گزارش‌ویژه «جام‌جم» درباره آمار تازه تلفات رانندگی

مرگ جاده‌ای در مسیر رکوردزنی

۵۰۶۸ فقط یک عدد نیست، بلکه تعداد خانواده‌هایی است که در بهار امسال به‌دلیل از دست دادن عزیزان خود در تصادفات داغدار شده‌اند. در این مدت ۹۸ هزار و ۵۶۹ نفر هم مصدوم شدند که به‌طور میانگین ۲۰‌درصد آنها دچار قطع نخاع می‌شوند، یعنی بیش از ۱۹ هزار نفر.
کد خبر: ۱۴۱۹۶۸۵
نویسنده محمد غمخوار - دبیرگروه حوادث

بر‌اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی تلفات حوادث رانندگی امسال ۱۲‌درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. موضوعی که با اعلام آمار تلفات تصادفات نوروز قابل پیش‌بینی بود و حالا زنگ خطر را درباره افزایش تلفات در سفرهای شهریور ماه به صدا در آورده است.

این روزها آمار تلفات رانندگی سوار آسانسوری شده که فقط حرکت رو به بالا دارد و خیالی برای پایین آمدن ندارد. گوش شنوایی هم برای هشدارهای رئیس پلیس راهور فراجا وجود ندارد و همچنان خودروی بی‌کیفیت تولید می‌شود، مصدومان در مسیر یا بیمارستان‌های بدون تجهیزات لازم جان می‌دهند و نقطه‌های حادثه‌خیز هم وجود دارد‌.

سردار سید‌کمال هادیانفر با انتقاد از وضعیت بدنه برخی خودروها می‌گوید: در تمام دنیا ورق بدنه خودرو فولاد کم کربن است نه حلبی ۳ لایه، خودروساز نباید چیزی تولید کند که آلت قتاله باشد و ستون‌های خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. نباید ستون‌های خودرو در تصادفات در بدن سرنشین خودرو برود.

او همچنین به فوت مصدومان در مسیر بیمارستان اشاره کرد و گفت: ۵۰‌درصد از جان‌باختگان تصادفات در سر صحنه و ۴۳‌درصد در تروما و بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

موضوع دیگری که رئیس پلیس راهور بر آن تاکید دارد، نقاط حادثه‌ خیز است. ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم؛ نقاطی که بر‌اساس ترددها حادثه در آنجا رخ می‌دهد؛ از این ۵۲۰۰ نقطه تقریبا ۸۷۷ نقطه پر حادثه داریم. این نقاط بر طرف نشده و هر روز تصادفات در آن تکرار می‌شود و جان هموطنان را می‌گیرد. 

سرهنگ سید‌هادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راه کشور معتقد است کاهش تلفات در سال‌های گذشته به‌دلیل شیوع کرونا و کاهش سفرها بوده وگرنه تعداد بیشتری از هموطنان قربانی تصادفات می‌شدند. 

وی به «جام‌جم» می‌گوید: در حال حاضر تراکم راه در ایران بسیار فاجعه‌بار است به‌صورتی که آمار تراکم در آلمان ۱۸۰ و در ایران ۵.۲ است. جاده‌های ما همان‌گونه که می‌دانید، استاندارد نیست و در سال‌های گذشته نیز هیچ پیشرفتی در جاده‌سازی یا اصلاح جاده‌ها نداشتیم و به‌همین دلیل هنوز هم در تصادفات تلفات ما بیشتر از میانگین جهانی است. این‌که فقط یک راهی بسازیم و بگوییم جاده ساخته‌ایم، اصلا اقدام درستی نیست و خودش یکی از عوامل اصلی تلفات جاده‌ای می‌شود.متأسفانه به استاندارد و ایمنی خودرو در کشور ما اهمیت چندانی داده نمی‌شود و خودروها حداقل ایمنی و گاهی بدون ایمنی ساخته، شماره‌گذاری و وارد جاده‌ها می‌شوند.

رئیس اسبق پلیس راه کشور تاکید کرد: اگر راه و خودروی ما ایمنی کامل نداشته باشد هر سال شاهد افزایش تلفات خواهیم بود. مسئولان کشور اگر می‌دانستند که تلفات رانندگی چند ده‌هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند و ‌هزاران جان بی‌گناه گرفته می‌شود، قطعا با مافیای خودروسازی برخورد کرده و خودشان مطالبه‌گر خودروهای ایمن می‌شدند، همچنین کار ساخت جاده‌های جدید با ایمنی بیشتر را دنبال می‌کردند.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش سفرها در شهریور ماه و تمایل بیش از ۹۰درصد از زائران اربعین به سفر زمینی، اگر عزم جدی برای کاهش تصادف صورت نگیرد نه‌تنها در شهریور، بلکه در پایان سال شاهد رکوردزنی تلفات رانندگی باشیم. به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این حوزه، در پرداخت زیان ۵۰ هزار میلیاردی صرفه‌جویی کنند که این سرمایه‌گذاری به نفع شرکت‌ها و هموطنان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها