معاون سابق سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

مواضع جدید آژانس رژیم صهیونیستی را خشمگین کرده است

با توجه به مواضع مثبت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران در جریان برگزاری جلسه شورای حکام با چالش خاصی مواجه نشود.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۴۵
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

مواضع جدید آژانس رژیم صهیونیستی را خشمگین کرده است

 

 حسین آبنیکی کارشناس هسته‌ای درباره نشست اخیر شورای حکام و طرح موضوع پرونده ایران در این جلسات به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: اجرای بیانیه مشترک ایران و آژانس شروع شده و و این مساله از نتایج سفر آقای گروسی به تهران است و شورای حکام در جلسات خود در خصوص پرونده ایران به موضوع نحوه اجرای این بیانیه مشترک می‌پردازد.

وی ادامه داد: در این بیانه روی چهار موضوع تمرکز داشته و خوشبختانه دو ابهام موجود درباره وجود ذرات غنی سازی شده 83 درصد و همچنین موضوع دیده شدن ذرات اورانیوم در آباده با توجه به بازبینی تیم آژانس بسته شده است و بحث و بررسی درباره تعاملات فنی میان ایران و سازمان انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد که نکته چالش برانگیزی وجود ندارد.

وی درباره موضعگیری اخیر رافائل گروسی درباره فعالیت هسته‌ای ایران گفت: برخلاف اظهارات پیشین مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره‌های گذشته که تحت فشارهای سیاسی بود و همواره شاهد این بودیم که آقای گروسی در پایان هر سفری که به ایران داشته صحبت‌هایی منفی درباره عملکرد ایران مطرح می‌کرد اینبار آقای گروسی موضعگیری مثبتی داشته است.

آبینکی با اشاره به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای فضای سازی منفی علیه جمهوری اسلامی تصریح کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات جدید آقای گروسی موضع بدی در خصوص آژانس داشت و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را به تسلیم شدن در برابر ایران متهم کرد و مواضع فعلی آژانس را لکه ننگی برای کارنامه فعالیت‌های این نهاد بین‌المللی دانست.

وی ادامه داد: برغم این اظهارات ستیزه جویانه مقامات رژیم صهیونیستی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مخالفت با تبیلغات سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی تاکید کرد که استاندارها و فعالیت آژانس فنی است و هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با مثبت خواندن موضع جدید آقای گروسی تصریح کرد: رویکرد فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک گام به جلو محسوب می‌شود.

آبنیکی با اشاره به فضای حاکم در جلسات شورای حکام گفت: شواهد نشان می‌دهد که گزارش محرمانه آژانس از بسته شدن دو موضوع حکایت دارد و به نظر می‌رسد که بحث‌های فنی درباره دو موضوع باقی مانده درباره فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی به زودی به پایان می‌رسد و بعید می‌دانم که در اجلاس فعلی شورای حکام، ایران با چالش خاصی روبرو شود.

وی خاطرنشان کرد: مواضع ایران در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای کاملا شفاف است و اطلاعاتی که از ما خواسته شده در اختیار تیم فنی آژانس قرار گرفته و تصور می‌کنم بیانیه مشترکی که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده می‌تواند کل چالش‌های ما را در این مرحله به اتمام برساند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها