معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در اجرای تمامی پروژه ها و طرح های صنعتی و معدنی، منافع مردم و کشور باید در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۱۴۲۴۸۳۰
نویسنده امین بیل ساز

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حسن بابایی روز چهارشنبه در جلسه قضایی شهرستان هریس و رسیدگی به مشکل معادن «اندیس » و « سوناجیل» این شهرستان افزود: در بحث تملک اراضی این معادن که عامل اصلی اختلاف و توقف پروژه های مذکور است، مطمئنا منافع مردم در نظر گرفته شده و قیمت گذاری اراضی، معقولانه بوده است.

وی گفت: برخی از مردم در بعضی از جاها بدون دلیل و بر اثر فضاسازی های غیرمعقول، درخواست‌های خارج از عرف و مغایر با قانون دارند که به ضرر خود مردم و دولت است.

وی اظهار کرد: معدن سوناجیل ظرفیت خوبی برای اقتصاد و اشتغال منطقه است که می تواند این شهرستان را به رونق و توسعه برساند، اما فعالیت این ۲ معدن به دلایل کاذب، متوقف شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه ظرفیت سازی برای تحقق شعار سال، مهمترین رویکرد قوه قضائیه است، گفت: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال افزایش تولید و اشتغال، نامگذاری شده است باید از همه ظرفیت ها موجود برای تحقق این شعار استفاده کرد.

بابایی، با بیان اینکه اگر مشکل معادن اندیس و سوناجیل حل شود برای بیش از ۲ هزار نفر، اشتغالزایی ایجاد می شود، ادامه داد: به خاطر منافع و زیاده خواهی های چند نفر، نباید پروژه های مهمی متوقف شود بنابراین با توجه به ماده ۲۲، باید این مشکل به نفع مردم و کشور حل شود.

وی یادآور شد: برای حل مشکل تملک اراضی و مشکلات قضایی دیگر در معادن اندیس و سوناجیل، تدابیری اندیشیده شده است و اگر مردم مانع فعالیت شوند از نیروهای انتظامی و یگان ویژه برای کنترل شرایط استفاده می شود.

بابایی، با تاکید بر اینکه فعالیت این معادن به نفع مردم منطقه و شهرستان است، از مردم این شهرستان به خصوص روستاهایی که معادن در آنجا واقع شده است خواست تحت تاثیر شایعه ها و فضاسازی های غیرمعقول قرار نگیرند و منافع جمع را در نظر بگیرند چرا که فعالیت این ۲ معدن، تحولی عظیم برای شهرستان هریس در پی خواهد داشت.

توسعه معادن از اصلی ترین محورهای توسعه هریس است

فرماندار هریس نیز در این جلسه توسعه معادن را از اصلی ترین محورهای توسعه این شهرستان اعلام کرد و گفت: ۲ معدن مهم در این شهرستان وجود دارد که متاسفانه هر ۲ معدن هم به دلیل مشکلات اراضی، متوقف شده است.

«فرهاد جلیلوند»، افزود: تاخیر در اجرای پروژه، علاوه بر ضرر مالی به این شهرستان به دولت هم ضرر مالی دارد چرا که دولت برای یکی از معادن که سرمایه گذار خارجی دارد، ۱۱ درصد سود می دهد.

وی اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از سندهای اراضی این منطقه صادر شده و به خاطر کارشکنی عده ای، این معدن هنوز توقف شده و ما تا کنون سعی کرده ایم از طریق اقناع سازی و گفت و گو با اهالی منطقه، موضوع را به شکل مسالمت‌آمیز حل کنیم، لذا مردم هم سعی کنند نهایت همکاری را داشته باشند.

جلیلوند، ادامه داد: مهمترین مشکل شهرستان، کمبود آب شرب و کشاورزی است که در صورت احیاء سدهای آرباطان و هرزه ورز، تا حدودی این مشکلات هم حل خواهد شد.

راهکار مناسب برای رفع مشکلات فعالیت معادن سوناجیل و اندیس اتخاذ شود

رییس دادگستری هریس نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از شاخصه های توسعه این منطقه فعالیت معادن موجود در منطقه است بر لزوم اتخاذ راهکارهایی در جهت رفع مشکلات و موانع فعالیت معادن سوناجیل و اندیس تاکید کرد.

«رحیم عبدالهی»، گفت: رفع مشکل احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری هریس و تسریع در اتمام آن با توجه به اینکه مشکلات زیست محیطی برای شهروندان هریسی ایجاد می کند، از مطالبات دیگر قضایی این شهرستان است.

وی از معاون قوه قضائیه خواست برای توسعه فضای اداری و ساختمان دادگستری هریس هم تصمیمات درخور شان این شهرستان اخذ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها