کاشت گیاه تریتیکاله در استان یزد

یزد- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد از کاشت ۵ هکتار تریتیکاله در اراضی کشاورزی شهرستان های یزد ، خاتم و ابرکوه در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۵۲

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، یدالله جواد پور با اشاره به اینکه تریتیکاله حاصل تلاقی چاودار و گندم است و به آن  چاودم هم می گویند اظهارداشت: این گیاه در بهار و پاییز کشت شده و نسبت به سرما، خشکی و شوری از گندم و جو مقاومتر است.
وی افزود: این محصول در خاکهای کمتر حاصلخیز و شنی عملکرد مناسب تری از چاودار و گندم داشته و در مقایسه با جو تولید دوبرابر دارد.
جواد پور گفت: به طورکلی  تریتیکاله  ۲۰ درصد برتری عملکرد نسبت به گندم داشته و مقاومت خوبی نسبت به ریزش دارد.
وی اضافه کرد: عملکرد این محصول در هرهکتار در مناطق مختلف کشور بطور متوسط ۷ تن و عملکرد کاه تولیدی تا ۱۰ و نیم تن در هکتار گزارش شده است.

جواد پور ضمن اشاره به اینکه دانه تریتیکاله دو منظوره مصرف میشود،گفت: از آرد آن برای تهیه انواع شیرینی کیک ونان مخصوص استفاده میشود، اختلاط آرد گندم و تریتیکاله موجب افزایش ماندگاری و پوکی نان شده و کیفیت نان را بهبود میبخشد.

مدیر زراعت اظهار داشت: از دیگر مصارف این محصول می توان به تامین علوفه واحدهای دامداری اشاره کرد و با توجه به کیفیت مطلوب در تغذیه دام وطیور از گندم و جو برتر است زیرا اسید آمینه لیزین بالاتری نسبت به گندم دارد.

جواد پور افزود: این گیاه تحمل بالایی در مزارع سر چرا توسط دام دارد و به عنوان علوفه سبز در چرای مزرعه ای و علوفه سیلو شده  استفاده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها