هیات وزیران به منظور تشویق احداث و شکوفایی واحدهای صنعتی و نوین تولید نان ، تسهیلات جدید و ویژه ای را تصویب و ابلاغ کرد.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۷

به گزارش خبرنگار ما، در آیین نامه ای که به این منظور از سوی 2وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است ، هدف از راه اندازی این واحدها کاهش ضایعات نان ، کاهش هزینه تولید، جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت نان و رعایت اصول بهداشتی و تامین سلامت مردم اعلام شده است.
بر این اساس واحدهای تولید صنعتی انبوه نان واحدهایی با ظرفیت حداقل 20تن آرد در روز هستند که توانایی تولید انواع نان مسطح ، نیمه حجیم و بهداشتی قابل بسته بندی و عرضه توسط ماشین آلات تمام خودکار را دارند.
هیات وزیران برای تشویق راه اندازی این واحدها از سوی بخش خصوصی ، مقرر کرده است که حق بیمه کارگران و کارکنان ، ضرایب مالیاتی ، نرخ آب ، برق ، گاز، سوخت و دیگر خدمات مورد نیاز آنها معادل واحدهای سنتی تولید نان باشد و افزایش نیابد.
همچنین وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت صنایع و معادن موظف شدند زمین موردنیاز برای احداث واحدهای یادشده و ساختمان های جانبی آن مانند آزمایشگاه ، انبار و سیلوهای ذخیره آرد را واگذار کنند.
از سوی دیگر، معادل ارزی چهار هزار و 450میلیارد ریال از محل منابع حساب ذخیره ارزی و مبلغ یکهزار میلیارد ریال به عنوان یارانه سود تسهیلات بانکی حداکثر تا مبلغ 5درصد برای این امر اختصاص یافته است.
متقاضیان راه اندازی واحدهای صنعتی تولید انبوه نان می توانند حداکثر ظرف یک ماه از اخذ مجوز و معرفی وزارت صنایع و معادن ، وام درخواستی خود را از بانکهای عامل دریافت کنند.
خبرنگار ما می نویسد: هیات وزیران واردات ماشین آلات و تجهیزات پخت نان کارخانه های تولید انبوه نان صنعتی را پس از تایید وزارت صنایع و معادن از پرداخت سود بازرگانی معاف کرده و هدف این است که شرایط انتقال فناوری خط تولید ساخت واحدهای صنعتی نان در کشور سریعتر فراهم شود.
همچنین شهرداری ها نیز ملزم به همکاری برای صدور پروانه ساخت برای احداث واحدهای یاد شده تحت عنوان کاربری خبازی شده اند و نانوایان سنتی نیز با شرایط یاد شده می توانند تغییر کاربری واحد خود از سنتی به صنعتی را درخواست کنند.
مزیت دیگری که دولت برای سهولت هر چه بیشتر تبدیل نانوایی های سنتی به صنعتی پیش بینی کرده است ، پایان دادن به خدمت کارگران شاغل در نانوایی سنتی در صورت تبدیل مجوز به نانوایی صنعتی است.
در این صورت هیات وزیران از طریق وزارت بازرگانی و با رعایت قانون کار مزایای پایان خدمت این کارگران را خواهد پرداخت.
سایر کارگرانی که طبق مقررات قانون تامین اجتماعی شرایط بازنشستگی را داشته باشند یا با پرداخت باقیمانده بیمه موظف حداکثر تا 30سال توسط وزارت بازرگانی دارای شرایط بازنشستگی شوند، بازنشسته خواهند شد.
این گزارش می افزاید: کارخانه های تولید نان صنعتی انبوه می توانند آرد خود را به قیمت آزاد از بازار آزاد تهیه و تولیدات خود را نیز به قیمت آزاد عرضه کنند.
وزارت بازرگانی موظف شده است حداکثر تا 3ماه آینده نان تولیدی در واحدهای صنعتی را جایگزین سهمیه مصارف خاص شامل مراکز نظامی ، آموزشی و سایر مصرف کنندگان انبوه کند.
خبرنگار ما می افزاید: به نظر می رسد با ابلاغ این آیین نامه که حدود یک ماه پیش انجام شده ، موانع قانونی برای احداث واحدهای صنعتی نان برطرف شده و برنامه های روی کاغذ برای یافتن راهی به منظور جلوگیری از ضایعات فراوان نان و بهداشتی و سالم شدن این ماده حساس غذایی ایرانیان عملی شده است.
تنها مساله باقیمانده در این میان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای تغییر ذائقه مشکل پسند و ریشه دار ایرانیان نسبت به مصرف نانهای جدید است که به نظر می رسد چالش مهم ، بزرگ و حساسی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها