شوک مصوبه واردات ‌به بازار خودرو
«جام‌جم» ریزش قیمت‌ها در بازار را بررسی کرد

شوک مصوبه واردات ‌به بازار خودرو

بررسی بازار خودرو طی دو هفته اخیر (از دوم خرداد تا هفدهم خردادماه) حکایت از ریزش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور دارد؛ به‌گونه‌ای که در محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در محصولات ایران‌خودرو کاهش ۲۳ تا ۱۱۵ میلیون تومانی قیمت‌ها و در محصولات سایپا افت ۹ تا ۵۰ میلیون تومانی بهای خودروها دیده می‌شود.
بررسی بازار خودرو طی دو هفته اخیر (از دوم خرداد تا هفدهم خردادماه) حکایت از ریزش قیمت انواع محصولات خودرویی در کشور دارد؛ به‌گونه‌ای که در محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در محصولات ایران‌خودرو کاهش ۲۳ تا ۱۱۵ میلیون تومانی قیمت‌ها و در محصولات سایپا افت ۹ تا ۵۰ میلیون تومانی بهای خودروها دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۱۱۳۴

به گزارش جام جم آنلاین، بررسی آخرین قیمت‌ها در بازار روز گذشته (چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه) و مقایسه آن با روزهای ابتدایی ماه (دوم خرداد ماه) نشان می‌دهد که بازار با کاهش شدید قیمت‌ها روبرو شده است.

این ریزش قیمت در تمامی محصولات خودرویی اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی دیده می‌شود و بازار افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است.

این در حالی‌است که طبق پیگیری‌ها از بازار و نمایشگاه‌داران مشخص شد که معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد و بازار در رکود کامل است؛ در حقیقت در این بازار که ریزشی طی می‌شود، فروشنده بسیار است اما خریداری تمایل نشان نمی‌دهد؛ از یک سو دارنده خودرو برای جلوگیری از زیان بیشتر تمایل به فروش دارد و از سوی دیگر خریدار نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌هاست.

بصورت جزئی‌تر می‌توان گفت که در پرتیراژهای دو خودروساز بزرگ که از آن می‌توان با عنوان پرتقاضا هم یاد کرد، نیز کاهش شدید قیمت‌ها طی دو هفته اخیر مشهود و محسوس است.

در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو، حداقل کاهش قیمت ۲۳ میلیون تومان و حداکثر ۱۱۵ میلیون تومان برآورد شده است؛ اما میانگین خودروها در بازه ۳۰ میلیون تومان افت بها داشته‌اند؛ بطور مثال محصولاتی نظیر ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما یا ۲۰۶ تیپ ۲ یا دناپلاس، به ترتیب ۲۳، ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان افت بها داشته‌اند.

همچنین محصولاتی همچون ۲۰۷ پانوراما ۵۰ میلیون تومان، پارس TU۵ حدود ۶۰ میلیون تومان یا ۲۰۷ اتوماتیک MC تقریبا ۷۰ میلیون کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند؛ اما بیشترین کاهش قیمت را تارا اتوماتیک قریب به ۹۰ میلیون تومان و هایما S۷ توربوپلاس اتوماتیک ۱۱۵ میلیون تومان به خود اختصاص داده‌اند.

در محصولات گروه خودروسازی سایپا اما شیب کاهش قیمت‌ها ملایم‌تر است و ریزش ۹ تا نهایت ۵۰ میلیون تومانی دیده می‌شود. محصولاتی همچون سایپا ۱۵۱ حدود ۹ میلیون تومان و تیباها ۱۰ میلیون تومان ارزان شده است اما اکثرا محصولات میانگین ۱۷-۱۸ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند اما بیشترین کاهش را شاهین معادل ۳۲ میلیون تومان و کوییک پلاس اتوماتیک معادل ۵۰ میلیون تومان ثبت کرده‌اند.

قیمت محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در ابتدای ماه جاری (سه‌شنبه دوم خرداد ماه)، روز گذشته (چهارشنبه ۱۷ خرداد ماه) و میزان کاشه طی این ۱۵ روز به شرح زیر است:

ریزش شدید قیمت خودرو در بازار طی دو هفته+ جدول

گفتنی است که برخلاف آنچه مقرر شد به منظور ساماندهی بازار خودرو تا اطلاع ثانوی از درج قیمت‌ خودروها اعم از صفر و کارکرده، خوددداری شود و مرجع رسمی اعلام قیمت‌ها اتحادیه نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران (با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با اتحادیه مذکور) باشد، اما آخرین لیست قیمت ارائه شده توسط اتحادیه مختص دوم خرداد ماه است و پس از آن لیست قیمتی توسط اتحادیه در سایت این اتحادیه (www.uead.ir) ارائه نشده است. قیمت‌ها روز گذشته نیز از نمایشگاه‌داران سطح شهر اخذ شده است.

یادآوری می‌شود که به دستور سازمان حمایت، تا اطلاع ثانوی و به منظور ساماندهی بازار خودرو مقرر است از اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل در سایت‌های فروش جلوگیری شود و قیمت‌های معاملاتی از سقف آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز نکند./ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها