در میز علوم سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

مسئله اصلی سرمایه اجتماعی و اعتماد است

مسئله اصلی سرمایه اجتماعی و اعتماد است و تا ایجاد نشود درون چرخه‌ای می‌افتیم كه بازگشت به عقب رخ می‌دهد و نقطه تمایز مدل‌های گذشته توسعه است كه به دلیل عدم همراهی سیاست و جامعه محقق نشده و حتی به شكست برخی دولت‌ها منجر شده است.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۳۴

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، سعید آجورلو، كارشناس مسائل سیاسی پیرامون جامعه‌شناسیی سیاسی توسعه گفت: تا كنون ذیل ادبیات جامعه‌شناسیی سیاسی توسعه و یا توسعه اقتصادی در مورد مفهوم توسعه و پیشرفت صحبت می‌شده ولی نیاز به جامعه‌شناسی سیاسی توسعه داریم.

وی افزود: اینكه در مورد كدام جامعه بحث می‌شود در ادامه مهم است و نوع نگاه به جامعه تمایز بحث را ایجاد می‌كند.

كارشناس مسائل سیاسی اظهار كرد: مفروض اصول ثابت توسعه این است كه جوامع دارای اخلاق و فرهنگ یكسانی هستند؛ لذا برخی اساتید به همین واسطه برخی از توسعه نخبگانی بحث می‌شود و جامعه را حذف می‌كند كه در كره جنوبی، سنگاپور و برخی كشورهای عربی دیده می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان از موضوع توسعه مسئله جامعه را حذف كرد؛ چراكه در ایران نهاد انتخابات داریم و این خودش را در سیاست ورود داده كه متغیر مهمی است.

آجورلو ادامه داد: در زمانه جدید و وجود شبكه‌های اجتماعی به‌عنوان صدای شهروندان طبیعتاً نمی‌توان جامعه را حذف كرد؛ لذا باید به این اندیشید چگونه برایند نیروهای اجتماعی سیاسی قرارگرفتن در ریل پیشرفت خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینكه در دوران كارگزاران به سطوح نخبگانی توجه می‌شد و جامعه از موضوعات حذف شد و بحران‌های اجتماعی در دهه ۷۰ رقم خورد افزود: جامعه، سیاست و اقتصاد به‌عنوان اضلاع جامعه‌شناسی سیاسی توسعه قابل حذف و تقلیل نقش نیستند.

كارشناس مسائل سیاسی تصریح كرد: مبنای تحلیل جامعه كوتاه‌مدت كه از نوع نگاه به جامعه ایرانی بیرون می‌آید نوعی نگاه به فلسفه تاریخ است كه غایت تاریخ كجا است كه امثال آقای كاتوزیان به این رسیدند كه ایران درون چرخه‌ای در حال حركت است و تكرار می‌شود؛ لذا جامعه ایرانی جلو نمی‌رود و كوتاه‌مدت است.

وی افزود: در جامعه وقتی صحبت از توسعه می‌شود طبقه متوسط برجسته می‌شود، سبك زندگی طبقه متوسط درایران وجود دارد كه منش مسلط است و به سایر طبقات تسری داده شده است.

آجرلو با بیان اینكه اخلاق بورژوازی در طبقه متوسط و اخلاق طبقه متوسط خودش را در طبقه پایین‌تر نشان می‌دهد خاطرنشان كرد: مسئله در جامعه‌شناسی سیاسی توسعه تفاهم و ثبات است؛ یعنی جامعه‌شناسی تضاد نیست.

وی افزود: جامعه‌شناسی تضاد كه انقلابی و رادیكال نگاه می‌كنند قصد دارند ساختار وضع موجود را دگرگون كنند در حالیه در جامعه‌شناسی سیاسی توسعه قرار است عملكرد ساختارها بهبود پیدا كنند.

كارشناس مسائل سیاسی گفت: فرض اصلی این است كه قرار نیست نظام اجتماعی، اقتصادی و ایدئولوژیك كاملاً انقلاب در آنها شود و با حفظ وضع موجود قرار است بهبود عملكرد صورت بگیرد.

وی افزود: با طبقه متوسط به‌عنوان طبقه آگاه و رشدیافته كه عمیق‌تر است باید به قرارداد و تفاهم اجتماعی برسیم كه قرار است در مسیر توسعه قرار بگیریم و در این تفاهم، آینده به طبقه متوسط ارائه می‌شود و از سویی باید اعتماد در فرایند توسعه صورت بگیرد.

آجورلو اظهار كرد: ضلع اصلی جامعه‌شناسی سیاسی توسعه سیاست و دولت باشد كه می‌تواند طیف‌های مختلف را در فرایند توسعه و پیشرفت قرار دهد.

وی افزود: مسئله این است كه بین سیاست و جامعه باید نوعی هم افقی صورت بگیرد تا سیاست و جامعه صدای همدیگر را بشنوند و در مورد روش طی مسیر به توافق برسیم.

كارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسئله اصلی سرمایه اجتماعی و اعتماد است و تا ایجاد نشود درون چرخه‌ای می‌افتیم كه بازگشت به عقب رخ می‌دهد و نقطه تمایز مدل‌های گذشته توسعه است كه به دلیل عدم همراهی سیاست و جامعه محقق نشده و حتی به شكست برخی دولت‌ها منجر شده است.

وی افزود: وقتی قرار است بلندمدت نگاه كنیم باید كوتاه‌مدت را فدای این دگرگونی كنیم و در دوران دولت روحانی اینها در سیاست خارجی و اقتصاد و جامعه دیده می‌شود.

آجورلو با بیان اینكه اساساً انتخابات ۱۴۰۰ در جهت پاسخ به مسئله توسعه ایران نبود تصریح كرد: شكست دولت روحانی و خروج ترامپ از برجام و ناآرامی‌های ۹۶ و ۹۸ و رشد اقتصادی پایین، تفكرات را چپ به عرصه دولت بازگرداند و در جریان اصول‌گرا گرایش‌های كم پیشرفت ‌خواهانه به گوشه‌ای رانده شدند.

وی با اشاره به اینكه هدف اصلی جامعه‌شناسی پیشرفت همان عدالت واقعی است افزود: باتوجه‌به فضای هژمون در سیاست كشور در دهه ۹۰ و امروز رهبر معظم انقلاب مسئله رشد اقتصادی را مطرح می‌كنند و مخاطب مستقیم اینها دولت است و حاكمیت این مسئله رشد را دریافت كرده است.

كارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان كرد: دولت فعلی بتواند الگوی جدیدی پیاده‌سازی كند این در سطح ایده و پروژه و كارگزار خودش را نشان می‌دهد و تمام اینها باید در كنار هم محقق شود و یكی از خلأهای دولت فعلی جهت رسیدن به سامان سیاسی همین موارد است.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo. ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها