در روز جهانی محیط زیست

جلب مشارکت مردم در حفاظت ، استفاده از فرصت هاست

اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ پارک ملی گلستان اولین ذخیره گاه زیست کره زمین در ایران است که به عنوان جنگل های هیرکانی ثبت جهانی شده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۵۴۵

جلب مشارکت مردم در حفاظت ، استفاده از فرصت هاستجلب مشارکت مردم در حفاظت ، استفاده از فرصت هاست  مهندس مهدی تیموری مدیر پارک ملی گلستان می گوید : پارک ملی گلستان با وسعتی بالغ بر ۹۲ هزار هکتار و باداشتن بیش از ۸۰گونه درخت و ۵۰ گونه درختچه و۱۲۰۰ گونه گیاهی و حیات وحشی بی نظیر با تنوع گونه حیوانی منحصر به فرد در سال ۱۳۵۵ به عنوان ذخیره گاه زیست کره زمین عنوان گرفت که حوزه جغرافیایی ۳ استان خراسان شمالی، گلستان و سمنان را در بر می گیرد ، حفاظت از این محبت الهی نیازمند جلب مشارکت مردم بومی و محلی ساکن در این پارک است که خوشبختانه در چند سال اخیر این مهم به طرق مختلف و کارهای فرهنگی و آموزشی شکل گرفته است که بسیار جای خوشحالی دارد .

تیموری اضافه می کند : حفاظت لایه های مختلفی دارد که جلب مشارکت مردمی به خصوص بومیان حاشیه زیست گاهها و خصوصاً پارک ملی گلستان رامی توان استفاده از از فرصت ها تلقی کرد.ما متولیان حفاظت و مسئولین باید مردم را چه بومیان مناطق و چه سایر خیرین و حامیان محیط زیست را همراه و همگام خود در عرصه حفاظت و نگهداری این امانت الهی کنیم تا بتوانیم نسل های بعدی را شریک این زیبایی خدادادی کنیم .

مدیر پارک ملی گلستان اظهار داشت :خوشبختانه حامیان و خیرین پارک ملی گلستان در بسیاری از جهات و مسائل فرهنگی و حفاظتی کمک حال بسیار خوب و موثری در بحث مدیریت پارک ملی گلستان هستندبه طوری که در راستای توسعه فرهنگی و جلب مشارکت مردم بومی و ساکن حاشیه این پارک اولین مدرسه ی ساخته شده ایران توسط متولیان حفاظت از پارک ملی گلستان در روستای لوهندور ظرف مدت ۹ ماه به نام مدرسه هیرکان توسط آقای دکتر محمود نجفی از حامیان و دوست داران ذخیره گاه زیست کره زمین پارک ملی گلستان افتتاح شد .

وی افزود : اینگونه حرکت ها و حمایت های حامیان می تواند حفاظت مشارکتی و ایجاد نگاه مثبت حاشیه نشینان پارک ملی به حفاظت و ماموران حفاظت را داشته باشد .

تیموری ضمن تفدیر و تشکر از دکتر نجفی و علی گودرزی از حامیان مهم و تاثیرگذار پارک ملی بیان داشت: جنگلهای هیرکانی پارک ملی گلستان متعلق به کل دنیا و مردم دنیا است . همه مردم باید حافظان بی قید و شرط محیط زیست باشند و در حفظ نگهداری و پاکیزگی این جنگل ها احساس مسئولیت بکنند و امیدوارم با راهبرد صحیح مسئولین و آموزش و فرهنگ سازی در تمام سطوح جامعه چه شهری چه روستایی بتوانیم به تعداد حامیان محیط زیست اضافه کنیم ، چون حفظ و حراست تنها با ماموران و زحمت کشان این عرصه درقالب محیط بان یا جنگل بان میسر نمی شود مگر مشارکت همه جانبه مردم .

ایشان در پایان ضمن تشکر و قدردانی به مناسبت هفته محیط زیست از کلیه ماموران محیط زیست و محیط بانان کل کشور و پارک ملی گلستان یاد کرد و خاطره شهدای محیط زیست را گرامی دانست و آنها را حافظان واقعی محیط زیست خواند و شهادت در حفظ و نگهداری طبیعت را سرلوحه کار کلیه محیط بانان دانست و اضافه کرد حفاظت از آب و خاک کشور عزیزمان در عرصه محیط زیست و منابع طبیعی جهادی است که پایان ندارد ، محیط بان سربازی است که شرافتش به استواری کوه هاست ./ خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها