگری برای او رقم زد و ساره جوانمردی، نخستین بانوی مدال‌آور ایرانی در مسابقات پاراتیراندازی پارالمپیک و ملی‌پوش پرافتخار کشورمان را تبدیل به یکی از زنان ورزشکار و موثر ایران اسلامی کرد.
کد خبر: ۱۴۲۷۸۵۴
 
کسی که با وجود نقش مادری و همسری خود، در مسابقات اخیر پاراآسیایی هانگژو با دختر خردسالش روی سکوی قهرمانی رفت، چراکه مدال اصلی او کودک سه‌ماهه‌اش است. بانوی ایرانی‌ای که افتخارآفرینی‌های او بر کسی پوشیده نیست و حتی در زلزله کرمانشاه، همراه مردم کشورش بود و برای کمک به مردم سرپل‌ذهاب مدال طلای پارالمپیک خود را تقدیم آنان کرد. 

همه‌روزه افتخارآفرینی‌های مختلفی را از بانوان کشورمان در حوزه‌های مختلف شاهد هستیم و این اتفاقات به گونه‌ای شکل گرفته که توجه رسانه‌های غربی را برانگیخته است. بانوانی که در طول ۴۴ سال از گذشت انقلاب اسلامی پابه‌پای مردان در عرصه‌های مختلف قدم گذاشته و خود را به دنیا معرفی کردند. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «زنانی که با حجاب و پوشش کامل اسلامی در صحنه‌های مختلف حاضر شدند، نمونه بارز یک زن مسلمان‌ ایرانی را به رخ جهانیان کشیدند و آن خانم جوانی که با چادر می‌رود روی سکوی قهرمانی، نشان می‌دهد که در مقابل هجمه‌ها مقاوم است.» 
     
عظمت و اقتدار زن شایسته ایرانی
دکتر محمدصالح حسین‌زاده، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه دراین‌خصوص می‌گوید: «قرارگرفتن یکی از بانوان توانمند کشورمان به همراه فرزند خردسالش در سکوی قهرمانی، نشان‌دهنده عظمت و اقتدار یک زن شایسته ایرانی است که با توانمندی‌های خود در عین داشتن اندک معلولیت‌هایی توانست خود را به این مقام برساند. این موضوع می‌تواند انعکاس رسانه‌ای را در فضای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رقم بزند.» 
از نگاه او اتفاق به اندازه کافی بزرگ بوده که قابلیت انعکاس داشته باشد و رسانه‌ها می‌توانند از این فرصت ایجادشده به نفع منافع ورزش انقلاب اسلامی استفاده کنند. زن قهرمانی که با حجاب کامل و همراه فرزندش روی سکوی قهرمانی قرار می‌گیرد، یک پیام را برای دنیا دارد که ورزش مانع مادرشدن، همسربودن و مانع پیشرفت زنان در عرصه بین‌الملل و ورزش جهانی نیست. 
این جامعه‌شناس عنوان می‌کند: «وقتی بتوانیم چهره واقعی چنین زنانی را به دنیا معرفی کنیم، اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مختلفی را رقم خواهیم زد. اما اگر نتوانیم، دشمن فضا را مغتنم شمرده و اثری که یک بانوی ایرانی می‌تواند داشته باشد را خنثی می‌کند.» 
     
دنیا، تشنه شناخت زن مسلمان 
«سراسر دنیا تشنه شناخت زن مسلمان بوده و به‌دنبال این است زنی که به معنای واقعی مادر یا همسر است، چگونه می‌تواند با فراغ‌بال فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، ورزشی و ... داشته باشد؟» 
حسین‌زاده با بیان این نکته می‌افزاید: «در سایر کشورهای اروپایی و آسیایی برای بسیاری از دانشجویان خانم این سؤال پیش‌آمده که زنان در انقلاب اسلامی چه کاری انجام می‌دهند؟ آیا آنها محدود بودند یا می‌توانند آزادانه فعالیت کنند؟ اما انقلاب اسلامی کمی در این حوزه کم‌کاری کرده است چراکه می‌توانست فضای رسانه‌ای منطقه را به گونه‌ای بهتر جلوه دهد.» 
     
برهم زدن پازل‌ غربیان 
حسین‌زاده با اشاره به چگونگی نشان‌دادن زن ایرانی توسط غربیان می‌گوید: «یکی از وظایف رسانه‌های غربی، نشان‌دادن چهره زن ایرانی و مسلمان به‌عنوان یک چهره محدود است.»
او معتقد است بر این اساس یکی از مباحثی که غرب روی آن دست گذاشته، بحث بانوان انقلاب اسلامی است و در تلاش هستند که زن ایرانی دیده نشود، چراکه در صورت دیده‌شدن، قطعا الگو می‌شود. این موضوع برای جریان غرب نقطه خطر و آسیب‌زا خواهد بود. این جامعه‌شناس می‌افزاید: «اگر انعکاس رسانه‌ای درستی از این افراد نداشته باشیم، غرب با توجه به ابزارهای رسانه‌ای مختلفی که در اختیار دارد، این موضوع را به دنیا القا می‌کند که بانوی ایرانی ــ اسلامی به‌واسطه داشتن حجاب نتوانسته در فضای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای رشد کند. بنابراین مجامع بین‌المللی باید ببینند که یک زن ایرانی می‌تواند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد و می‌تواند بسیاری از پازل‌های غربیان را در حوزه ورزش و سایر حوزه‌ها برهم‌ریزد.» 
     
آیا حجاب مانع است؟ 
طبق توضیحات حسین‌زاده، اگر بتوانیم در فضای داخلی هم از دستاوردهای این‌چنینی بازتاب رسانه‌ای مناسبی داشته باشیم، بسیاری از تاکتیک‌ها و راهبردهای غرب را با چالش مواجه می‌کنیم. چرا آنها می‌گویند حجاب مانع است؟ چون تصویر با‌‌حجاب یک زن ایرانی را نمی‌بینند و اگر این تصویر توسط رسانه‌های حامی پخش شود قطعا کشورهای غربی نمی‌توانند جریان‌سازی کنند و نگاه بانوان را به سمت‌وسویی هدایت کنند که حجاب مانع پیشرفت و رشد است. اگر رسانه‌های داخلی همراه چنین بانوانی باشند، قطعا از اثرگذاری سایر رسانه‌های غربی در این امر کاسته می‌شود. 
     
اهمیت جایگاه زن ایرانی 
این مدرس دانشگاه ضمن بیان افتخارآفرینی زنان تاکید می‌کند: «ما می‌توانیم افتخارآفرینی‌های ورزشی را به معنای واقعی با اقتدار سیاسی گره بزنیم که می‌تواند یک دیپلماسی ورزشی را برای کشور رقم زده و بانوی ما را در دنیا شاخص نماید. امروزه بانوان ما در کشور از چنان ظرفیت و توانمندی‌ای برخوردارند که می‌توانند اثرگذار باشند. خداوند در بانوان فطرتی را نهاده که شاید اثرگذاری آن به‌مراتب از مردان هم بیشتر باشد چراکه فهم جایگاه زن ایرانی بسیار حائزاهمیت است.»
ساره جوانمردی در سال ۲۰۱۴ میلادی با کسب دو مدال طلا به‌عنوان بهترین ورزشکار زن در آسیا شناخته شد و اینجاست که باید گفت زنان با یک دست گهواره را تکان می‌دهند و با دست دیگر دنیا را.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها