مهرداد نوری –جام جم آنلاین قزوین:مریم عابدینی، نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه کتاب انسان و محیط زیست اظهار داشت: با توجه به اینکه دبیرخانه کتب زمین شناسی و انسان و محیط زیست امسال به استان قزوین منتقل شده باید بتوانیم با همفکری و تلاش مجدانه و استفاده از ظرفیت و راهکارهای موجود گام های موثری در حوزه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بالاخص در زمینه موضوع محور سال جاری که در خصوص فرونشست زمین، ناشی از اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی می باشد، برداریم.
عابدینی افزود: طرح گسترش سواد آبی طرحی نظام مند با هدف آموزش و مشارکت دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در راستای گسترش فرهنگ صحیح حفاظت از منابع آب به ویژه آب های زیرزمینی و مدیریت مصرف می باشد.
فراس خواجوی مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای در این جلسه گفت: امروز یکی از مهمترین وظایف ما فرهنگ سازی مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب می باشد که با همین نگاه طرح دانش آموزی نجات آب و گسترش سواد آبی در سطح ملی تعریف و در کلیه استان های کشور با هدف افزایش سطح سواد آبی دانش آموزان در حال اجرا می باشد.
خواجوی اضافه کرد: ایجاد وحدت رویه و تدوین یک شیوه نامه مشترک برای طرح های دانش آموزی نجات آب و گسترش سواد آبی می تواند به کمک شایانی به راهبری و مدیریت این طرح ها در استان ها نماید. چرا که موضوعات این دو طرح از یکدیگر منفک نبوده و هدف غایی هر دو طرح فرهنگ سازی در بین نسل جوان در راستای حفظ و حراست از منابع آبی می باشد.
سمیعی نماینده مشاور ملی طرح گسترش سواد آبی در این نشست تصریح نمود: در حوزه آموزش و فرهنگ سازی باید به این باور برسیم که موضوع آب و گسترش سواد آبی موضوعی است که با کمرنگ شدن و از بین رفتن اهمیت آن، همه جامعه متضرر خواهند شد؛ لذا باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه آموزش و پرورش و دستگاه های تخصصی، اهمیت گسترش سواد آبی را در همه بخش های جامعه بویژه در بخش دانش آموزی اشاعه دهیم.
وی فعال سازی وب سایت ملی گسترش سواد آبی، برگزاری نشست های تخصصی حضوری و مجازی، تهیه محتوای مناسب با موضوعات مرتبط با منابع آبی و بارگذاری آن در سامانه شاد و استفاده از ظرفیت صدا و سیما را از جمله راهکارهای موجود جهت گسترش سواد آبی در جامعه برشمرد.
محمد محجوب مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منافع آب شرکت آب منطقه ای قزوین عنوان داشت: متاسفانه در بسیاری از مدارس موضوع سواد آبی و کتاب انسان و محیط زیست مورد بی مهری واقع شده و با سایر دروس آموزشی جایگزین می شود؛ لذا وظیفه ما بعنوان متولیان حفظ و حراست از منابع آبی این است تا با برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمین و دانش آموزان، برنامه ریزی جهت بازدید دانش آموزان از تاسیسات و سازه های آبی و حضور در مدارس، ضمن تبیین موضوعات مربوط به فرهنگ سازی مدیریت مصرف، اهمیت و جایگاه سواد آبی را بیش از پیش روشن نمایم.
مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منافع آب شرکت آب منطقه ای قزوین ادامه داد: با انجام برنامه ریزی و تدوین نقشه راه و استفاده از ظرفیت های دفاتر تخصصی در حوزه منابع آبی می توانیم شاهد اثرگذاری بیشتر آموزش ها و در نتیجه دستیابی به نتایج بهتری باشیم. وی همچنین از برگزاری استارت آپ دانش آموزی بعنوان یکی از اقدامات مناسب جهت بهره گیری از ایده، خلاقیت و مشارکت دانش آموزان در موضوعات مرتبط با مدیریت مصرف یاد کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم