فرهنگ ایرانی، نخ تسبیح وحدت اقوام
«جام‌جم» ضرورت همگرایی قومی در جامعه ایرانی را بررسی می‌کند

فرهنگ ایرانی، نخ تسبیح وحدت اقوام

آشتی‌ مد و رسانه

در صنعت مد، دست زیاد است و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در سراسر جهان به‌دنبال تولید، توزیع، تبلیغ و فروش هرچه بیشتر محصولات خود هستند و برای این که موفق باشند و گوی سبقت را از رقبا بربایند از رسانه‌ها کمک می‌گیرند.
در صنعت مد، دست زیاد است و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ در سراسر جهان به‌دنبال تولید، توزیع، تبلیغ و فروش هرچه بیشتر محصولات خود هستند و برای این که موفق باشند و گوی سبقت را از رقبا بربایند از رسانه‌ها کمک می‌گیرند.
کد خبر: ۱۴۱۲۰۵۳
نویسنده آوید طالبیان - گروه جامعه

برندهای معروف جهان به کمک رسانه در هر شکل آن، توانسته‌اند محصولات خود را به اقصی نقاط جهان معرفی کنند و در سراسر کره خاکی برای خود مشتری، آن هم مشتری‌های وفادار پیدا کنند. در عصر شبکه‌های اجتماعی که عصر ماست نیز برندها و تولیدکنندگان بزرگ پوشاک از این شبکه‌ها نهایت استفاده را می‌برند تا خود را هر‌چه بیشتر معرفی کنند و به ذائقه‌سازی دست بزنند. به این ترتیب ارتباطی دو‌سویه میان رسانه و مد برقرار شده که حاصل آن رونق گرفتن این صنعت و سود بردن ذی‌نفعان در این چرخه تعاملی است.

در کشورمان اما ارتباط میان صنعت مد و رسانه، ارتباطی چندان تنگاتنگ نیست. البته مد خودش نوعی رسانه است چرا که می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و ذهن و افکار و اعمال آنها را تحت تاثیر قرار دهد. ولی همین رسانه اگر در کنار رسانه‌های دیگر قرار بگیرد و به‌عنوان بازوی کمکی از آنها استفاده کند، قوی‌تر می‌شود. در کشور ما ولی استفاده از رسانه در صنعت مد یا توجه رسانه به این صنعت آنچنان که باید به بلوغ نرسیده و سبب شده تا اگر رسانه‌ای در صنعت مد فعالیت می‌کند یا اگر بخشی از صنعت از رسانه بهره می‌گیرد یا جزو برند‌های بزرگ و سرمایه‌دار باشد یا این که در زمره رسانه‌های زیر‌زمینی و مخفی قرار داشته باشد که اتفاقا بسیار هم حرفه‌ای اما مخالف با استانداردهای مد ایرانی اسلامی عمل می‌کنند. همین نقیصه باعث شده تا ایرانی که در طول تاریخ برای خودش صنعت مد داشته و هر خرده‌فرهنگ آن غنی از المان‌های ماندگار و اصیل بوده حالا به مصرف‌کننده مد وارداتی تبدیل شود و داشته‌های فرهنگی‌اش را در صنعت پوشاک از دست بدهد، در حالی که برندهای معروف جهان این روزها نهایت استفاده را از المان‌های ایرانی می‌برند و از رسانه‌های حرفه‌ای نیز کمک می‌گیرند تا فرهنگ ایرانی را البته به زبان و میل خود به جهان عرضه کنند. به همین دلیل در داخل کشور نیز این روزها حرف از لزوم آشتی صنعت مد و رسانه در میان است و بخش دولتی می‌کوشد تا از طریق رویداد ملی رستا، با محوریت مد و رسانه این دو بخش را چنان به هم گره بزند که از دل آن مد ایرانی ــ اسلامی که قابلیت فتح بازارهای جهانی را داشته باشد، بیرون بیاید.

استانداردسازی رسانه در صنعت مد
هر یک از شبکه‌های اجتماعی را که رصد کنیم ــ چه داخلی و چه خارجی ــ پر است از مدل‌هایی که پوشاک تولیدی برندها و غیربرندها را بر تن کرده‌اند و آنها را با شکل و شمایلی جذاب، ولی اغلب بی‌تناسب با فرهنگ و نیازهای جامعه ایرانی عرضه می‌کنند. حالا اما به‌عنوان مقدمه‌ای برای دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، رویداد ملی مد و رسانه در آستانه برگزاری است تا با نام «رستا» استفاده از رسانه در صنعت مد را که در کشورمان تاکنون ضعیف عمل کرده است، تقویت کند. مهسا فرزان، دبیر رویداد ملی مد و لباس دیروز در نشست خبری‌اش با رسانه‌ها اعلام کرد که «‌ایده رستا از آنجا شکل گرفت که دیدیم در معرفی محصولات پوشاکی، عملا به شکلی ضعیف از رسانه‌ها استفاده می‌شود در حالی که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در صنعت مد موجب ارتقای این صنعت شد.» به‌گفته او غایت نهایی این است که تا چهار یا پنج سال آینده ایران بتواند با معرفی درست طرح‌های پوشاکی خود از طریق فعال‌کردن ظرفیت طراحان، ایده‌پردازان و ویژندها (برندها) و البته قابلیت‌های رسانه‌ای، خود را در سطح جهانی مطرح کند. اما در رویداد مد و رسانه قرار است چه اتفاقی رخ دهد؟ این رویداد روز ۲۴ تیر در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و همه طراحان و ایده‌پردازان می‌توانند پس از ثبت‌نام در محورهای تیپ‌سازی و طراحی محصول، عکاسی محصول، ساخت تیزر تبلیغاتی، بسته‌بندی و برنامه فروش و نیز تولید محتوای مجازی، هم ایده‌های خود را مطرح کنند و هم ایده‌های خود را در استودیوها و فضاهای طراحی شده زیر نظر منتورهای (مشاوران) پوشاک عملیاتی کنند و اگر جزو نفرات برتر شدند به برندهای بزرگ کشور معرفی شوند تا این برندها محصولاتی با استانداردهای مشخص تولید، توزیع و تبلیغ کنند تا اهداف کیفی‌سازی، ایرانی‌سازی و ارزان‌سازی محقق شود.

نیاز مد به رسانه جدی است
حرفه عکاسی صنعت مد معاصر در کشورمان در حالی سخت نیازمند توجه درست و استانداردسازی است که کشورهای مطرح در حوزه پوشاک و مد سال‌های طولانی است که در این حوزه قدم برداشته‌اند. دکتر سپیده یاقوتی، طراح و پژوهشگر حوزه مد و لباس ضمن اشاره به این موضوع، افکار عمومی را به سمت فعالیت برندهای مطرح حوزه مد و لباس و همچنین جشنواره‌های خارجی جلب می‌کند که در آنها چطور رسانه‌های تخصصی با قدرت و کامل از ابتدا تا انتها ریزترین موارد مرتبط با نحوه پوشش شرکت‌کنندگان را ثبت و ضبط می‌کنند. او اما به جام‌جم می‌گوید: «اگر چه در سال‌های اخیر با تلاش و پیگیری متولیان امر شاهد اتفاقات قابل توجهی بوده‌ایم، اما رسانه‌های رسمی کشورمان هنوز به درجه کافی از پختگی در این زمینه نرسیده و اگر کاری هم کرده‌اند به صورت مقطعی بوده؛ در حالی که کار رسانه‌ای در صنعت مد باید پیوسته و ادامه‌دار باشد.»
این کارشناس البته توضیح می دهد که « رسانه های زیرزمینی بسیاری در کشورمان فعالیت دارند و تولیدات خود را در دسترس مردم قرار می دهند و مزون ها و موسسات خصوصی و مستقلی نیز هستند که با استفاده از عکاسی مد و مدل های اختصاصی، مشغول تولید محصول و ذائقه سازی در حوزه مد و پوشاک هستند.»
او با تاکید به رعایت خط قرمزهای فعالیت در این حوزه در جامعه اسلامی می گوید عکاسی مد در ایران نیازمند توجه ویژه از سوی متولیان این حوزه است که لازمه اش جذب و همراهی متخصصان متعهد این حوزه توسط بخش دولتی است تا با اعطای مشوق هایی آنها را متمایل به همکاری کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها