مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
مدیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام تصریح کرد که روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۰۳

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی این مطلب را طی سخنانی در آغاز نشست شورا مطرح کرد و افزود که آژانس در اوایل ماه «مه» میلادی دوربین‌ های نظارتی را در تاسیساتی که تجهیزات سانتریفیوژها تولید می‌شوند نصب کرد. «علاوه بر این، آژانس به منظور نظارت بر سطح غنی سازی اورانیوم تولید شده توسط ایران در تاسیسات اعلام شده، برای اولین بار یک دستگاه نظارت بر غنی سازی را در کارخانه فردو و همچنین در کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت نطنز نصب کرده است.»

وی با بیان اینکه این اقدامات «به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تاسیسات را شناسایی کنیم»، ادعا کرد که پیشرفت‌های بعمل آمده به‌اندازه‌ای نبوده که وی امیدوار بوده است و «آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد، یک فرآیند پایدار و بدون وقفه است که منجر به تحقق تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک بدون تاخیر بیشتر می شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت در پرونده سیاسی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام نشده در ایران هم ادعا کرد: ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از محل معروف به مریوان را ارائه کرده است.

وی با بیان این ادعا که «ارزیابی ما درباره این مکان همچنان پابرجاست» مدعی شد: تکرار می کنم که مسائل پادمانی باقیمانده ناشی از تعهدات ایران ذیل توافقنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس است و هنوز باید حل و فصل شود تا آژانس در موقعیتی باشد که بتواند ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین پیشتر تصریح کرد که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است. ۳ ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها