یك كارشناس حوزه غرب آسیا در گفت و گو با جم جم آنلاین عنوان كرد:

افق‌های روشن شكل‌گیری ائتلاف‌ها و روندهای جدید امنیتی حوزه خلیج فارس

توافق پكن و ارتقای روابط ایران و عربستان زمینه همگرایی و همراهی كشورهای پیرامونی را برای مشاركت بیشتر در تامین امنیت و ثبات منطقه فراهم كرده است.
توافق پكن و ارتقای روابط ایران و عربستان زمینه همگرایی و همراهی كشورهای پیرامونی را برای مشاركت بیشتر در تامین امنیت و ثبات منطقه فراهم كرده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۷۴۸
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

مصیب نعیمی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین با توجه به تاثیر توافق پكن و تجدید روابط ایران و عربستان برای تغییر ترتیبات امنیتی حوزه خلیج فارس خاطرنشان كرد: بدون شك آن چیزی كه تاكنون باعث بروز مشكلات در منطقه ما می‌شده تشنج‌ها و اختلاف درونی بوده كه با منشا بیرونی به طور معمول به چالش‌های میان كشورهای منطقه غرب آسیا دامن زده می‌شد و همواره یك شرایط ناامنی را در منطقه بوجود می‌آورد.

وی ادامه داد: در بروز بسیاری از این اختلاف نیروهای خارجی و فرامنطقه ای بویژه آمریكایی‌ها دخیل بودند كه تلاش می‌كردند به عناونین مختلف كشورها منطقه را در یك وضعیت متشنج قرار دهند. در این مسیر عمده تلاش‌ها بر این بود كه روابط میان ایران با كشورها همجوار و پیرامونی تیره شود و البته این تحركات به این مساله محدود نمی‌شد بلكه از همه امكانات بهره می‌برند تا دیگر كشورها منطقه هم درگیر چالش‌ها بیهوده شوند.

این كارشناس منطقه غرب آسیا هدف آمریكا از بحران آفرینی در روابط میان كشورهای خاورمیانه را تامین منافع ایالات متحده دانست و تصریح كرد: آمریكایی‌ها در پی آن بودند كه از ظرفیت كشورهای این منطقه به نفع خود استفاده كنند و از سویی هدف دیگرشان این بود كه امنیت رژیم صهیونیستی در صدر مسائل سیاست خارجی ایالات متحده قرار گیرد تا با انتقال بحران‌ها به محیط پیرامون صهیونیست‌ها نفس راحتی بكشند.

نعیمی با بیان این‌كه پیگیری چنین سیاستی حتما تبعات منفی در منطقه داشته و دارد تاكید كرد: توجه غرب به كشورهای منطقه عمدتا به خاطر داشتن ثروت‌هایی نفتی و جایگاه استراتژیك آنها است و اگر چنین موقعیت‌هایی نبود بدون تردید غربی روی این حوزه تمركز نمی‌كردند.

وی اضافه كرد: بالاگرفتن بحران‌های فزاینده در منطقه بویژه ماجرای اوكراین و لشكركشی غرب به آن سمت و سو باعث شد كه اولویت‌های اروپایی‌ها و آمریكایی‌ها به نبرد مسكو و كی یف معطوف شد و همین اتفاق فرصتی را برای كشورهای منطقه فراهم كرد تا دولت‌های مستقر در غرب آسیا به ارزیابی‌های جدیدی برسند و از دیگر سو تحولی كه در روابط ایران و عربستان حاصل شد كشورهای منطقه را ترغیب كرد تا موضوع همگرایی امنیتی در حوزه دریایی خلیج فارس مورد توجه جدی قرار گیرد و البته كشورهایی كه در این حوزه استراتژیك قرار دارند به این نتیجه رسیدند در صورتی كه اگر در حوزه‌های امنیتی همگرایی و همراهی داشته باشند قطعا بسیاری از هزینه‌های كه برای ایجاد ثبات و امنیت در این منطقه از سوی این كشورها صورت می‌گرفت بشدت كاهش می‌یابد.

نعیمی خاطرنشان كرد: در تحول جدید كشورهای حوزه غرب آسیا دریافتند كه با شكل دادن به ترتیبات امنیتی جدید می‌توانند در ارتقای سطح آرامش و ثبات در این حوزه دخالت بیشتری داشته باشند و از میزان وابستگی آنها برای تامین امنیت منطقه به نیروهای فرامرزی كاسته خواهد شد.

وی همگرایی میان كشورها منطقه را یكی از عوامل تصحیح اشتباهات گذشته برخی از كشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس دانست و تصریح كرد: دولت‌های این منطقه كم كم به این واقعیت پی می‌برند كه ایجاد تنش و چالش در تعاملاتشان با ایران باعث هدر رفت بسیار از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود منطقه خواهد شد و از این رو تصور می‌كنم فرایند آینده به سمت همگرایی‌های بیشتر میان كشورهای حوزه غرب آسیا خواهد بود. اگرچه نباید از فرافكنی‌ها و بحران آفرینی غرب و نیروهای فرامنطقه‌ای غافل بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها