پیکر پاراگلایدرسوار ناپدیدشده در ارتفاعات دماوند، پس از ۷۶ ساعت جست‌وجوی زمینی و هوایی پیدا شد. شواهد حکایت از برخورد شدید مرد جوان با صخره‌ها دارد که باعث مرگ او شده بود. بومی‌های منطقه، دوستان مرد پاراگلایدرسوار، عشایر و کوهنوردان در این جست‌وجو به تیم‌های امدادی کمک کردند.
پیکر پاراگلایدرسوار ناپدیدشده در ارتفاعات دماوند، پس از ۷۶ ساعت جست‌وجوی زمینی و هوایی پیدا شد. شواهد حکایت از برخورد شدید مرد جوان با صخره‌ها دارد که باعث مرگ او شده بود. بومی‌های منطقه، دوستان مرد پاراگلایدرسوار، عشایر و کوهنوردان در این جست‌وجو به تیم‌های امدادی کمک کردند.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۵۹
نویسنده مجید غمخوار - گروه حوادث

شنبه ۱۳خرداد، حسام و دو دوستش، برای پرواز خود را به ارتفاعات امامزاده‌هاشم رساندند. شرایط برای یک پرواز خاطره‌انگیز خوب بود و بعد از چک نهایی شرایط، پرواز خود را به سمت آبسرد دماوند آغاز کردند. ابتدا دو دوستش پرواز کردند و بعد نوبت حسام بود که هم‌مسیر آنها شود. دو پاراگلایدرسوار به مقصد رسیدند و منتظر دوست ۴۲ساله‌شان بودند اما خبری از حسام نشد. می‌دانستند او پاراگلایدرسوار باتجربه‌ای است و اگر مشکلی در مسیر پیش آمده باشد هم می‌تواند خود را نجات دهد. حدود ساعت ۴ عصر شنبه وقتی غیبت حسام طولانی شد، خانواده، دوستان و مسئولان سایت پروازی نگران از پلیس و هلال‌احمر برای جست‌وجو درخواست کمک کردند. تیم‌های امدادی مسیر پرواز را بررسی کرده و تصمیم گرفتند گروهی از امدادگران هلال‌احمر مازندران منطقه شروع پرواز و گروه هلال‌احمر استان تهران ارتفاعات دماوند را جست‌وجو کنند. جست‌وجوها برای یافتن حسام در منطقه چنارشرق دماوند و اطراف دریاچه تار آغاز شد اما راه به جایی نبرد و با تاریک‌شدن هوا عملیات متوقف شد. درحالی‌که حدود ۱۶ ساعت از مفقودشدن حسام می‌گذشت، با روشن‌شدن هوا بار دیگر تیم‌های زمینی هلال‌احمر جست‌وجو را آغاز کردند اما تا ظهر یکشنبه هم هیچ ردی از حسام به‌دست‌نیامد. در کنار تیم‌های امدادی، دوستان او نیز به جست‌وجو در مسیر پرداختند. جست‌وجویی که برای آنان خطرآفرین بود. خودروی شاسی‌بلند یکی از دوستان او به دره سقوط کرد و زخمی شد.

آغاز جست‌وجوی هوایی
روز دوشنبه تصمیم گرفته شد منطقه به‌صورت هوایی جست‌وجو شود. بالگرد هلال‌احمر در منطقه به پرواز درآمد اما ردی از مرد پاراگلایدرسوار پیدا نشد. تعدادی از اهالی نیز با پهپادهای خود در منطقه به جست‌وجو پرداختند که تلاش آنها نیز بی‌نتیجه ماند.

پیدا شدن چتر در ۷۰ کیلومتری محل پرواز
دیروز جست‌وجوهای امدادگران وارد چهارمین روز خود شد و دو تیم هلال‌احمر دماوند شامل ۱۰ امدادگر جست‌وجو را در منطقه صعب‌العبور رشته‌کوه ماز ــ دوبر غربی آغاز کردند و موفق شدند در ارتفاعات روستای یهر دماوند، چتر پاراگلایدر را مشاهده کنند. با پیداشدن چتر در ۷۰ کیلومتری از محل شروع پرواز و مشخص‌شدن این‌که مرد پاراگلایدرسوار در آن نقطه است، تیم‌های امدادی به سمت او حرکت کردند و پس از یک ساعت به حسام رسیدند. بررسی‌های علائم‌حیاتی مرد جوان نشان می‌داد او جانش را ازدست‌داده و ده‌ها ساعت از مرگ او می‌گذرد. سرانجام پیکر حسام از مناطق صعب‌العبور به پایین ارتفاعات منتقل و تحویل مراجع انتظامی و قضایی شد.

۷۶ ساعت جست‌وجوی زمینی و هوایی
مرتضی رضایی، معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان تهران در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد عملیات جست‌وجو برای یافتن خلبان پاراگلایدر گفت: عصر روز شنبه در تماس با سامانه ۱۱۲ هلال‌احمر از ناپدیدشدن و احتمال سقوط یک پاراگلایدرسوار در ارتفاعات دماوند مطلع شدیم. با توجه به این‌که احتمال داشت این فرد دچار حادثه شده و جانش در خطر باشد بلافاصله جست‌وجوها را در ارتفاعات دریاچه تار و چنارشرق آغاز کردیم. تیم‌هایی از امداد و نجات هلال‌احمر تهران و مازندران به همراه موتورسواران کراس، دوستان مرد پاراگلایدرسوار و مردم محلی جست‌وجو را آغاز کردند اما در روز اول هیچ نشانی از او به دست نیامد.
به گفته مرتضوی، پس از ۷۶ ساعت جست‌وجوی زمینی و هوایی، کوهنوردان حاضر در ارتفاعات یهر دماوند در تماس با هلال‌احمر اعلام کردند که شواهدی از حضور پاراگلایدرسوار مفقودشده را مشاهده کرده‌اند. بلافاصله نیروهای هلال‌احمر توانستند در ارتفاعات کلاحون به پیکر حسام گودرزی برسند و او را به پایین ارتفاعات منتقل کنند. بررسی‌های اولیه از برخورد شدید او با صخره‌های منطقه صعب‌العبور حکایت داشت.
وی تاکید کرد: ۱۲۵ امدادگر شامل ۱۷ تیم از استان تهران و سه تیم از استان مازندران در عملیات جست‌وجو شرکت داشتند.
درهمین‌حال رضا طاهرخانی، فرماندار شهرستان دماوند نیز با اشاره به این‌که دو سایت پروازی چنارشرق و امامزاده‌هاشم به‌دلیل نداشتن استانداردهای لازم بسته بودند، گفت: پاراگلایدرسوار فوت‌شده بدون گرفتن مجوزهای لازم اقدام به پرواز کرده بود که پس از برخورد با صخره در ارتفاعات سقوط کرد و جانش را ازدست‌داد.
وی از دوستداران پرواز خواست بدون هماهنگی و دریافت مجوز اقدام به پرواز در سایت‌های پروازی نکنند.

گودرزی، استاد بود
زارعی، مسئول اطلاعی‌رسانی سروش پرواز نیز در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: مرحوم حسام گودرزی از اساتید این حوزه بود که سال‌ها در این رشته فعالیت داشت و حتی در حوزه تجهیزات پاراگلایدر هم فعال بود. او از شناخته‌شده‌ترین افراد این حوزه بود. او روز شنبه به همر اه دو نفر دیگر از سایت امامزاده هاشم پرواز کرد تا در سایت پروازی چنارشرق آبسرد فرود بیاید. کل مسیر پروازی این مربی ۲۵ کیلومتر بود که مشخص نیست به چه علت دچار حادثه شده و در ارتفاعات دوبرار سقوط کرده است. محل حادثه آنتن‌دهی نداشته و به همین دلیل نتوانسته ارتباطی برقرار کند.
وی افزود: پس از مفقود شدن او، از صبح یکشنبه فراخوان‌هایی برای جست‌وجوی او صادر شد اما هیچ خبری نشد تا این‌که صبح سه‌شنبه یک تیم کوهنوردی که مسیر خودش را گم کرده بود، پیکر حسام را پیدا می‌کند.
زارعی با بیان این‌که هزاران سورتی پرواز انجام می‌شود و گاهی یک چنین اتفاقی رخ می‌دهد، تاکید کرد: وقتی سایت‌های پروازی به هر دلیلی بسته است، افراد برای پرواز به این سایت‌ها رفته و مشکلاتی رخ می‌دهد. بهتر است سایت‌های پروازی استاندارد باز شود تا علاقه‌مندان این رشته بتوانند از آن استفاده کنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها