آتوسا گلشاد‌نژاد، قهرمان کاراته آسیا شد

دختر ایرانی در مسیر تاریخ‌سازی

۴پیروزی و ایستادن روی سکوی قهرمانی آسیا. این افتخاری بود که نصیب آتوسا گلشاد‌نژاد کاراته کای دسته ۶۱- کیلوگرم کشورمان شد تا پس از چهار سال بار دیگر یک بانوی ایرانی مدال طلای آسیا را به گردن بیاویزد.
۴پیروزی و ایستادن روی سکوی قهرمانی آسیا. این افتخاری بود که نصیب آتوسا گلشاد‌نژاد کاراته کای دسته ۶۱- کیلوگرم کشورمان شد تا پس از چهار سال بار دیگر یک بانوی ایرانی مدال طلای آسیا را به گردن بیاویزد.
کد خبر: ۱۴۱۷۰۶۲
نویسنده رضا پورعالی - گروه ورزش
خیلی‌ها آتوسا را پرچمدار آینده کاراته ایران لقب دادند درست زمانی که او در نخستین اعزم برون مرزی خود در قزاقستان، تبدیل شد به نخستین بانوی طلایی ایران در وزن ۶۱- کیلوگرم مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا. یک سال پیش وقتی با مربی سازنده‌اش، فرانک نظری صحبت می‌کردند با صراحت گفت: «شک ندارم که این دختر قهرمان آسیا می‌شود و اطمینان دارم او این پتانسیل را دارد که روزی پرچمدار کاراته ایران شود.» حالا، دو سال بعد از قهرمانی در رده سنی امیدها، آتوسا گلشاد‌نژاد قهرمان بزرگسالان آسیا شده و نامش را به عنوان چهارمین دختر طلایی کاراته ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا، وارد تاریخ کرده است. او با ادامه این روند می‌تواند در آینده‌ای که زیاد هم دور نیست، تبدیل شود به یکی از پرچمداران پرافتخار کاراته ایران. خودش می‌گوید؛ هیچ مسیری خالی از امید نیست. فقط باید طوفانی از تلاش‌های خودت به پا کنی و بهترین خودت را به نمایش بگذاری...
 

درباره آتوسا

آتوسا کودکی را در بیستون، یکی از شهرهای شهرستان هرسین استان کرمانشاه گذراند؛ دختر از قوم لک با قدی بلند، پشتکار و هوشی مثال‌زدنی. روزی که توجه مربی‌اش را جلب کرد فقط شش سال داشت. مربی از او پرسید می‌توانی هر روز ۵۰کیلومتر تا مرکز شهر بیایی برای تمرین کاراته که او بلافاصله در جواب گفت: «بله خانم». و جالب آن‌که فردای آن روز با پدرش که او هم از کشتی‌گیران کرمانشاهی بود، زودتر از همه خود را به مرکز استان رساند. از همان روز اولویت اول زندگی این دختر شد کاراته.  اولین حضورش در اردوهای تیم ملی در ۱۸سالگی بود. تقریبا چهار سال پیش. اما تیم جوانان به مالزی اعزام نشد. گفتند به دلیل کرونا فقط رده سنی بزرگسالان اعزام می‌شود. با این حال او دو سال تمریناتش را ادامه داد تا این بار به عنوان یکی از نفرات تیم امید به قزاقستان اعزام شود و مزد زحماتش را آنجا گرفت؛ با بوسه بر مدال طلا. بردن حریف قزاق در قزاقستان، کار بزرگی بود که آتوسا در فینال انجام داد و این تصویر‌سازی برای پیروزی، تا همین امروز، دختر کرمانشاهی کاراته ایران را همراهی کرده است. او خوب را برنده می‌داند و به گفته خودش مهمترین آرزویی که دارد این است که مردم کشورش، خانواده‌اش و اطرافیانش را سربلند کند و برای کشورش کاری انجام دهد.
 

طلای کاراته آسیا

گلشاد‌نژاد در دور اول با نتیجه ۲ بر صفر مونا الدیری از اردن را پشت سر گذاشت و در دور دوم موفق شد با نتیجه یک بر صفر اسل کانایا از قزاقستان را شکست دهد. نماینده وزن ۶۱- بانوان ایران در سومین مسابقه خود مقابل گونگ لی از چین در حالی که نتیجه این رقابت صفر صفر شد، با رای داوران به پیروزی رسید و راهی فینال این مسابقات شد و آنجا نیز ۳ بر صفر حریف اماراتی را شکست داد و صاحب مدال طلا قهرمانی کاراته آسیا شد.
دختر ایرانی در مسیر تاریخ‌سازی

طلای کاراته آسیا

بهنام دهقان‌زاده در دو مسابقه اولش با نتایج ۵ بر ۲ و ۸ بر صفر حریفانی از ترکمنستان و سریلانکا را از پیش رو برداشت و راهی نیمه نهایی شد‌. نماینده وزن ۵۵- آقایان کشورمان در دیدار نیمه نهایی با نتیجه ۱۴ بر ۵ مقابل نماینده میزبان (مالزی) به پیروزی رسید و با اقتدار راهی فینال شد و در فینال نیز موفق شد با نتیجه ۶ بر ۴ مقابل حریف اردنی خودش به پیروزی برسد و صاحب مدال طلا قهرمانی آسیا شود.
 
دختر ایرانی در مسیر تاریخ‌سازی

برنز کاراته آسیا

امیر مهدی‌زاده در دور اول ۶ بر ۳ نولانبر کالیسبک از قرقیزستان را شکست داد اما در دور دوم ۶ بر ۵ مغلوب دیدار امیرعلی از قزاقستان شد و به جدول شانس مجدد رفت. نماینده وزن ۶۷- کشورمان در این مرحله ابتدا ۲ بر صفر محمود دیفلاح از فلسطین را شکست دهد و سپس در دیدار رده‌بندی با نتیجه ۳ بر ۲ محمد التیبی از کویت را شکست داد و صاحب مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ شد.
دختر ایرانی در مسیر تاریخ‌سازی
 

برنز کاتای آسیا

ابوالفضل شهرجردی نماینده کاتا انفرادی آقایان کشورمان پس از اجرای سه دور کاتا موفق به کسب مدال برنز در نوزدهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ شد. او دور اول با کسب ۳۹.۳ امتیاز چهارم شد و به نیمه‌نهایی رفت. در دور دوم با کسب ۴۰.۱ ‌امتیاز سوم شد و به دیدار رده‌بندی رفت و آنجا نیز با امتیاز‌ ۴۰.۷ مقابل چائو از چین تایپه به پیروزی رسید و مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ مالزی را به‌دست آورد.
 
دختر ایرانی در مسیر تاریخ‌سازی

برنز کاتای آسیا

فاطمه صادقی نماینده کاتا انفرادی آقایان کشورمان پس از اجرای سه دور کاتا موفق به کسب مدال برنز در نوزدهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ شد. او دور اول با کسب‌ ۳۹.۶امتیاز چهارم شد و به نیمه نهایی رفت. در دور دوم با کسب ۳.۴۰امتیاز سوم  شد به دیدار رده‌بندی رفت و آنجا نیز با امتیاز ۶.۴۱مقابل حریف فیلیپینی به پیروزی رسید و مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ مالزی را به‌دست آورد.
 
دختر ایرانی در مسیر تاریخ‌سازی
 
۰
گلشاد‌نژاد بدون آن‌که امتیازی به رقبای خود بدهد قهرمان آسیا شد؛ با پیروزی ۲ بر صفر مقابل حریف اردنی، پیروزی یک بر صفر مقابل حریف قزاق، برتری صفر - صفر با رای داوران مقابل حریف چینی و پیروزی ۳ بر صفر مقابل حریف اماراتی 
 
۱
این برای نخستین بار است که یک بانوی ایرانی در وزن ۶۱- کیلوگرم قهرمان آسیا می‌شود. تا قبل از این فقط یک بار رزیتا علیپور در سال ۲۰۱۹ به فینال این دسته وزنی رسید اما مغلوب حریف چینی خود شد و روی سکوی نایب قهرمانی ایستاد
 
۴
بعد از حمیده عباسعلی (۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹)، نسرین دوستی (۲۰۱۲) و طراوت خاکسار (۲۰۱۹)، آتوسا گلشاد‌نژاد چهارمین بانوی طلایی تاریخ کاراته ایران در رقابت‌‌های قهرمان آسیا محسوب می‌شود.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها