دکتر جوکار در جمع گلخانه داران رستاق:

پایانه صادراتی نیاز استان یزد و شهرستان اشکذر است

یزد- تعدادی از گلخانه‌داران رستاق شهرستان اشکذر جهت بیان مشکلات خود در دفتر دکتر جوکار نماینده مردم شریف یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن حضور پیدا کردند.
کد خبر: ۱۴۱۱۰۹۸

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، در این جلسه علاوه بر فرماندار و بخشدار بخش مرکزی اشکذر، نمایندگانی از جهاد کشاورزی استان، نظام مهندسی کشاورزی، صندوق توسعه کشاورزی و بانک کشاورزی حضور داشتند.

جوکار در این جلسه با تاکید بر اینکه مدیریت بازار و تنظیم نسبت عرضه و تقاضای محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی نیازمند متولی است، اظهار داشت: درگذشته شرکت تعاونی هایی در روستاها وجود داشت و این مسائل به خوبی مدیریت می‌شد ولی امروز علیرغم پیشرفت‌هایی که کردیم وضعیت توزیع بذر، کود و سم نسبت به آن زمان اصلا مطلوب نیست و در این شبکه‌ی توزیع به علت اینکه همه تنها منافع خود را در نظر می گیرند شاهد مشکلات هستیم.

نماینده مردم یزد با اشاره به اینکه گلخانه ها با هدف تامین نیازهای داخلی و سپس صادرات ایجاد شده اند، گفت: دولت باید تصمیم گیری کند که نیاز داخلی محصولات کشاورزی چه میزان باشد و سپس مازاد آن را صادر کند.

وی افزود: وزارت جهادکشاورزی سند الگوی کشت رونمایی کرد ولی متاسفانه شاهد اجرا شدن آن نیستیم، با حرف زدن و شعار دادن اصلا کارها درست نمی‌شود و بازار هم به سامان نخواهد رسید.

جوکار با بیان اینکه متاسفانه اصلا مشخص نیست، مدیریت بازار محصولات کشاورزی بر عهده چه کسی است، اظهار داشت: امروز می بینیم که بازار به شدت با تلاطم مواجه است، قیمت امروز و فردای برخی از محصولات  در بازار به شدت تفاوت دارد که این موضوع اصلا خوب نیست و باید مدیریت شود؛ اگر برنامه ریزی درست در این زمینه وجود داشت و همترازی در عرضه و تقاضا بوجود می آمد شاهد چنین بازاری که به نفع کشاورز ومصرف کننده نیست نبودیم.

وی ادامه داد: براساس تجربه تلخ سالیان گذشته نابسامانی در برنامه کشت باعث شد که میلیون ها کیلو سیب زمینی از بین رفت و به دست مردم نرسید و با همین ناهمترازی در عرضه و تقاضا، بسیاری از جوجه های یکروزه زیر خاک رفتند.

نماینده مردم با تاکید بر اینکه پایانه صادراتی نیاز استان یزد و شهرستان اشکذر است، گفت: در این زمینه جهادکشاورزی الگویی را برای راه اندازی پایانه صادراتی ارائه کند تا براساس موافقت وزیر وقت بتوانیم برای تحقق آن برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه گلخانه داران در استان یزد تشکیل شود، عنوان کرد: نیازمند کار تحقیقی هستیم تا بذرهایی که متناسب با شرایط و اقلیم استان یزد هستند، شناسایی شوند و از واردکنندگان درخواست شود تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها