«عبای اربعین» ترفند جدید حجاب‌ استایل‌ ها برای ایجاد تغییرات عمیق دراقشار محجبه و مذهبی جامعه است! حجاب‌استایل‌ها این‌بار برای اربعین دام گسترده‌اند و ‌سراغ این حرکت بزرگ رفته‌اند تا هم تغییر در سبک زندگی و فرهنگ اقشار محجبه را رقم بزنند و هم منافع اقتصادی و مالی خودشان را تامین کنند.
کد خبر: ۱۴۲۱۲۲۱
نویسنده کبری فرشچی - گروه جامعه

به‌همین علت هم در صفحـات حجاب‌استایل‌ها و بلاگرهای حجاب انواع و اقسام عباهای اربعین تبلیغ می‌شود و به فروش ویژه گذاشته شده و بلاگرهای حجاب با همان استایل خاص خودشان با ناخن‌های کاشته شده و رنگارنگ و آرایش‌های غلیظ و اکسسوری‌های پر‌زرق و برق، عبایی را به تن کرده و در مقابل دوربین رژه می‌روند و خودنمایی کرده و از این رهگذر دنبال‌کنندگان خود را به خرید این عباها برای پیاده‌روی اربعین ترغیب می‌کنند.

این در‌حالی است که فضای معنوی پیاده‌روی اربعین و فرهنگ مردم عراق با این پوشش همخوانی ندارد و اصلا راهپیمایی اربعین قرار نیست سفری راحت باشد و مشقت خاص خود را دارد؛ مشقتی عاشقانه و عارفانه برای به‌اوج رسیدن.

چند سالی می‌شود که حجاب‌استایل‌ها برنامه خودشان را برای تغییر ذائقه و سبک زندگی اقشار محجبه جامعه آغاز کرده‌اند و در این مسیر هم تا حد زیادی موفق بوده‌اند! حجابی که این گروه‌های اقتصادی با همراهی و کمک گرفتن از گروهی از بلاگرهای اینستاگرامی تبلیغ می‌کنند و برای ترویجش برنامه دارند اما با فلسفه حجاب فاصله‌ای عمیق دارد و در حالی‌که اصل حجاب برای دوری از تبرج و خودنمایی زنان از نگاه نامحرم است اما حجاب ترویج شده از سوی حجاب‌استایل‌ها آنچنان پر‌زرق و برق و گاهی لاکچری است که هیچ تناسبی با پوشش ندارد و خودش عاملی برای جلب توجه بیشتر است؛ جلب‌ توجهی به‌مراتب بیشتر از یک مانتویی ساده و حتی شل‌حجاب. 
     
برنامه‌ریزی برای اربعین 

این گروه با برنامه آمده‌اند و هدف‌شان نه‌محجبه کردن افراد شل‌حجاب یا بی‌حجاب بلکه کاهش حجاب اقشار چادری و محجبه به عبا و بعدتر هم در یک روند برنامه‌ریزی شده به مانتو و انواع تازه‌ای از حجاب است که با حجاب شرعی و فلسفه آن فاصله‌ای معنا‌دار دارد. همچنان‌که مانکن‌هایی که برای این بنگاه‌های اقتصادی کار می‌کنند یک روز با چادرهای عربی و کاملا پوشیده و البته با پوششی از انواع نگین‌ها و زرق و برق‌های خیره‌کننده با ژست‌هایی درست شبیه هر مدل و مانکن دیگری جلوی دوربین‌های حرفه‌ای حاضر می‌شوند و روز دیگر با شومیز و شلوار یعنی با لباسی که اغلب برای محیط خانه مناسب است در برابر دید هزاران بازدید‌کننده‌ای قرار می‌گیرند که ممکن‌است درصد قابل‌توجهی از آنها آقا باشند. 
     
برنامه برای انحراف اربعین

این بار حجاب‌استایل‌ها به سراغ راهپیمایی اربعین و مخاطبان این همایش میلیونی رفته‌اند و در پیج‌های‌شان تبلیغات گسترده‌ای را برای فروش چادر و صد‌البته عبای اربعین راه انداخته‌اند و در راستای سرمایه‌گذاری برای این تغییرات عمیق و نفوذ فکری و فرهنگی در قشر مذهبی و محجبه، تخفیف‌های قابل توجه و فروش ویژه را برای عباهای اربعین راه انداخته‌اند.

استدلال‌شان هم این است که پوشیدن عبا برای حضور در راهپیمایی اربعین، راحتی و آزادی بیشتری را به شما می‌دهد. این در‌حالی است که راهپیمایی اربعین یک حرکت عبادی سیاسی است و حضور زنان محجبه ایرانی در این حرکت نمادی برخاسته از یک تفکر و جهان‌بینی است و زنان ایرانی حاضر در پیاده‌روی اربعین به نوعی نماینده فرهنگ و نگاه زنان کشورمان به سایر مردم جهان هستند؛ چرا که این سفر و شرکت در این همایش عبادی سیاسی محدود به مردم ایران و عراق و حتی محدود به مسلمانان نیست و از همه کشورهای دنیا و حتی از ادیان مختلف در این حرکت عظیم حضور دارند و یکدیگر را رصد می‌کنند و یکی از موضوعات حساس و مورد بحث در‌خصوص مردم کشورمان، حجاب و پوشش بانوان ایرانی است که در چنین حرکتی هم مورد رصد و بررسی قرار‌می‌گیرد. از سوی دیگر حضور در هر فضا و فرهنگی باید متناسب با شرایط و مؤلفه‌های آن فرهنگ و روش باشد‌. پوشش مورد قبول برای بانوان در کشور عراق چادر مشکی است و بدیهی است برای آن‌که در این جمع حضوری بی‌حاشیه داشته باشیم لازم است تا به فرهنگ و ارزش‌های آنها احترام بگذاریم. فراتر از همه این‌که اگر یک خانم مانتویی برای حضور در این همایش بزرگ، عبا بپوشد، قابل پذیرش است و گامی رو به جلو محسوب می‌شود. اما تغییر پوشش یک خانم چادری برای حضور در راهپیمایی اربعین به عبا با توجه به هدف و مقصود و مقصد متعالی راهپیمایی اربعین، چندان معقول به‌نظر نمی‌رسد. 

آگاهی از پشت‌پرده فعالیت حجاب‌ استایل‌ها

فعالیت‌های فرهنگی و تلاش برای تغییر ذائقه و سبک زندگی از سوی حجاب‌استایل‌ها و بلاگرهای حجاب رفته‌رفته به چالشی عمیق برای کشورمان تبدیل می‌شود و این گروه در راستای تغییرات عمیق فرهنگی و نفوذ در میان اقشار مذهبی، برنامه‌ای عمیق و بلند‌مدت دارند. همچنان‌که بعد از معرفی چادرها و اکسسوری‌های پر‌زرق و برق حجاب به سمت‌وسوی تغییر چادر به عبا پیش رفته‌اند و در ادامه این روند عباهای‌شان هم روز‌به‌روز تنگ‌تر و کوتاه‌تر می‌شود. در چنین فضایی با عنایت به این‌که به مدیران فرهنگی جامعه امیدی نیست، اقشار مذهبی جامعه خودشان باید نسبت به این فرآیند و این برنامه‌ریزی آگاه شده و به پشت‌پرده فعالیت حجاب‌استایل‌ها پی ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها