منطقه به بشکه باروت تبدیل شده است | طرح سلطان عمان هنوز روی میز است
وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با رادیو ملی آمریکا:

منطقه به بشکه باروت تبدیل شده است | طرح سلطان عمان هنوز روی میز است

وزیر امور خارجه جمهوی اسلامی ایران در نشستی خبری گفت: ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیست، ولی تداوم کشتار زنان و غیرنظامیان عرصه را بر مقاومت و مردم منطقه تنگ کرده است.
کد خبر: ۱۴۲۷۲۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب اول آبان ماه در نشستی خبری بعد از برگزاری نخستین نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ به تشریح رایزنی‌های انجام شده در این نشست پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری نشست وزرای خارجه فرمت ۳+۳ در تهران بیان کرد: اولین نشست فرمت ۳+۳ با تمرکز بر موضوع حل و فصل منازعات قفقاز جنوبی در روسیه برگزار و دومین نشست و اولین نشست وزرای خارجه امروز در تهران برگزار شد.

وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم در ادامه برگزاری این فرمت شاهد حضور سازنده و مفید کشور دوست گرجستان هم باشیم. نشست بعدی هم وزرا توافق کردند در ترکیه برگزار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اینکه همزمان با بحران در غزه و عملیات‌های نظامی و تجاوزات مستمر رژیم جعلی اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی در غزه این نشست در تهران برگزار می‌شود دو پیام مهم دارد. پیام اول اینکه ما از فرصت حضور وزرای خارجه برای تمرکز بیشتر و رایزنی و مشورت‌های دوجانبه در سطح وزرا و همچنین فرصت دیدار با رئیس جمهور آقای رئیسی استفاده کرده و تلاش کردیم در خصوص یافتن راهکار‌هایی برای توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، ارسال کمک‌های انساندوستانه و متوقف کردن اقدامات برای کوچ اجباری ساکنان غزه به جنوب منطقه فلسطین رایزنی‌های نزدیک و ثمربخشی را داشته باشیم

وی گفت: این پیام را اجلاس داشت که ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است و در اوج تحولات در غزه نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی توجه دارد.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در آینده شاهد به کارگیری زور در قفقاز جنوبی نباشیم و بعد امیدوارم بعد از ترکیه این نشست‌ها در باکو و ایروان استمرار یابد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی درباره ادعای آمریکایی‌ها درباره متهم کردن ایران به حمایت از حماس و جهاد اسلامی اظهار داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست ایران در چارچوب ارزش‌های انسانی و ملی و دینی خودش نسبت به حمایت از مقاومت فلسطین در مقابل پدیده شوم اشغالگری اسرائیل همواره موضع روشنی داشته است. به حمایت‌های سیاسی، بین المللی و رسانه‌ای از مقاومت فلسطین و مقاومت در منطقه ادامه می‌دهیم.

وی گفت: هیچ تعارفی نداریم که بگوییم رژیم صهیونیستی بر مبنای اشغالگر شناخته می‌شود. کسانی که سرزمینشان اشغال شده می‌توانند برای دفاع از حقوق مشروع خود اسلحه به دست بگیرند. برخی کشور‌های غربی با مدیریت آمریکا تلاش دارند پدیده اشغالگری اسرائیل را کاملا نادیده بگیرند و درصدد محکوم کردن و مقابله با جنبش حماس و مقاومت فلسطین در منطقه هستند.

امیرعبداللهیان افزود: در جلسه‌ای که دو روز گذشته در مصر برگزار شد شب گذشته با وزیر خارجه مصر تماس داشتم و امروز از زبان وزرای خارجه حاضر در تهران جزییات بیشتری را دریافت کردیم.. مایه تاسف است که کشور‌های غربی شرکت کننده در آن اجلاس حتی حاضر نمی‌شوند نسبت به حق مشروع ملت فلسطین کلمه‌ای در حمایت از مردم فلسطین بیایید، ولی در مقابل می‌خواهند مقاومت را محکوم کنند.

وی تصریح کرد: ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیست. ولی تداوم کشتار زنان و غیرنظامیان عرصه را بر مقاومت و مردم منطقه تنگ کرده است. اخباری می‌شنویم از اقدامات علیه جنگ افروزان در منطقه. امیدواریم مجموعه تلاش‌ها در چارچوب سازمان همکاری اسلامی در نشست جده منجر شود که شاهد توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری باشیم.

وی گفت: مایلم بار دیگر تأکید کنم امروز منطقه به مانند بشکه باروت است و هر لحظه هر اتفاق خارج از کنترلی ممکن است در مننطقه رخ دهد تا دیر نشده همه طرف‌های دخیل در این آتش افروزی را به طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهیم مکه کشتار غیرنظامیان را فورا متوقف کنند.

وزیر خارجه با اشاره به تماس تلفنی‌اش با هنیه و دبیرکل جهاد اسلامی بیان کرد: رهبران مقاومت بر این تأکید دارند که آمادگی طولانی برای تداوم مبارزه در بخش نظامی با رژیم صهیونیستی داریم. آنچه مورد درخواست آن‌ها این است که رژیم صهیونیستی عملیات را روی غیرنظامیان متوقف کند. 

امیرعبداللهیان بیان کرد: در نشست امروز یکی از موضوعات مهم در سخنرانی‌ها مربوط به تحولات در فلسطین بود به ویژه وزرای خارجه ترکیه و روسیه مواضع قوی و دقیقی را داشتند در چارچوب تأکید برای توقف فوری جنگ و کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه. ما در دو سوی سالن اجتماعات به حمایت از مردم فلسطین پرچم فلسطین را نگهداشته بودیم.

وی گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم.

آمریکا به صورت یک طرفه و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد و ضمن حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی خواهان فشار بر حزب‌الله و گروه‌های مقاومت است و ادعا‌های بی اساسی درباره ایران مطرح و درخواست کرده که ایران ارسال تسلیحات به گروه‌های مقاومت را متوقف کند، پاسخ داد: آمریکا به صورت یک طرفه و تمام قد در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. امروز مدیریت جنگ علیه فلسطین در اختیار نظامیان و دستگاه امنیتی آمریکاست. سیستم امنیتی و سیستم حکومتی و سیاسی در سرزمین‌های اشغالی کاملا فروپاشیده، ولی ماشین جنگ رژیم صهیونیستی با فرماندهی و هدایت نظامیان و دستگاه امنیتی و بخش سیاسی آمریکا تلاش می‌کنند رژیم اسرائیل فروپاشیده را از این بحران نجات دهند.

وی گفت: علاوه بر تماس‌ها و سفر بایدن به تل آویو و سفر‌های مقاما‌های امنیتی و نظامی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند قطعنامه‌ای با این محتوا در شورای امنیت صادر بشود. این قطعنامه محل چالش است با لاوروف که امروز در نشست حضور داشت و یکی از اعضای شورای امنیت است گفت‌وگوی مهمی را داشتیم. با چین هم در حال رایزنی هستیم و همه تلاش‌ها در جریان است برای اینکه قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صاردر نشود و آمریکا به صورت یکجانبه به رفتار خود ادامه ندهند.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: با صدای بلند به طرف آمریکایی اعلام کردیم همانطور که سال‌های پیش تلاش زیادی را شما و متحدانتان انجام دادید که حزب‌الله را از صحنه مقاومت منطقه حذف کنند، ولی امروز حزب‌الله در برترین وضعیت قرار دارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: می‌خواهند کشور جدید فلسطین را در بخش‌هایی از مصر و اردن ایجاد کنند. 

وی تصریح کرد: مقاومت در حوزه فلسطین و لبنان از بهترین شرایط برخوردار است و معادله این جنگ توسط مقاومت رقم زده خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره ارسال کمک‌های ایران به غزه گفت: در تماس تلفنی با همتای مصری توافق کردیم کمک‌های ایران بتواند به دست مردم غزه برسد. در یک مرحله هماهنگی لازم را به عمل آوردیم، ولی برای فراهم کردن لجستیک شب گذشته مشخصات اولین پرواز هلال احمر را اعلام کردیم و امیدواریم مقدمات انجام این کار هر چه زودتر فراهم شود. 

وی گفت: یکی از موضوعات مورد گفتگو با مصر بر می‌گردد به توسعه و ارتقای روابط دیپلماتیک دو کشور و اگر این اتفاق (غزه) رخ نداده شاهد پیشرفت خوبی در روابط بودیم. 

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: آمریکایی‌ها دو بار به ایران پیام داده‌اند محور اول اینکه ما مایل به گسترش جنگ نیستیم و محور دوم اینکه از ایران می‌خواهیم خویشتنداری کند. این در حالی است که اگر آمریکا ادعا می‌کند ما به دنبال توسعه دامنه جنگ نیستیم آمریکا در دو هفته اخیر ثابت کرده با ارسال سلاح و حمایت از آمریکا در حال تشدید شدت دامنه نبرد در غزه و کرانه و بر روی زنان و کودکان و غیرنظامیان در فلسطین است.

وی افزود: از این تریبون آقای بایدن را خطاب قرار می‌دهم که ریاکاری را متوقف کنید آیا این بود شعار شما در رقابت‌های انتخاباتی که از رعایت حقوق بشر در جهان سخن گفتید.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد شورای امنیت بیان کرد: بخشی از ناکارآمدی این شورا را در خصوص بحران‌های جهان شاهدیم. وقتی صدور قطعنامه در شورای امنیت به نتیجه نمی‌رسد و موضوع در مجمع عمومی برگزار می‌شود. در پایان هفته جاری قرار است موضوع فلسطین در دستورکار همه کشور‌ها قرار گیرد که این قطعنامه ارزش سیاسی بالایی دارد، ولی مثل قطعنامه شورای امنیت لازم الاجرا نیست. تا زمانی آمریکا به این شکل در کنار یک طرف درگیری قرار گرفته وضعیت شورای امنیت همین گونه است که شاهدیم.

وی با اشاره به حضور گوترش دبیرکل سازمان ملل در مرز رفح اظهار داشت: این اقدام قابل تحسین است و امیدواریم نقش سازنده دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت نیز شاهد دفاع از حقوق مردم فلسطین توسط اعضای دائم شورای امنیت باشیم.

وزیر خارجه درباره نشست امروز در تهران گفت: در دیداری که در باکو با آقای علی‌اف داشتم ایشان گفتند ما بنایی بر تغییر مرز‌ها و ژئوپلتیک قفقاز جنوبی نداریم. در خصوص مسیر مواصلاتی زنگزور کریدوری از مسیر ایران به سمت نخجوان بین دو کشور تعریف و طراحی شده است. شرکت‌های مربوطه و وزارتخانه‌های تخصصی در حال اجرای پروژه هستند. مسائل منطقه می‌تواند با کنشگری اهل منطقه حل شود. حضور کشور‌های فرامنطقه جز خسارت چیزی به همراه نداشته است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: کشور‌های منطقه خود از شایستگی لازم برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای برخوردارند و نشست امروز پیام قوی در این رابطه به جهان ارسال کرد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره برجام و احیای آن بیان کرد: ابتکار سلطان عمان همچنان روی میز است. تحولات منطقه قطعا روی گفتگو‌ها آثاری را دارد. بازگشت همه طرف‌ها به برجام در دستورکار دولت قرار دارد و جزو کارویژه‌های دولت است و ابتکارات سلطان عمان در جریان است. متعهد شده‌ایم در نقطه‌ای اطلاع رسانی را انجام دهیم که نقطه بازگشت همه طرف‌ها به برجام قرار بگیریم. ابتکار سلطان عمان فعال است و روی میز است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تبعات حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان کرد: گرچه رژیم صهیونیستی علاقه دارد در این خصوص مانور زیادی بدهد. در تماس‌هایی که با رهبران مقاومت داشتم آن‌ها گفتند در صورت ورود این رژیم به باتلاق قطعی برای این رژیم تبدیل خواهد شد. این شعار نیست بلکه تجربه قبلی و ارزیابی امروز مقاومت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها