سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فعالیت‌های موشکی ایران متعارف و دفاعی و براساس حقوق بین‌الملل کاملا مشروع است، گفت: غربی‌ها حق ندارند در مورد توانمندی‌های دفاعی مشروع و قانونی ایران اظهارنظر کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه فعالیت‌های موشکی ایران متعارف و دفاعی و براساس حقوق بین‌الملل کاملا مشروع است، گفت: غربی‌ها حق ندارند در مورد توانمندی‌های دفاعی مشروع و قانونی ایران اظهارنظر کنند.
کد خبر: ۱۴۱۱۰۹۲

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۱۸ خردا‌د به اظهارات مداخله‌جویانه برخی کشورهای غربی در پی رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح واکنش نشان داد.

موشک هایپرسونیک «فتاح» صبح (سه‌شنبه) ۱۶ خرداد ماه با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز طی اظهاراتی با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است و موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود، گفت: موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاعات مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست.

ناصر کنعانی در همین ارتباط اظهارات مداخله‌جویانه برخی کشورهای غربی در خصوص رونمایی از موشک فتاح را مردود و بی‌اعتبار خواند و تصریح کرد: فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران متعارف و دفاعی و براساس حقوق بین‌الملل کاملا مشروع است.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره رونمایی از این موشک گفت: «دولت [جو] بایدن در مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و از جمله با توسعه برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور بسیار شفاف، دقیق و قاطع عمل کرده است. من به طور خاص درباره گزارش‌های مربوط به موشک هایپرسونیک ادعایی ایران اظهارنظر نمی‌کنم اما ما برای مقابله با اقداماتی که ایران در منطقه انجام می‌دهد و از جمله برای مقابله با برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور تحریم‌های بسیار روشنی وضع کرده‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه و در واکنش به این مداخله جویی‌ها افزود: این دست از کشورها که سابقه بلند و آشکاری در زیرپاگذاشتن تعهدات بین‌المللی خود در زمینه‌های مختلف از جمله آزمایشات هسته‌ای، رژیم عدم اشاعه و میزبانی موشک‌های هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، حق ندارند در مورد توانمندی‌های دفاعی مشروع و کاملا قانونی جمهوری اسلامی ایران اظهارنظر کنند.

کنعانی اقدام انگلیس، آمریکا و استرالیا در امضای موافقتنامه «آکس» را نمونه آشکار رویکرد سیاسی و تبعیض‌آمیز قدرت‌های هسته‌ای در انتقال فناوری و اورانیوم با غنای بسیار بالا به یک کشور غیرهسته‌ای‌ برخلاف معاهده عدم اشاعه ‌خواند.

این دیپلمات ارشد ایرانی از تلاش‌های مستمر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای راهبردی آنان در تقویت بنیه دفاعی کشور تمجید کرد و آن را اقدامی درست و مؤثر در ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات خارجی و دفاع از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهای همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند.

این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانور‌پذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است./فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها