سخنگوی شورای نگهبان گفت: ترجیح می‌دهیم انتخابات پیش رو را با قانون جدید اجرا کنیم زیرا هم راستا با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ترجیح می‌دهیم انتخابات پیش رو را با قانون جدید اجرا کنیم زیرا هم راستا با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
کد خبر: ۱۴۱۶۷۵۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان طحان نظیف درباره برگزاری و شرایط انتخابات پیش رو گفت: روزهای پایانی امسال، دو انتخابات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی و خبرگان را پیش رو داریم.
 
وی ادامه داد: سالهاست اصلاح قانون انتخابات مطرح است و می‌دانیم که این قانون نیاز به اصلاحات دارد و علتش اشکالاتی است که در قانون انتخابات وجود دارد.
 

ترجیح می‌دهیم انتخابات را با قانون جدید اجرا کنیم

 
طحان نظیف با اشاره به بیانات رهبری در ۷ سال گذشته درباره سیاست‌های کلی انتخابات خاطرنشان کرد: این سیاست‌های کلی ۱۸ بند است و سعی شده به موضوعات مختلف انتخابات پرداخته و آسیب‌شناسی کند که چند بند محدود آن مربوط به شورای نگهبان است.
 
وی ادامه داد: هر آنچه که مربوط به انتخابات است در این سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است که راهکار‌های آن باید در قالب قانون قرار بگیرد و در نهایت به مرحله اجرا برسد؛ در هفت سال گذشته تلاش‌هایی برای اجرای این قانون انجام شده است، اما خروجی ملموسی نداشتیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی از سال گذشته به بررسی اصلاح قانون انتخابات پرداخته و در حال تصویب است که در ماه‌های اخیر با تایید شورای نگهبان، مراحل آن در حال نهایی شدن است.
 
وی با اشاره به جزئیات اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: این طرح دارای دو بخش است؛ بخشی مربوط به اشکالات موجود در نظام انتخاباتی است و بخشی هم که مجلس اخیرا به آن اضافه کرده است، مربوط به الگوی نظام انتخاباتی یعنی برگزاری انتخابات به شیوه تناسبی در شهر تهران است.
 
طحان نظیف مطرح کرد: یکی از ابتکارات این قانون پیش‌بینی فرآیندی به نام پیش‌ثبت‌نام است که اگر این قانون نهایی شود، فرایند آن از نیمه مرداد شروع می‌شود و از امتیازات این قانون این است که اگر شخصی شرایط نامزد شدن را نداشته باشد، در همان مرحله پیش ثبت نام انتخابات، ثبت نام او نهایی نمی‌شود و این موضوع هزینه خیلی کمتری به داوطلبان وارد می‌کند.
 
وی در خصوص دیگر مزایای طرح اصلاح قانون انتخابات افزود: در ادوار اخیر انتخابات، تبلیغات از فضای فیزیکی به مجازی وارد شده و در نتیجه احکام جرایم، تخلفات و تبلیغات در قانون باید به روز رسانی شود، همچنین در این مصوبه سعی شده وظایف مجری و ناظر نظامندتر شود.
 
به گفته طحان‌نظیف، موضوعی که در بخش دوم است و روز‌های آخر به مصوبه اضافه شد بحث انتخابات تناسبی است که موافقین و مخالفینی دارد.
 
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دو روش تناسبی و اکثریتی انتخابات در دنیا گفت: روش اکثریتی انتخابات مبتنی بر کسب کرسی براساس رای بیشتر است، اما روش تناسبی معتقد است به همه جریانات فرصت حضور می‌دهد و هر یک از این روش‌ها طرفدارانی دارد.
 
طحان نظیف تاکید کرد: ترجیح می‌دهیم که انتخابات پیش رو را با قانون جدید اجرا کنیم، زیرا متناسب‌تر و همراستا با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پایان با اشاره به اصلاحات انتخابات تصریح کرد: نظر ما اجرایی شدن مصوبه اصلاحی در راستای سیاست‌های کلی انتخابات است و در خصوص بحث مربوط به انتخابات تناسبی هم بدلیل اختلاف نظر مخالفان و موافقان بر این روش، نظر و اصراری نداریم./صدا و سیما
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها