در پاسخ رئیس سازمان سینمایی سوره به پرسش «جام‌جم» مطرح شد:

تلاش برای روایت شخصیت‌هایی با ابعاد قهرمانی

سازمان سینمایی سوره در این چند سال اخیر سعی کرده گرایش و رویکردهایش را در جریان جبهه فرهنگی انقلاب با سازوکار و اقتضائات زمان و تاثیرگذاری بر طیف بیشتری از مخاطبان تقویت و به‌روز کند. ضمن این‌که سعی شده در دوره مدیریت جدید با شعار «این قصه قهرمان دارد» به سهم خود برای پرکردن خلأ فقدان قهرمان در سینمای این سال‌های ایران قدمی بردارد.
کد خبر: ۱۴۲۳۱۴۸
نویسنده علی رستگار | گروه فرهنگ و هنر

در نشست خبری روز گذشته رئیس سازمان سینمایی سوره به مناسبت روز ملی سینما که با چند روز فاصله و تاخیر نسبت به مناسبت در سالن زنده‌یاد فرج‌ا... سلحشور این سازمان برگزار شد، حمیدرضا جعفریان ضمن اعلام برنامه‌ها و تولیدات پیش‌رو و نتایج عملکردها در بخش‌های مختلف، پاسخگوی اهالی رسانه هم شد، ازجمله پاسخگوی پرسش جام‌جم درباره کیفیت و میزان اثرگذاری و ماندگاری قهرمانان آثار تولیدی سازمان سینمایی سوره. 
شعار این قصه قهرمان دارد، زیباست و تاکید سازمان سینمایی سوره بر آن، امیدواری‌هایی درباره توجه به ظرفیت‌های قهرمان در جذب مخاطبان و رونق سینما همراه با اثرگذاری و انتقال جذاب مضامین و محتوا است اما با نگاهی به تولیدات این دو سه سال سازمان سینمایی سوره به نظر می‌رسد بحث قهرمان بیشتر به نقش اول فیلم تقلیل پیدا کرده و قهرمان‌ها آن‌طور که از اسلاف درجه یک آنان انتظار می‌رود، درخشان و ششدانگ نیستند و برای راهیابی به حافظه سینمایی ملت چیزهایی اساسی کم دارند. 
منظور قهرمان‌هایی از جنس و عیار دیده‌بان، حاج کاظم آژانس شیشه‌ای، آعلی یار شیرسنگی، ناخدا خورشید و حاج احمد متوسلیان در ایستاده در غبار است.  به عنوان مثال با همه تلاش‌های صورت گرفته و ارزش اخلاقی و معرفتی قهرمانان فیلم‌هایی چون هناس، ضد، شادروان، دسته دختران، مصلحت، درآغوش درخت و عطرآلود که از آثار متاخر تولیدشده توسط سازمان سینمایی سوره هستند، سرجمع هیچ‌کدام تبدیل به قهرمانی شاخص نمی‌شوند که مخاطبان آنها را به‌عنوان قهرمان محبوب دوست داشته‌باشند. 
خبرنگار جام‌جم ضمن طرح این مسأله از رئیس سازمان سینمایی سوره درباره سیاست‌گذاری طراحی اثر و قوام بیشتر شخصیت در فیلمنامه، کارگردانی و بازیگری برای مانایی به‌عنوان قهرمان تمام عیار پرسید که جعفریان در پاسخ به سؤال جام‌جم و درباره ماندگاری قهرمان‌هایی که در آثار سازمان سینمایی سوره به تصویر کشیده می‌شوند، گفت: این نوع مواجهه نیاز به پرداخت جدی‌تری در سینما دارد و مسیری ا‌ست که باید طی شود. ما شروع یک مسیریم و شخصیت و قصه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که ابعاد قهرمانی دارند و نمی‌دانیم درنهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد. همچنین فقط به دنبال معرفی یک قهرمان هم نیستیم. می‌کوشیم تست و آزمون و خطا کنیم اما فراموش نکنیم ما درنهایت خطوطی را پیگیری می‌کنیم اما این خود هنرمند است که می‌تواند آن را خلق و بازآفرینی کند.

امیدآفرینی در سینما

جعفریان با اشاره به این‌که هویت سازمان سینمایی سوره به هویت حوزه هنری و دوران پرفروغ آن شناخته می‌شود، مطرح کرد: هویت سینمایی حوزه هنری طی سال‌ها با امیدآفرینی و ارائه تصویر روشنی از سینمای ایران می‌شناسیم. ما در تلاشیم تا سینمای قهرمان‌محور، شورآفرین و امیدبخش را احیا و در آثارمان به ارزش خانواده توجه کنیم.

سوره با ۶ فیلم در راه جشنواره فجر 

سازمان سینمایی سوره این روزها در حال تولید شش فیلم سینمایی است؛ آثاری که به احتمال فراوان و البته درصورت تایید و پذیرش هیات انتخاب، در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه رونمایی می‌شوند.  جعفریان با اشاره این موضوع بیان کرد: بر اساس تجربه مشارکت و هم‌افزایی با نهادهای مختلف امسال هم شش اثر خود را که دارای تنوع ژانر و فیلمساز هستند، با همکاری و مشارکت دیگر نهادها تولید خواهیم کرد؛ فیلم‌های سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی بهروز افخمی و شهید شیرودی به کارگردانی محمد عسگری که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شود، اقتباس از کتاب «باغ کیانوش» است که با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می‌شود، «نقطه صفر زمین» به کارگردانی امیرعباس ربیعی با موضوع زلزله بم که با مشارکت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و موسسه تصویرشهر درحال تولید است و دو انیمیشن سینمایی «رویاشهر» و «مسافری از گانورا» که خروجی رویداد «رویازی» است و با تمرکز روی مخاطب کودک و نوجوان تولید می‌شود. 

تعامل با رسانه‌ملی

جعفریان با اشاره به این‌که سازمان سینمایی سوره به حوزه سریال پویانمایی نیز ورود کرده و آثاری در مرحله تولید دارد، بیان کرد: ما تلاش کردیم در تعامل با سازمان صداوسیما آثاری را طراحی و تصویب کنیم که مخاطب کودک و نوجوان داشته باشد و بر این اساس تاکنون ۸ تا ۹ پروژه در دست تولید است، ازجمله دو مجموعه تلویزیونی با محوریت نوجوان که یکی با اقتباسی از کتاب «سرگذشت استعمار» ساخته شده و پاییز امسال به پخش خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها