هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی اکنون 3 ساله شده است. هیات رئیسه این مجلس در مدت فعالیتی که داشته با نظارت بر صحن علنی مجلس و کنترل طرحها و لوایح با خود نقدهای متفاوتی را از نوع برخوردش به همراه داشته است.
کد خبر: ۱۴۲۶۳۰

هیات رئیسه مجلس که به ریاست غلامعلی حدادعادل و نایب رئیسی محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی ، اکنون وارد چهارمین و آخرین سال کاری خود شده ، 3 کارپرداز فرهنگی ، مالی و اداری با عضویت احمد ناطق نوری ، محسن کوهکن و حسن نوعی اقدم دارد که موسی قربانی ، حسین سبحانی نیا، جهانبخش محبی نیا، شاهین میرمحمد صادقی ، حسین نجابت و حمیدرضا حاجی بابایی نیز به عنوان منشی های این هیات در حال کار هستند.
سعی کردیم با حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و عضو هیات رئیسه مجلس که 3سال متوالی این عضویت را به عهده دارد سوالاتی را درخصوص عملکرد مجلس و هیات رئیسه مطرح کنیم و پاسخها را جویا شویم.

ارزیابی شما از عملکرد مجلس هفتم طی 3 سال گذشته بخصوص هیات رئیسه مجلس چیست؛
هیات رئیسه مجلس در طول 3 سال فعالیتی که داشته نکات مثبتی را توانسته ارائه کند. البته این نکات شامل بررسی طرحها، لوایح ، بررسی گزارش ها از نظارت های مجلس ، استیضاح و سوال بوده است.
هیات رئیسه در طول مدت کاری خود مدیریت خوبی به خرج داده و به رغم فرازونشیب ها توانسته از تشنج ، درگیری و نطقهای ناراحت کننده که دل مردم را می لرزاند جلوگیری کند.

به گفته برخی از نمایندگان ، هیات رئیسه مجلس با جلوگیری از ارائه تذکرات شفاهی اجازه نداده مجلس هفتم به صورت پویا حرکت کند و به عبارتی با اعمال نظر نوعی سانسور را بر مجلس حاکم کرده است؛
براساس آمار باید گفت تعداد تذکراتی که نمایندگان مجلس هفتم در طول 3 سال کاری خود ارائه کرده اند، بیش از دو برابر مجلس ششم بوده است. منتها در مجلس هفتم مقرر شد تا براساس آیین نامه داخلی مجلس که منشور عملکرد هیات رئیسه است ، تذکرات شفاهی تنها در مواردی که مربوط به اداره جلسه است مطرح شود.
برخی از نمایندگان احساس می کردند با تذکر شفاهی یا طرح ماده 23 بند 11 در خصوص حفظ شان و منزلت جایگاه نمایندگان و مجلس می توانند به سخنرانی مثلا در مورد گرانی سیب زمینی یا پیاز بپردازند که هیات رئیسه با جلوگیری از طرح چنین تذکراتی اعلام کرد که ارائه تذکرات شفاهی باید تنها در چارچوب آیین نامه داخلی صورت گیرد.

با توجه به این که تنها یک سال از عمر مجلس هفتم باقی مانده چه تمهیداتی در هیات رئیسه برای بهینه عمل کردن کار مجلس هفتم آغاز شده ، آیا سعی شده در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب تلاشی صورت گیرد؛
در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار ایشان با نمایندگان ، هیات رئیسه مجلس تلاش گسترده ای را آغاز کرد و کمیته ای را متشکل از بنده ، محمدرضا باهنر و موسی قربانی ، 2 عضو دیگر هیات رئیسه تشکیل داد تا طرحها و لوایح مهم و نقشی که آنها در مطالبات کشور بخصوص در مسائل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی دارند در نظر گرفته شود و به صورت فوریتی یا خارج از دستور و در چارچوب آیین نامه مطرح و بررسی شود. البته سعی شده که بیشتر مسائل اقتصادی پررنگ تر دیده شود یا چنانچه طرح و لایحه ای براساس اهمیت به مجلس ارائه می شود با اولویت اصل 85 قانون اساسی در کمیسیون های تخصصی بررسی و سپس به صحن علنی مجلس ارائه شود.

اولویت های دیگر مجلس در سال پایانی چه چیزی است؛
اجرای اصل 44 قانون اساسی یا بررسی لایحه توسعه حمل ونقل درون شهری یا برون شهری و مدیریت مصرف سوخت یا موافقتنامه ها که میان کشورها مبادله می شود از جمله موارد مهم مجلس هفتم است.

به نظر می رسد با فرا رسیدن فصل انتخابات مجلس هشتم در اسفند 1386 ، بررسی بودجه سال 87 که همه ساله در اسفند صورت می گیرد دچار خدشه شود. چطور این تداخل را حل می کنید؛
ما به دنبال رایزنی با دولت برای ارائه بودجه سال آینده ، در آذر ماه هستیم. چنانچه بودجه اوایل آذر ماه ارائه شود و تا پایان دی ماه اتمام یابد، نمایندگان می توانند بعد از بررسی بودجه ثبت نام کنند و تا 2 ماه نیز فرصت تبلیغات را دارند.

به عنوان سوال آخر فکر می کنید عملکرد نمایندگان در مجلس هفتم مثبت بوده است؛
چنانچه منظور، مجموعه نمایندگان باشد، باید گفت مجموعه موفق بوده ولی این به آن معنا نیست که تک تک نمایندگان موفق بودند. برخی نمایندگان فعال هستند ولی فعالیت آنان به معنای زیاد حرف زدن نیست. چون برخی زیاد حرف می زنند ولی فعال نیستند. البته برخی نیز نه حرف می زنند و نه عمل می کنند که نمی توانم آماری از این افراد بدهم چون نیاز به کندوکاو دارد. در بررسی کلی ، برخی از نمایندگان که غیبتهای زیاد دارند با آوردن گواهی پزشک نبود خود را توجیه می کنند یا حتی با ارائه تذکری از روز قبل به یکی از وزرا که قرار است از تریبون قرائت شود، دیر آمدن خود را در جلسه صحن علنی جبران می کنند. البته میزان ارائه تذکرات کتبی از طرف یک نماینده نشان دهنده فعال بودن نیست.
قطعا این نمایندگان نادر هستند و ملاک جمع بندی در مورد عملکرد مجلس هفتم نیستند. اکثر نمایندگان به صورت قانونمند، امورات حوزه های انتخابیه خود را از طریق مجاری قانونی پیگیری می کنند، ولی برخی با تذکرات صوری تنها قصد مطرح شدن دارند.
باید این طور گفت که حرف زدن مهم است ، اما چگونه حرف زدن بسیار مهمتر است. شاید عملکرد مجلس ایده آل نباشد، اما مقبول است و مجلس با درایت و کار کارشناسی و کارآمدی توانسته انجام وظیفه کند.


فاطمه امیری
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها