مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در "اولین جشنواره علمی_آموزشی یادگیری مسئله محور":

دوره ابتدائی، دوره شکلگیری آینده دانش‌آموزان است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی گفت: ۱۰۵ طرح آموزشی شامل ۳۳۱ کلاس درس با سه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه کرد تا اول مهرماه سالجاری در استان بهره برداری و به آموزش و پرورش تحویل می شود.
کد خبر: ۱۴۲۰۶۵۰
نویسنده بهروز فروغی

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: «فرهاد فرهودی» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: از مبلغ یاد شده یک هزار و ۵۰ میلیارد آن از سوی خیران مدرسه ساز و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز از اعتبارات دولتی تامین شده است.

وی با بیان اینکه سیاست آموزش و پرورش، توانمند سازی و تجهیز مدارس دولتی همچون دانشگاه های دولتی است، گفت: همانگونه که دانشگاه های دولتی مجهز و توانمند هستند مدارس دولتی نیز باید سرآمد دیگر مدارس باشند و در یک برنامه چهار ساله، تلاش خواهیم کرد تا مشکلات سخت افزاری مدارس دولتی را برطرف کنیم.

مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر ساماندهی می شوند

فرهودی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۹ مدرسه کانکسی در استان وجود دارد، گفت: این مدارس در قالب طرح شهید پناهی ساماندهی خواهند شد و در فاز نخست، مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر ساماندهی می شوند که ۶۶ مدرسه کانکسی را شامل می شود.

وی اضافه کرد: مدارس کانکسی فضای مطلوبی برای آموزش نیستند از این رو تلاش خواهیم کرد همانگونه مدارس خشتی را در استان جمع آوری کردیم این مدارس را نیز جمع آوری کنیم ضمن اینکه در برخی موارد به دلیل کمبود دانش آموز، مجبور به استفاده از این نوع مدارس هستیم.

تجهیز هنرستان ها با اعتبارات ویژه

مدیرکل نوسازی مدارس استان، توجه به هنرستان ها را مهم اعلام کرد و گفت: اعتبار خاصی برای تجهیز این هنرستان ها در نظر گرفته ایم و در سال ۱۴۰۱ برای تجهیز آنها ۳۵۰ میلیارد ریال اختصاص داده ایم.

فرهودی همچنین در مورد ایجاد هنرستان در کنار واحدها و شهرک های صنعتی، افزود: اگر شهرک های صنعتی و صاحبان کارخانجات همکاری کنند آماده ساخت هنرستان در این مکان ها هستیم.

شهر جدید سهند ۱۴ مدرسه کم دارد

فرهودی با بیان اینکه در حال حاضر شهر جدید سهند با کمبود تعداد ۱۴ مدرسه مواجه است گفت: طی تفاهم نامه با محوریت استانداری، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهار مدرسه ۱۲ کلاسه ظرف سه سال در این شهر می سازد ضمن اینکه ۴۸ کلاس درس نیز از سوی شرکت عمران شهر سهند ساخته خواهد شد.

وی بیان کرد: در جریان سفر دوم رئیس جمهور به استان نیز، وزیر راه و شهرسازی قول دادند تا یک مدرسه ۹ کلاسه در این شهر ساخته شود که با بهره برداری از طرح های آموزشی، بخش زیادی از نیاز به فضای آموزشی در این شهر برطرف می شود.

۱۰۰ درصد اعتبارات مصوب دور اول سفر در حوزه مدرسه سازی تخصیص یافت

فرهودی با بیان اینکه در دور نخست سفر رئیس جمهور به استان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز مصوب شده بودف گفت: هزار میلیارد ریال این رقم از محل مشارکت خیران، ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی بود که می بایست ظرف ۲ سال جذب می شد که توانستیم برای ۱۰۰ درصد این اعتبارات تخصیص بگیریم .

وی ادامه داد: همچنین برای بازسازی سرویس های بهداشتی، ۳۰۰ میلیارد ریال مصوب شده بود که ۲۰۰ میلیارد ریال نیز به آن افزوده شد و ۴۷۰ سرویس بهداشتی در ۱۱۶ مدرسه بازسازی شد.

فرهودی اضافه کرد: در دور دوم سفر نیز ۱۶ هزار میلیارد ریال برای بازسازی و احداث فضای آموزشی مصوب شد که اگر بتوانیم این اعتبارات را که برای ۲ سال در نظر گرفته شده جذب کنیم انقلاب بزرگی در فضای آموزشی استان و رفع محرومیت از چهره این حوزه صورت خواهد گرفت.

۲۰ درصد تعداد فضاهای آموزشی استان غیرمستحکم هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اعلام کرد: از مجموع هشت هزار و ۵۰۰ مدرسه ای که در استان وجود دارد حدود ۲۰ درصد غیرمستحکم بوده و مابقی دارای استحکام کافی برای ارایه خدمات هستند.

فرهودی اضافه کرد: در یک سال اخیر به اندازه همه سال های گذشته بازسازی و نوسازی کرده ایم و تا مهر ماه حدود ۳۶۰ فضای آموزشی را در استان افتتاح خواهیم کرد.

سیستم گرمایشی ۱۷۰ کلاس درس غیراستاندارد است

فرهودی از غیراستاندارد بودن سیستم گرمایش در ۱۷۰ کلاس درسی استان خبرداد و گفت: در مجموع ۲۵ هزار کلاس درس در استان وجود دارد که همه آنها به غیر ۱۷۰ کلاس درس، از سیستم گرمایشی استاندارد برخوردارند.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت ها مثل تامین سوخت در این کلاس های درس فراهم شود اداره کل نوزسازی مدارس آماده است تا نحوه گرمایش آن مدارس را نیز استاندارد کند.

۵۰ درصد مدارس سنگی در استان نیاز به استحکام بخشی سازی دارند

فرهودی با بیان اینکه مدرسه خشتی در استان نداریم و در سال ۱۴۰۰ همه این مدارس برچیده شدند، گفت: ۹۱ مدرسه سنگی در استان وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آنها به استحکام بخشی نیاز دارند.

وی در مورد مدارس سبز و تعداد این مدرسه ها در استان گفت: سه مدرسه سبز در استان در دست ساخت است که با رویکرد مدیریت سبز در دست ساخت هستند و عمدتا برای الگوسازی مصرف بهینه انرژی ساخته می شوند.

فرهودی افزود: ۶۰ درصد شاخص های مربوط به سازگاری با محیط ریست در همه طرح های در دست ساخت اداره کل نوسازی مدارس رعایت می شود که امیدواریم این نوع مدیریت را در همه مدارس پیاده کنیم و تلاش خواهیم کرد تا مهر امسال یکی از این مدرسه ها را بهره برداری کنیم.

دبیرستان فردوسی با حفظ هویت مرمت می شود

وی به مرمت و بازسازی دبیرستان فردوسی تبریز نیز اشاره کرد و گفت: این مدرسه جزو مدارس ماندگار کشور است و در سالجاری، بودجه ای را برای مرمت و بازسازی این مدرسه در نظر گرفته ایم تا این مدرسه با حفظ هویت، بازسازی و تعمیر شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها