گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با مصطفی کارخانه

مربیان ایرانی قابلیت بالایی دارند

تیم‌ملی والیبال جوانان ایران بر قله جهان

شکوه دهه هشتادی‌‎ها

قهرمانی غیرقابل پیش‌بینی، زمین تا آسمان با قهرمانی قابل پیش‌بینی تفاوت دارد. اصلا طعم آن شیرین‎تر و بزرگی‎اش چند برابر است. اصلا چه کسی تصور می‌کرد والیبال جوانان ایران بعد از ناکامی بزرگ تیم بزرگسالان در لیگ ملت‎ها بی‌رحمانه در رقابت‌های جهانی هشت برد متوالی به دست بیاورد و قهرمان جهان شود؟
قهرمانی غیرقابل پیش‌بینی، زمین تا آسمان با قهرمانی قابل پیش‌بینی تفاوت دارد. اصلا طعم آن شیرین‎تر و بزرگی‎اش چند برابر است. اصلا چه کسی تصور می‌کرد والیبال جوانان ایران بعد از ناکامی بزرگ تیم بزرگسالان در لیگ ملت‎ها بی‌رحمانه در رقابت‌های جهانی هشت برد متوالی به دست بیاورد و قهرمان جهان شود؟
کد خبر: ۱۴۱۶۶۱۵
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
این برای دومین بار در تاریخ بود که تیم‌ملی جوانان ایران به مقام قهرمانی جهان دست می‌یافت. بعد از روزهای تیره و تار در لیگ ملت‌های والیبال، فضایی تقریبا ناامیدانه در والیبال ایران حاکم بود اما ناگهان بچه‌های کم سن و سال و دهه هشتادی از راه رسیدند و ورق را برگرداندند. شادی و انرژی و البته خوشبینی به فضای والیبال ایران برگشته است. شکوه دهه هشتادی‌ها در منامه نشان داد می‌توانیم به آینده‌های درخشان‌تر امیدوار باشیم. 
 

سلام بلند و رسا به قهرمانی

فعلا لیگ ملت‌های والیبال و عملکرد ضعیف تیم‌ملی بزرگسالان در این رقابت‌ها را فراموش کنیم. ما اکنون تیمی داریم به نام تیم‌ملی والیبال جوانان که در رقابت‌های جهانی در بحرین با شکست آرژانتین فینالیست جهان شد و در این فینال بزرگ هم ایتالیا را ۳ بر ۲ از پیش رو برداشت. بلند قامتان والیبال ایران فینال جذاب و دیدنی خود را در رقابت‌های جهانی مقابل ایتالیا برگزار کردند و قهرمانی بزرگ دنیا را به دست آوردند. شاگردان غلامرضا مومنی‌مقدم تا قبل از فینال هفت برد متوالی به دست آوردند و تیم یکه تاز رقابت‌ها بودند. بعد از برتری ملی‌پوشان والیبال ایران مقابل آرژانتین رسانه های مختلف جهان به خصوص رسانه‌های اختصاصی والیبال تا توانستند از تیم ایران تعریف و تمجید کردند. فینالیست شدن آنها اتفاق بزرگی بود. حالا با خیال راحت‌تری کم‌کم می‌توانیم کارنامه مردود تیم‌ملی بزرگسالان در لیگ ملت‌های والیبال را فراموش کنیم و به آنچه که برای تیم‌ملی جوانان رخ داد فکر کنیم. در روزهای اخیر کارشناسان والیبال ایران بارها از این گفتند که تیم‌ملی بزرگسالان پشتوانه ندارد. اما حالا تیم‌ملی جوانان و ستاره‌هایش با درخشش در رقابت‌های جهانی کاری کردند کارستان و به ما نشان دادند پشتوانه‌سازی یعنی چه. قرار است این پنجه طلایی‌ها را در آینده‌ای نزدیک در تیم‌ملی بزرگسالان ببینیم. 
 

 طلسم‌شکنی در ست پنجم

تیم جوانان کاری انجام داد که تیم بزرگسالان حداقل در یک سال اخیر در انجام کاملا ناتوان بوده است؛ یعنی کامبک زدن و دست یافتن به پیروزی در حالی که کار به ست پنجم کشیده شده است. والیبال ایران در ست‌های پنجم ناتوان نشان می‌دهد اما اوضاع برای تیم جوانان ایران در منامه طور دیگری پیش رفت. آنها بعد از این‌که ست اول را بردند در ست های دوم و سوم نتیجه را به ایتالیا واگذار کردند. اما در دو ست باقی مانده ورق را به سود خود برگرداندند و قهرمانی بزرگی را دشت کردند. 
 

شیرهای ایران

حالا همه جا صحبت از شیربچه‌های ایرانی است، همان‌ها که با فرار از فضای مملو از ناامیدی والیبال ایران به منامه رفتند و قهرمان جهان شدند. این تیم در بحرین هشت پیروزی متوالی به دست آورد و جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشت. اکنون از این سو تا آن سو، رسانه‎های مختلف جهان به خصوص آنهایی که مختص والیبال هستند از تیم‌ملی والیبال جوانان ایران می‌گویند. قهرمانی تیم‌ملی والیبال ایران با کلماتی نظیر بزرگ و باشکوه توصیف شده است و جهان والیبال هم در توصیف آن از شیرهای ایرانی استفاده می‌کند. این قهرمانی در شرایطی به دست آمد که اگر توجهی هم به تیم‌ملی می‌شد برای فرار از شرایط تیم‌ملی بزرگسالان بعد از لیگ ملت‌ها بود. «حالا بگذارید تمرکزمان را روی تیم‌ملی جوانان بگذاریم، فعلا تیم‌ملی را فراموش کنیم». این را کارشناسان می‌گفتند. اما این «حالا» تبدیل به قهرمانی شده است. راستی، چه کسی می‎گفت تیم‌ملی بزرگسالان پشتوانه ندارد؟ 
 

مرد بی‌ادعا

غلامرضا مومنی‌مقدم، سرمربی بی‌حاشیه و بی‌ادعای تیم‌ملی والیبال جوانان را فراموش نکنیم. او از تیم جوانان ایران در بدترین شرایط یک تیم قهرمان بزرگ ساخت. مومنی‌مقدم نه از شرایط بد گفت و نه به این اشاره کرد که کسی به آنها توجهی نمی‌کند. او بر خلاف همتایش در تیم‌ملی بزرگسالان یعنی بهروز عطایی با گفتن این‌که «شاگردانش از برد می‌ترسند» روحیه بازیکنان تیم‌جوانان را از بین نبرد. قطعا درباره غلامرضا مومنی‌مقدم داستان‌های بیشتر و موفقیت‌آمیز دیگری در والیبال وجود خواهد داشت. او بعد از مصطفی کارخانه دومین مربی در تاریخ والیبال ایران است که تیم‌ملی جوانان را قهرمان جهان می‌کند. 
 

ایرانی‌ها در تیم رویایی مسابقات 

کمیته فنی مسابقات والیبال قهرمانی جوانان جهان برترین بازیکنان دوره۲۲ را معرفی کرد که بازیکنان تیم‌ملی ایران سهم بسزایی در این تیم دارند. فهرست بازیکنان تیم رویایی بیست و دومین دوره به این ترتیب است: 
 

ارزشمندترین بازیکن: امیر‌محمد گلزاده

بهترین مدافعان میانی: لازار بوچکوو (بلغارستان)، فیلیپو بارتولوچی (ایتالیا)
بهترین مهاجمان قدرتی: مبین نصری(ایران)، اورییلی ماتیا (ایتالیا)
بهترین لیبرو: گابریل لارنزانو (ایتالیا)
بهترین پاسور: عرشیا به‌نژاد (ایران)
بهترین پشت خط زن: امیر‌محمد گلزاده(ایران)
 

آمار بازیکنان تیم ملی والیبال 

 
امتیاز آورترین بازیکن
امیر محمد گلزاده   ۱۳۶ امتیاز    رتبه هشتم مسابقات 
بهترین مهاجم
امیر محمد گلزاده  ۱۰۷ امتیاز    رتبه نهم مسابقات  
بهترین مدافع
عرفان نوروزی   ۱۶ امتیاز    رتبه دهم مسابقات 
بهترین سرویس زن
پوریا خانزاده   ۱۹ امتیاز    رتبه دوم مسابقات 
بهترین دریافت کننده
یونس جوان   ۲۷ دریافت موفق    رتبه چهاردهم مسابقات  
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها