یزد- با وجود عملکرد خوب سیل بندهای استان در سیل سال گذشته استان همچنان ترمیم و مرمت و بازسازی سیل بندها جهت عملکرد بهتر در برابر هرگونه سیل احتمالی از سوی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد ادامه دارد.
کد خبر: ۱۴۲۵۲۸۱
نویسنده کاظم صادقپور

 به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، هر چند در جریان سیل‌های اردیبهشت و مردادماه سال گذشته شاهد عملکرد نسبتاً مناسبی از سوی سیل‌بندهای شرکت آب منطقه‌ای یزد بودیم این شرکت طی ماه‎های اخیر ضمن بررسی آخرین وضعیت بندها، سیل‌بندها و رودخانه‌ها، تدابیر پیشگیرانه‌ای را برای مقابله با سیل‌های احتمالی در آینده اتخاذ کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد طی بازدیدهایی در یکسال گذشته  با محوریت مسئولان ارشد استان از آخرین وضعیت اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلهای احتمالی در شهرستانها را مطلع شد و دستورات لازم را صادر کرد.

محمدمهدی جوادیان زاده طی هفته گذشته به همراه مهران فاطمی، استاندار یزد به دو شهرستان‌ مهریز و تفت و همراه با محمدجواد ابوالحسینی، معاون عمرانی استانداری از  شهرستان‌های بافق، اشکذر و اردکان بازدید داشته و در برخی شهرستانها عملیات اجرایی بندها و سیل بندها را مورد بررسی قرار داده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته طی این مدت، تصریح کرد: با توجه به بارش های بی‌سابقه ناشی از بارش‌ های مونسون در روزهای ششم تا نهم مردادماه سال گذشته، اغلب رودخانه‌های استان شاهد جریان سیلاب بودند که باعث بروز خساراتی نیز شد.

 محمد جواد منصوری گفت: براساس بررسی میزان حداکثر دبی لحظه‌ای در محل ایستگاه هیدرومتری یا بندهای تغذیه مصنوعی شرکت آب منطقه‌ای یزد به ‌همراه دوره بازگشت و آورده رودخانه‌ها، عمده سیلاب ثبت شده در استان مربوط به رودخانه‌های اعظم هرات، گاشار ابرکوه، سانیچ، صادق اباد و تفت بود.

 وی خاطرنشان کرد: در رودخانه اعظم هرات، سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای ۱۵۰ مترمکعب در ثانیه و با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله و آورده تقریبی ۸ میلیون متر مکعب توسط سد خاکی خوانسار کنترل شد و از تشدید خسارت در پایین‌دست جلوگیری شد.

 منصوری افزود: در رودخانه گاشار ابرکوه نیز سیلاب با دبی حداکثر لحظه‌ای ۱۲۰ مترمکعب در ثانیه با دوره بازگشت ۵۰۰ سال رخ داد که جریانی با حجم تقریبی دو میلیون مترمکعب در مدت زمان ۴۲ ساعت وارد بند خاکی رحیم آباد ابرکوه شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد ادمه داد: در بالادست بند صادق آباد تفت نیز با توجه به مقطع عرضی برداشت شده و در پایین ‌دست تقاطع سه رودخانه علی آباد، نصرآباد و سعید آباد، جریان قابل‌ملاحظه‌ای با حداکثر دبی لحظه‌ای ۲۰۴ متر مکعب در ثانیه با دوره بازگشت بیش‌از یک‌هزار سال اتفاق افتاد که با وجود بندهای صادق‌آباد این جریان کنترل و از ورود آن به رودخانه تفت که می‎توانست باعث طغیان رودخانه تفت و خسارت شدید به شهر تفت شود، جلوگیری شد.

این مقام مسئول با اشاره به متوسط آبگیری بیش از ۶۲ درصدی بندهای استان در مهار سیلاب، گفت: بسیاری از بندهای استان مانند بندهای رودخانه شور، کاسه رود، هنشک، ده عروس بهاباد، دربید یزد، کرخنگان و هرات های یک و دو، در جریان این سیل تا ۱۰۰ درصد آبگیری شدند و در مجموع عملکرد آنها در مهار سیلاب فوق العاده بود.

منصوری یکی از مهمترین این اقدامات را مطالعه بازنگری، مرمت و بهسازی سیل‌بندهای استان ذکر و تصریح کرد: یکی از این طرح‎ها مربوط به مطالعه بند صادق آباد تفت بود که با ۳۳۰۰ میلیون ریال انجام شده و امیدواریم با اجرای طرح در حوادث مشابه عملکرد مناسبی را در این منطقه شاهد باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یکی دیگر از طرح‌های در دست اقدام را مطالعه مرمت و بهسازی بندهای تغذیه مصنوعی مروست و بندهای موگردی بافق و مطالعه بازنگری بند تغذیه مصنوعی دره گاهان با مجموع اعتبار  ۷۵۰۰ میلیون ریال نام برد و افزود: مطالعه جهت مرمت و بهسازی سرریز بند تغذیه مصنوعی کرخنگان در  بوروئیه هرات که پس از ۱۹ سال در جریان این سیل آبگیری و قسمتی از سرریز آن تخریب شده بود با اعتبار ۱۳۴۰ میلیون ریال انجام و عملیات مرمت و بهسازی آن با تخصیص اعتبار ۷۶۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ماده ۱۷ مدیریت بحران انجام شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای در همین رابطه از اجرای دیوار جناح راست تثبیت بالادست بند رحیم آباد ابرکوه در قالب چند طرح با اعتبارات ۲۳۰۰ و ۴۸۰۰ میلیون ریال خبر داد و ادامه داد: مرمت بند تغذیه مصنوعی رحیم آباد ابرکوه  نیز با توجه به نشتی در برخی قسمتها در قالب دو فاز اجرایی صورت گرفت که در فاز اول ۳۸ میلیارد و ۹۱۵ میلیون ریال از محل طرح تامین آب کشاورزی اضطراری و طرح مطالعه و اجرای طرحهای تعادل بخشی و در فاز دوم ۴۸ میلیارد ریال از منابع جاری شرکت برای این طرح تامین اعتبار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها