انتقاد جانشین راهور در گفت‌و‌ گو با «جام‌جم» از بی‌توجهی دستگاه‌ها به آمار تلفات رانندگی

پلیس«تنها » ماند

آمار تلفات رانندگی در نیمه نخست امسال روندی افزایشی را نسبت به سال گذشته در پیش گرفته و هر روز خبرهای تلخی از کشته شدن هموطنان در تصادفات جاده‌ای منتشر می‌شود. کاهش کیفیت ایمنی خودروها در کنار عامل انسانی در تصادفات، باعث شده حوادث مرگباری در جاده‌های کشور رقم بخورد.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۴۲
نویسنده مجید غمخوار - گروه حوادث

دراین مدت فرماندهان پلیس راهور درباره بی‌کیفیتی خودروهای تولید داخل، نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها و مرگ نزدیک به نیمی از مصدومان تصادفات در مسیر انتقال به بیمارستان یا مراکز درمانی بارها هشدار داده‌اند اما گوش شنوایی برای این حرف‌ها نیست و جان هموطنان در جاده‌ها ارزان شده است. با سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس‌پلیس راهور فراجا گفت‌وگویی درباره وضعیت ایمنی خودروها و جاده‌ها و نقش آن در تصادفات صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

پلیس بارها درباره ناایمن بودن برخی خودروهای داخلی هشدار داده است، باتوجه به این‌که اقدام موثری برای افزایش ایمنی این خودروها از سوی خودروسازان انجام نمی‌شود، چرا جلوی شماره‌گذاری این خودروها را نمی‌گیرید؟
ما هیچ زمانی توقف شماره‌گذاری خودرو نداشتیم. پلیس تکلیف قانونی دارد و وقتی خودرویی مجوزهای لازم را دارد، موظف هستیم آن را شماره‌گذاری کنیم، البته این‌گونه نیست که بی‌تفاوت باشیم و ما هم ایرادات را به خودروسازان اعلام می‌کنیم.
 
نقاط حادثه‌خیز رفع خطر شده است؟ 
قطعا خیر و هنوز راه ناایمن وجود دارد که در وقوع تصادفات ممکن است نقش داشته باشد و سهم آن در گزارش کارشناس مشخص می‌شود. 
 
راه ناایمن است، مصدومان در مسیر یا مراکز درمانی فوت می‌کنند و پلیس هم دراین‌باره همیشه هشدار می‌دهد، چرا هشدارهای پلیس جدی گرفته نمی‌شود؟
ما براساس قانون اختیارات محدودی داریم. نمی‌توانیم که همه کارها را انجام دهیم. این‌که به هشدار‌های ما توجه نمی‌شود را مسئولان وزارتخانه‌های راه و بهداشت باید جوابگو باشند. چراکه ما در حدود اختیارات خودمان عمل کرده و هشدارهای لازم را هم می‌دهیم. آنها باید پاسخگوی این باشند که نقش‌شان در تصادفات چیست و چگونه باید سهم‌شان را در کاهش  تصادفات ارائه بدهند.
 
چرا بیمه‌ها برای کاهش تلفات هزینه نمی‌کنند؟ 
بیمه‌ها در تمام دنیا در ایمنی ترافیک سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در ایران متاسفانه این کار انجام نمی‌شود. اگر بیمه‌ها در این حوزه ورود کنند، سود خواهند کرد. این سرمایه‌گذاری به نفع خودشان است و باکاهش تصادفات و تلفات، خسارت کمتری می‌دهند. 
 
این روزها شاهد تصادفات بالای سه کشته هستیم. چرا تلفات برخورد دو خودرو باید این تعداد باشد؟
دلیلش کاملا مشخص است؛ وقتی مقاومت بدنه و شاسی خودرو ضعیف و از ایمنی کمی برخوردار است، هنگام برخورد هیچ حمایتی از سرنشینان نکرده بلکه خود خودرو درشدت صدمات تاثیر دارد. متاسفانه شاسی و بدنه برخی خودروها از کیفیت حداقلی برخوردار است و با تصادف در جاده، سرنشینان خودرو جان خود را از دست می‌دهند. ایمنی خودرو مطلوب نیست و از سطح انتظارات پایین‌تر است.
 
چرا همه فقط راننده را مقصر می‌دانند؟
چنین برداشتی درست نیست. بیشترین سهم تقصیر را ممکن است راننده داشته باشد اما براساس قانون ما در هر تصادفی سهم تقصیر خودرو و راه را هم درصورت اثبات قصور مشخص می‌کنیم.
 
با بازگشایی مدارس چه میزان از سفرهای جاده‌ای کاسته شد؟ 
همزمان با بازگشایی مدارس شاهد کاهش سفرهای بین شهری هستیم و دیگر گره‌های ترافیکی نداریم اما در داخل شهرهای بزرگ تا ۳۰درصد به ترافیک افزوده می‌شود. البته این میزان ترافیک به مرور زمان و با راه‌اندازی کامل سرویس مدارس کمتر می‌شود.
 
چشم‌انداز شما برای آمار تلفات رانندگی در پایان سال چیست؟ 
سال گذشته ۱۹هزار و ۴۹۰هموطن متاسفانه در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند‌، پیش‌بینی ما این است که در پایان امسال بازهم کشته‌های رانندگی افزایش ‌می‌یابد.
 
کدام استان‌ها بیشترین و کدام کمترین آمار تلفات را دارند؟
براساس آخرین آمارها استان‌های سیستان و بلوچستان،فارس و کرمان بیشترین تلفات جاده‌ای را داشته و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان‌شمالی دارای کمترین تلفات رانندگی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها