اشنایی کامل با لنز چشم، اصول اولیه لنز چشم: انواع لنز‌های چشمی و موارد دیگر، خرید لنز‌های چشمی یک انتخاب عالی برای تقریباً هر کسی است که نیاز به اصلاح بینایی دارد و نمی‌خواهد تمام وقت از عینک استفاده کند یا تحت عمل لیزیک قرار گیرد.
کد خبر: ۱۴۱۷۷۱۱

اشنایی کامل با لنز چشم

اصول اولیه لنز چشم: انواع لنز‌های چشمی و موارد دیگر

خرید لنز‌های چشمی یک انتخاب عالی برای تقریباً هر کسی است که نیاز به اصلاح بینایی دارد و نمی‌خواهد تمام وقت از عینک استفاده کند یا تحت عمل لیزیک قرار گیرد.

اشنایی کامل با لنز چشم، مصاحبه اختصاصی با لنز شو

در مورد لنز‌های چشم مطمئن نیستید؟

لنزشو در این مقاله به جزئیات مواد لنز‌های رنگی، طراحی‌ها و ویژگی‌های لنز طبی و حتی فرمت‌های جدید لنز‌های چشمی می‌پردازد.

به عنوان مثال، اولین لنز‌های تماسی سازگار با نور، Acuvue Oasys with Transitions، در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده عرضه شد و لنز‌های تماسی تعبیه شده با آنتی بیوتیک‌ها در دست ساخت هستند. (برای اطلاع از جدیدترین نکات نگهداری لنز‌های تماسی به صفحه مقالات مراجعه کنید.)

اگر به خرید لنز چشم علاقه دارید، در اینجا اصول اولیه‌ای وجود دارد که باید قبل از خرید لنز چشم خود در مورد لنز‌های تماسی بدانید.

مواد سازنده لنز‌های چشمی

اولین انتخاب هنگام در نظر گرفتن لنزچشم این است که کدام ماده لنز به بهترین وجه نیاز‌های شما را برآورده می‌کند. پنج نوع لنز تماسی وجود دارد که بر اساس نوع ماده لنز ساخته شده است:

لنز‌های نرم (Soft lens)

لنز‌های نرم (Soft lens) از پلاستیک‌های ژل مانند و حاوی آب به نام هیدروژل ساخته می‌شوند. این لنز‌ها بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند و با سطح جلویی چشم مطابقت دارند. لنز‌های هیدروژل که در اوایل دهه ۱۹۷۰ معرفی شدند، استفاده از لنز‌های تماسی را بسیار محبوبتر کردند، زیرا معمولاً بلافاصله راحت هستند. تنها جایگزین در آن زمان لنز‌های تماسی سخت ساخته شده از پلاستیک PMMA بود (به زیر مراجعه کنید). لنز‌های PMMA معمولاً هفته‌ها طول می‌کشید تا با آن‌ها سازگار شوند و بسیاری از مردم نمی‌توانستند آن‌ها را با موفقیت بپوشند. 

لنز‌های هیدروژل سیلیکون

لنز‌های هیدروژل سیلیکون نوع پیشرفته‌ای از لنز‌های چشم نرم هستند که نسبت به لنز‌های هیدروژل معمولی متخلخل‌تر هستند و اجازه می‌دهند حتی اکسیژن بیشتری به قرنیه برسد. لنز‌های تماسی هیدروژل سیلیکون که در سال ۲۰۰۲ معرفی شدند، اکنون محبوب‌ترین لنز‌های تجویز شده در ایالات متحده هستند.

اشنایی کامل با لنز چشم، مصاحبه اختصاصی با لنز شو

لنز‌های نفوذپذیر گاز

لنز‌های نفوذپذیر گاز – که به آن‌ها لنز‌های GP یا RGP نیز گفته می‌شود – لنز‌های چشم سفت و سختی هستند که شبیه لنز‌های PMMA هستند (در زیر ببینید)، اما متخلخل هستند و به اکسیژن اجازه عبور از آن‌ها را می‌دهند. از آنجایی که لنز‌های GP در برابر اکسیژن نفوذپذیر هستند، می‌توانند نسبت به لنز‌های PMMA نزدیک‌تر به چشم قرار گیرند و نسبت به لنز‌های سخت معمولی راحت‌تر باشند. از زمان معرفی آن‌ها در سال ۱۹۷۸، لنز‌های تماسی نفوذپذیر گاز اساساً جایگزین لنز‌های تماسی غیر متخلخل PMMA شده اند. تماس‌های GP اغلب دید واضح‌تری نسبت به تماس‌های هیدروژل نرم و سیلیکونی ارائه می‌کنند – به خصوص اگر آستیگماتیسم دارید. معمولاً زمانی که برای اولین بار شروع به استفاده از لنز‌های قابل نفوذ به گاز می‌کنید، مدتی طول می‌کشد تا چشمان شما با لنز‌های قابل نفوذ به گاز سازگار شوند، اما پس از این دوره سازگاری اولیه، بیشتر مردم متوجه می‌شوند که لنز‌های GP مانند لنز‌های هیدروژل راحت هستند.

لنز چشم هیبریدی

لنز چشم هیبریدی برای ایجاد راحتی در پوشیدن طراحی شده اند که رقیب لنز‌های نرم یا سیلیکون هیدروژل است، همراه با اپتیک کریستالی شفاف لنز‌های نفوذپذیر گاز. لنز‌های هیبریدی دارای یک منطقه مرکزی قابل نفوذ گاز سفت و سخت هستند که توسط یک “دامنه” از مواد هیدروژل یا سیلیکون هیدروژل احاطه شده است. علی‌رغم این ویژگی‌ها، تنها درصد کمی از مردم در ایالات متحده از لنز‌های تماسی هیبریدی استفاده می‌کنند، شاید به این دلیل که این لنز‌ها سخت‌تر نصب می‌شوند و جایگزینی آن‌ها گران‌تر از لنز‌های هیدروژل نرم و سیلیکونی است.

لنزچشم PMMA

لنزچشم PMMA از یک ماده پلاستیکی سفت و سخت به نام پلی متیل متاکریلات (PMMA) ساخته شده اند که به عنوان جایگزینی برای شیشه در پنجره‌های نشکن استفاده می‌شود و با علائم تجاری Lucite، Perspex و Plexiglas به فروش می‌رسد. لنز‌های PMMA دارای اپتیک عالی هستند، اما اکسیژن را به چشم منتقل نمی‌کنند و سازگاری با آن‌ها دشوار است. این “کنتاکت‌های سخت” (که اکنون از مد افتاده اند) عملاً با لنز‌های GP جایگزین شده اند و امروزه به ندرت تجویز می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷، ۶۴ درصد از لنز‌های چشم تجویز شده در ایالات متحده از لنز‌های هیدروژل سیلیکونی بود و پس از آن لنز‌های نرم (هیدروژل) (۲۲ درصد)، لنز‌های نفوذپذیر گاز (۱۱ درصد)، لنز‌های هیبریدی (۲ درصد) و لنز‌های PMMA (۱ درصد).

اشنایی کامل با لنز چشم، مصاحبه اختصاصی با لنز شو

زمان استفاده از لنز چشم

حتی با مراقبت مناسب، لنز‌های چشم (مخصوصا لنز‌های نرم) باید به طور مکرر تعویض شوند تا از تجمع رسوبات لنز و آلودگی که خطر عفونت چشم را افزایش می‌دهد، جلوگیری شود.

  • لنز‌های یکبار مصرف روزانه – بعد از یک روز استفاده دور بیندازید.
  • لنز‌های هفتگی – هر دو هفته یا زودتر دور بیندازید.
  • لنز‌های فصلی – ماهانه یا سه ماهه دور بیندازید.
  • لنز‌های سالانه (قابل استفاده مجدد) – هر شش ماه یا بیشتر دور بیندازید
  • لنز‌های چشمی قابل نفوذ به گاز در برابر رسوبات لنز مقاوم‌تر هستند و نیازی به دور انداختن آن‌ها به اندازه لنز‌های نرم ندارند.اغلب، لنز‌های GP می‌توانند یک سال یا بیشتر قبل از اینکه نیاز به تعویض داشته باشند، دوام بیاورند.

بیشترین برنامه جایگزینی لنز چشمی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ به صورت ماهانه (۴۰ درصد)، پس از آن روزانه (۳۵ درصد)، هر یک تا دو هفته (۲۴ درصد) و سالانه (۱ درصد) بود.

طراحی لنز چشم

لنز‌های چشم نرم (هر دو لنز استاندارد هیدروژل و سیلیکون هیدروژل) بسته به هدف مورد نظر در طرح‌های مختلفی موجود هستند:

  • لنز‌های کروی دارای قدرت عدسی یکسانی در کل قسمت نوری لنز برای اصلاح نزدیک بینی (نزدیک بینی) یا دوربینی (دوربینی) هستند.
  • لنز‌های چشم نرم Toric در مریدین‌های مختلف لنز قدرت‌های مختلفی برای اصلاح آستیگماتیسم و ​​همچنین نزدیک بینی یا دوربینی دارند.
  • لنز‌های چشمی چند کانونی (از جمله تماس‌های دو کانونی) دارای مناطق مختلف قدرت برای دید نزدیک و دور برای اصلاح پیرچشمی و همچنین نزدیک بینی یا دوربینی هستند. برخی از لنز‌های چند کانونی نیز می‌توانند آستیگماتیسم را اصلاح کنند.
     
  • لنز‌های چشم آرایشی شامل لنز‌های رنگی هستند که برای تغییر یا تشدید رنگ چشم شما طراحی شده اند. لنز‌های هالووین، تئاتر و سایر لنز‌های جلوه‌های ویژه نیز جزو لنز‌های آرایشی محسوب می‌شوند. تجویز لنز تماسی برای تماس‌های آرایشی ضروری است، حتی اگر هیچ عیوب انکساری که نیاز به اصلاح دارد، نداشته باشید.

همه این لنز‌ها را می‌توان به صورت سفارشی برای چشم‌هایی که به سختی جا می‌گیرند ساخته شوند.

 طرح‌های عدسی دیگری نیز در دسترس هستند – از جمله لنز‌هایی که برای استفاده در موقعیت‌های خاص مانند اصلاح قوز قرنیه ساخته شده‌اند.

ویژگی‌های بیشتر لنز چشم

لنز‌های چشم دو کانونی برای آستیگماتیسم این تماس‌های نرم پیشرفته هستند که هم پیرچشمی و هم آستیگماتیسم را اصلاح می‌کنند، بنابراین می‌توانید بعد از ۴۰ سالگی حتی اگر آستیگماتیسم دارید، عینک نگیرید.

لنز‌های تماسی برای خشکی چشم. آیا چشمان شما به طور ناراحت کننده‌ای خشک می‌شوند؟ برخی از لنز‌های تماسی نرم مخصوصاً برای کاهش خطر علائم خشکی چشم مرتبط با لنز‌های تماسی ساخته شده اند.

لنز‌های چشم رنگی بسیاری از انواع لنز‌هایی که در بالا توضیح داده شد دارای رنگ‌هایی هستند که می‌توانند رنگ طبیعی چشم‌های شما را افزایش دهند – به عنوان مثال، چشمان سبز شما را حتی سبزتر می‌کنند. لنز‌های رنگی دیگر می‌توانند رنگ چشم شما را کاملاً تغییر دهند، مانند قهوه‌ای تا آبی.

لنز‌های چشم سفارشی اگر به نظر می‌رسد لنز‌های تماسی معمولی برای شما کار نمی‌کنند، ممکن است کاندیدای لنز‌های تماسی سفارشی باشید که طبق سفارش برای شکل چشم و نیاز‌های بصری شما ساخته می‌شوند.

لنز‌های چشم مهارکننده UV. برخی از لنز‌های تماسی نرم به محافظت از چشمان شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که می‌تواند باعث آب مروارید و سایر مشکلات چشمی شود، کمک می‌کند. اما از آنجایی که تماس‌ها کل چشم شما را نمی‌پوشانند، برای بهترین محافظت در برابر نور خورشید باید از عینک آفتابی مسدودکننده UV در خارج از منزل استفاده کنید.

کدام لنز چشم برای شما مناسب است؟

ابتدا، خرید لنز چشم شما باید مشکلی را که در وهله اول شما را وادار به استفاده از لنز می‌کند، برطرف کنند. لنز‌های تماسی شما باید با اصلاح نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم یا ترکیبی از این مشکلات بینایی، دید خوبی را فراهم کنند.

دوم اینکه لنز باید متناسب با چشم شما باشد. برای انجام این کار، لنز‌ها در ده‌ها هزار ترکیب از قطر و انحنا هستند. البته، هر برند لنزی با هر “سایزی” عرضه نمی‌شود.

(ECP شما در ارزیابی فیزیولوژی چشم و بینایی شما مهارت دارد تا مشخص کند کدام لنز دو معیار بالا را بهتر برآورده می‌کند.)

سوم، ممکن است نیاز پزشکی دیگری داشته باشید که باعث انتخاب لنز می‌شود. به عنوان مثال، اگر چشمان شما تمایل به خشکی دارند، می‌توانید با متخصصین این حوزه مثل LensShow.Net مطرح کنید. تا به راه حل مشکل خود برسید.

در نهایت، “لیست آرزو” خود را از ویژگی‌های لنز‌های تماسی در نظر بگیرید – برای مثال رنگ‌ها یا استفاده در شب.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها