یك كارشناس نفتی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

ادعای عربستان درباره میدان نفتی آرش بی‌اساس است

شواهد تاریخی و موقعیت جفرافیایی کاملا مشخص می‌کند که جمهوری اسلامی ایران از حقوق کافی برای برداشت از ذخایر گازی و نفتی میدان آرش برخوردار است.
شواهد تاریخی و موقعیت جفرافیایی کاملا مشخص می‌کند که جمهوری اسلامی ایران از حقوق کافی برای برداشت از ذخایر گازی و نفتی میدان آرش برخوردار است.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۸۸
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

محمدعلی صادقی كارشناس حوزه نفت و گاز در گفت و گو با جام‌جم آنلاین درباره ادعاهای عربستان سعودی درباره میدان نفتی و گازی آرش خاطر نشان كرد: اساسا هر ادعایی كه از سوی ریاض در این باره مطرح می‌شود از هیچ پایه حقوقی و منطقی برخوردار نیست و حتی توجه به نامی كه برای این میدان نفتی عنوان می‌شود كاملا نشان از تعلق آن به جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با انتقاد از ضعیف برخورد كردن حوزه دیپلماسی نفتی در این خصوص گفت: بخشی از این تعلل به این مساله برمی گردد كه توجه به برخی از حواشی باعث شده كه برخی از موضوعات مهم مانند پافشاری بر مالكیت ایران بر این منطقه كمتر مورد توجه قرار بگیرد و این مساله زمینه برخی ادعاهای غیر حقوقی از سوی عربستان را فراهم آورده است.

این كارشناس حوزه نفت و گاز ادامه داد: پیشتر قرار بود كه برداشت نفت خام از این میدان نفتی از سوی پیمانكار هندی صورت گیرد اما كمی انفعال در این قضیه باعث طرح مباحث غیر حقوقی شد.


صادقی تاكید كرد: هم از نظر تاریخی و هم از نظر موقعیت جغرافیایی كاملا مشخص است كه ما از حقوق كافی برای برداشت نفت خام در میدان نفتی آرش برخورداریم و دراین حوزه فقط با كویت مشاركت داریم و به نظر می‌رسد كه با تقویت دیپلماسی نفتی این مساله قابل حل است.

وی با بیان این‌كه برای اثبات حقانیت حقوقی ایران درباره میدان نفتی آرش باید تلاش بیشتر در مجامع حقوقی صورت گیرد تصریح كرد: بهره گیری از افراد متخصص و حقوقدانان شاخص و توانا و ارائه مدارك و مستندات متقن در این باره در این زمینه بسیار كارساز است.

صادقی با اشاره به موضوع تجدید روابط میان ریاض و تهران خاطرنشان كرد: دو كشور عزم جدی برای برقراری روابط سیاسی دارند و طبعا تلاش دستگاه دیپلماسی ایران و عربستان هم بر این است این تعاملات ارتقا پیدا كند. با این وصف، تاكید بر حقانیت ایران برای بهره برداری از میدان نفتی آرش به هیچ وجه منافاتی با گسترش روابط سیاسی ندارد و باید محكم در این عرصه ورود كنیم چون تعلل در این حوزه با منافع ملی ما سازگار نیست. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها