معمار شکست تاریخی صهیونیست‌ها

محمد الضیف، فرمانده کل گردان‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس، با صدایی محکم و عزمی راسخ و با سخنان قاطعانه‌ای که مانند سنگ‌هایی گداخته از آسمان بر سر رژیم صهیونیستی فرود آمد، آغاز عملیات طوفان‌الأقصی را اعلام کرد که آغازی بر پایان رژیم صهیونیستی بوده است.
کد خبر: ۱۴۲۶۸۵۱
نویسنده محمد‌علی صنوبری - تحلیلگر ارشد حوزه روابط بین‌الملل
عملیات طوفان‌الأقصی تاریخ مبارزه فلسطین و رژیم صهیونیستی را که بیش از ۷۵سال به طول انجامیده است، به دو بخش قبل از ۷اکتبر ۲۰۲۳ و پس از آن تقسیم کرده است. عملیات طوفان‌الاقصی کل پروژه صهیونیستی-غربی عادی‌سازی مبتنی بر توسعه، اشغال سرزمین‌ها و پایمال نمودن حق بازگشت آوارگان را خدشه‌دار کرد. این چه طراحی عظیمی بود که اسرائیل را با یک عملیات برق‌آسا نه تنها متوقف کرد بلکه ۷۵ سال به عقب راند و تمامی تلاش‌های ۷۵ ساله این رژیم جعلی را مانند یک گردباد مهیب بلعید؟ طراح این عملیات ترکیبی و چند وجهی، چگونه این عملیات را که قدرتمندترین سازمان‌های اطلاعاتی جهان از کشف آن ناکام ماندند تا طراحی و برنامه‌ریزی نمود؟ 

محمد الضیف کیست؟

محمد الضیف مانند یک هنرمند و نقاش ماهر توانست نه‌تنها وضعیت فعلی بلکه آینده را ترسیم کند. خطر این مرد برای اسرائیل به حدی رسیده بود که اسحاق رابین، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، از یاسر عرفات، رئیس‌جمهور پیشین درخواست کرد تا الضیف را به مقامات اشغالگر تحویل دهد. ارتش اسرائیل فقط سه عکس از الضیف دارد: یکی در بیست سالگی، دیگری زمانی که نقاب دارد و عکسی از سایه اوست. این عکس هر بار که الضیف یک نوار ویدئویی یا صوتی برای اعلام حضور نظامی منتشر می‌کند استفاده می‌شود. بیانیه آغاز حملات نظامی مقاومت فلسطین. سرویس اطلاعاتی و ارتش اسرائیل از هیچ تلاشی برای دستگیری یا ترور مغز متفکر حماس دریغ نکرده‌اند و به همین دلیل بارها اقدام به ترور وی کرده که همگی ناکام مانده اند.  طی سال‌های گذشته، اسرائیل ۷عملیات ترور نافرجام علیه محمد الضیف انجام داده و دستگاه رسانه‌ای اطلاعاتی اسرائیل شکست این عملیات‌ها را چنین توجیه کرد: «هدفی با توانایی فوق‌العاده برای زنده ماندن».

خاستگاه و تاریخچه 

محمد دیاب ابراهیم المصری الضیف، سال۱۹۶۵ در اردوگاه آوارگان خان یونس در جنوب نوار غزه در یک خانواده فلسطینی متولد شد. الضیف ابتدا با شرکت در انتفاضه اول۱۹۸۷ وارد فعالیت‌های مبارزاتی شد. نیروهای اشغالگر او را در سال ۱۹۸۹ دستگیر کردند و بیش از ۱۶ماه را در زندان‌های اشغالی گذراند و در تمام این مدت محاکمه نشد، اما الضیف با اتهام تعلق به دستگاه نظامی جنبش تازه تاسیس حماس مواجه شد. پس از آزادی از زندان نشانه‌هایی از تشکیل گردان‌های شهید عزالدین قسام نمایان شد، وی یکی از برجسته‌ترین و اولین چهره‌های موسس این تیپ‌های مسلح بود و به کرانه باختری رفت و با همکاری همرزمانش، شاخه‌ای از گردان‌های قسام در کرانه باختری رود اردن را شکل داد و پس از ترور عماد عقل در سال۱۹۹۳ به رهبری گردان‌های قسام رسید.

و اینک طوفان‌الاقصی 

با صدای ابوخالد(لقب دیگر محمد الضیف) بزرگترین و پیچیده‌ترین عملیاتی که اسرائیل در طول ۷۵سال شاهد آن بوده است، آغاز شد و این عملیات نام «طوفان‌الاقصی» را به خود اختصاص داد.  مقاومت با این حمله غافلگیر کننده نه تنها اسرائیل و متحدانش را غافلگیر کرد، بلکه قسام با گستردگی و عمق این عملیات، دوستان گروه‌های مقاومت فلسطین را نیز غافلگیر کرد. به نظر می‌رسد پرسش‌های بسیاری برای شهید یا چهره و چهره رهبران سیاسی و نظامی در سراسر جهان کشیده شد که چگونه این مقاومت از دفاع با سنگ به عملیات زمینی، دریایی و هوایی گسترده در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شد.  یکی از دلایل موفقیت عملیات در این راه، پنهان کاری مطلق‌الضیف و رزمندگان مقاومت است زیرا به نظر می‌رسد طراح این عملیات تنها عقاید خود را با یحیی السنوار، رهبر حماس در میان گذاشته است. همه این پنهان‌کاری‌ها ناشی از آگاهی عمیق از فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل است، چه در رابطه با نظارت هوایی نوار غزه از طریق پهپادهایی که ۲۴ ساعت شبانه روز بر فراز غزه پرواز می‌کنند یا از طریق توانایی اسرائیل در رهگیری تماس‌های تلفنی یا ارتباط از طریق اینترنت. به نظر می‌رسد که الضیف یک سیستم مبتنی بر کاغذ را برای غلبه بر این امر تحمیل کرده است.

برنامه ریزی برای طوفان‌الاقصی 

الضیف از ماه مه۲۰۲۱، از زمانی که اسرائیلی‌ها به نمازگزاران در الاقصی حمله کردند، برنامه ریزی عملیات طوفان الاقصی را آغاز کرد، زمانی که او کاملا متقاعد شد نبرد بعدی، نبرد سرنوشت‌سازی خواهد بود که تمام اسطوره‌های اسرائیل را نابود خواهد کرد. از جنبه‌های اطلاعاتی، عملیاتی، لجستیکی و نظامی. این شخصیت استثنایی نه تنها در عرصه نظامی ظاهر می‌شود، بلکه توانایی او در مدیریت نبرد رسانه‌ای که درآن به خوبی می‌داند غرب از اسرائیل حمایت خواهد کرد نیز ظاهر می‌شود.‌ رزمندگان القسام بر روی لباس‌های نظامی خود دوربین‌های پخش زنده نصب کرده‌اند تا همه دنیا ببینند هر چه اسرائیل می‌گوید دروغ است. براین اساس، دروغ‌های رسانه‌ای و کمپین‌های نظام‌مند که عملیات مقاومت را وحشیانه نشان می‌دهند، برعکس، تمام جهان نظاره‌گر است که اسرائیل چگونه بیمارستانی را که تمام قوانین بین‌المللی محافظت می‌شود هدف قرار می‌دهد و جهان نیز شاهد انحطاط اخلاقی غرب است که به توجیه چنین حملاتی رسیده است.  در خاتمه باید گفت، محمد الضیف، جوان آواره سرزمینش، در کالج‌های نظامی معتبر در سراسر جهان مانند سندهرست و وست پوینت درس نخوانده بلکه در یک مدرسه واقعی درس خوانده است. چه چیزی او را به برنامه‌ریزی پیچیده‌ترین عملیات در دوران مدرن واداشت. الضیف تمام معادلات بازدارندگی اسرائیل را شکست و نبرد را به سرزمین‌های اشغالی کشاند. همچنین به نظر می‌رسد که نقشه الضیف به همین جا ختم نشده بلکه او اسرائیل را به عملیات زمینی می‌کشاند که در آن از شهری که تونل‌ها قبرستان دشمنان محسوب می‌شود، دروازه‌های جهنم را به روی آنها می‌گشاید. این مغز متفکر و مرد سایه، چهره درگیری فلسطین و اسرائیل را برای همیشه تغییر داد و او و همراهانش به وضوح پایان موعود اشغال وحشیانه و رژیم غاصب را برای ما به تصویر کشیدند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها