آپنه خواب یکی از مشکلات رایجی است که می‌تواند خواب راحت بسیاری از افراد را مختل کند بدون آنکه دلیل آن را بدانند.
کد خبر: ۱۴۱۰۷۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، طبق آمار انجمن پزشکی آمریکا، حدود ۳۰ میلیون آمریکایی به آپنه خواب مبتلا هستند، اما تنها یک پنجم این موارد از نظر بالینی تشخیص داده می‌شوند.

برای چنین وضعیت رایجی، بسیاری از افراد از علائم آپنه خواب و اثرات آن بر سلامتی از خروپف گرفته تا خستگی، آگاه نیستند.

در ادامه به چند سوال رایج در مورد آپنه خواب می‌پردازیم تا بتوانید علائم هشدار دهنده را شناسایی کنید.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب یک وضعیت پزشکی است که باعث می‌شود تنفس شما در هنگام خواب متوقف شده و به طور مداوم شروع شود.

عوامل خطرزای متعددی برای آپنه خواب وجود دارد از جمله چاقی، داشتن زبان یا لوزه‌های بزرگ یا داشتن برخی مشکلات پزشکی مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی.

این اختلال می‌تواند بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی گذاشته و منجر به شب‌های آرام و خستگی کمتر در طول روز شود. در صورت عدم درمان، آپنه خواب می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند و به طور بالقوه خطر بیماری قلبی، فشار خون بالا و افسردگی را افزایش دهد.

علائم آپنه خواب چیست؟

از آنجایی که آپنه خواب هنگام خواب رخ می‌دهد، ممکن است حتی ندانید که به آن مبتلا هستید، اما افراد خانواده شاید بتوانند به برخی از علائم اشاره کنند. علائم شایع آپنه خواب عبارتند از:

خروپف با صدای بلند: وقتی راه تنفسی شما به دلیل آپنه خواب مسدود می‌شود، عبور اکسیژن سخت‌تر می‌شود. کاهش جریان هوا می‌تواند باعث ارتعاش بافت گلو و منجر به خروپف شود.

تنفسی که در هنگام خواب متوقف می‌شود و شروع می‌شود: آپنه خواب می‌تواند باعث شل شدن ماهیچه‌های گلو شود که سپس راه هوایی شما را منقبض کرده و تنفس شما را برای لحظه‌ای متوقف کند.

نفس نفس زدن، خفگی یا خروپف: ممکن است زمانی که بدنتان سعی می‌کند تنفس خود را در طول خواب اصلاح کند، این علائم را تجربه کنید؛ احساس خستگی در طول روز: از آنجایی که آپنه خواب، خواب شما را مختل می‌کند، ممکن است با احساس خستگی از خواب بیدار شوید یا به خوبی استراحت نکنید.

بیدار شدن با دهان خشک: از آنجایی که تنفس با آپنه خواب دشوارتر است، ممکن است بدنتان با تنفس با دهان باز بیش از حد این نقص را جبران کند که می‌تواند آن را خشک کند (معروف به خشکی دهان).

بیدار شدن مکرر برای رفتن به دستشویی در شب: برخی از افراد مبتلا به آپنه خواب شب ادراری را تجربه می‌کنند که وضعیتی است که باعث می‌شود در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شوید تا ادرار کنید.

اختلال در تمرکز: کمبود خواب ترمیمی می‌تواند بر توانایی شما برای تمرکز در زندگی روزمره تاثیر بگذارد.

تحریک پذیری: به طور مشابه، وقتی خواب آرام کافی ندارید، ممکن است در طول روز بیشتر احساس تحریک پذیری یا ناامیدی کنید.

انواع آپنه خواب

دو نوع مختلف از آپنه خواب وجود دارد: آپنه انسدادی خواب و آپنه خواب مرکزی. در حالی که علائم مشابه است، علل متفاوت است.

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب مانع از عبور هوا از گلوی شما در هنگام خواب می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که بافت نرم مجرای تنفسی شما در طول خواب مسدود شده و منجر به جریان کمتر هوا در ریه‌ها و در برخی موارد، خروپف، خفگی یا نفس نفس زدن می‌شود. مانند آپنه مرکزی خواب، این اختلال بیشتر در مردان و افراد مسن رخ می‌دهد.

چند دلیل برای آپنه انسدادی خواب وجود دارد که چاقی یکی از شایع‌ترین آن‌هاست. سایر عوامل احتمالی کمک کننده عبارتند از: داشتن گردن بزرگ یا ضخیم، نارسایی قلبی، اختلالات غدد درون ریز و متابولیک، سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی آپنه خواب.

آپنه خواب مرکزی

با آپنه خواب مرکزی، تنفس شما متوقف می‌شود، شروع می‌شود و هنگام خواب کم عمق‌تر می‌شود. این بیماری به دلیل ارتباط نادرست بین مغز و ماهیچه‌هایی که برای تنفس استفاده می‌کنید، ایجاد می‌شود و نسبت به آپنه انسدادی خواب کمتر شایع است. به گفته بنیاد خواب، این اختلال در مردان و افراد بالای ۶۵ سال شیوع بیشتری دارد.

آپنه خواب مرکزی معمولا به دلیل سایر شرایط پزشکی، مانند نارسایی قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه ایجاد می‌شود. مصرف مداوم دارو‌های تجویزی و خوابیدن در ارتفاعات از دیگر علل بالقوه این نوع آپنه خواب هستند.

تاثیرات آپنه خواب بر سلامتی

از قلب گرفته تا کبد، آپنه خواب می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای داشته باشد که بر بسیاری از قسمت‌های بدن تاثیر می‌گذارد. این‌ها برخی از شایع‌ترین مسائل بهداشتی مرتبط با این اختلال هستند.

مسائل قلبی عروقی

هنگامی که تنفس شما در طول شب متوقف می‌شود، بدن شما هورمون استرس ترشح می‌کند که در نهایت می‌تواند منجر به بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا، سکته مغزی، نارسایی قلبی و آریتمی قلبی شود. علاوه بر این، آپنه خواب بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی می‌گذارد که می‌تواند اثرات مضری بر سلامت قلب شما نیز داشته باشد.

خستگی مفرط

اگر آپنه خواب دارید، توقف مداوم و شروع تنفس شما می‌تواند خواب آرام شبانه را دشوار کند، در نتیجه ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید. همیشه خسته بودن می‌تواند باعث ایجاد بسیاری از مسائل دیگر مانند تغییرات خلقی، افسردگی و مشکلات تمرکز شود، همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و رانندگی را خطرناک کند.

دیابت نوع ۲

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به OSA بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند و بیش از نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دچار آپنه خواب هستند، به علاوه، آپنه خواب، اکسیژن بدن را کاهش داده و باعث مقاومت بدن در مقابل انسولین و افزایش سطح گلوکز می‌شود، بنابراین مقابله با این اختلال می‌تواند دیابت نوع ۲ فرد را بدتر کند.

مشکلات کبدی

آپنه انسدادی خواب آنزیم‌های کبدی را افزایش می‌دهد و با ایجاد و پیشرفت بیماری کبد چرب، یک وضعیت پزشکی که در آن چربی اضافی در کبد تجمع می‌یابد، مرتبط است. اگر NAFLD دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سایر مشکلات سلامتی، از جمله سیروز و نارسایی کبد باشید.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که بر شانس ابتلا به آپنه خواب تاثیر می‌گذارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

سن

در حالی که افراد در هر سنی می‌توانند آپنه انسدادی خواب داشته باشند، اما در میان افراد مسن شیوع بیشتری دارد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد. آپنه خواب مرکزی در افراد ۶۰ سال و بالاتر شایع است.

جنسیت

گرچه تحقیقات نشان می‌دهد مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به آپنه خواب هستند، اما این مشکل با افزایش سن افراد شروع می‌شود. برای زنان، یائسگی درصد ابتلا به آپنه خواب را افزایش می‌دهد.

شرایط پزشکی

افرادی که دارای شرایط سلامتی خاصی هستند از جمله برخی مشکلات تیروئید و قلبی، ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به هر دو نوع آپنه خواب داشته باشند، علاوه بر این، شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، احتقان بینی، دیابت و آسم نیز می‌توانند خطر بیشتری برای آپنه انسدادی خواب ایجاد کنند.

وزن

مطالعات نشان می‌دهد که اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر برای آپنه انسدادی خواب است. این به این دلیل است که افراد چاق‌تر معمولا رسوبات چربی بیشتری در گردن خود دارند که می‌تواند مجاری تنفسی آن‌ها را مسدود کند.

سابقه خانوادگی

داشتن سابقه خانوادگی آپنه خواب احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد. دلیل آن این است که ژنتیک به تعیین اندازه و شکل ناحیه گردن فرد کمک می‌کند؛ ناحیه بزرگ‌تر، ابتلا به آپنه انسدادی خواب را تسهیل می‌کند؛ ژن‌ها همچنین در نحوه کنترل تنفس توسط مغز نقش دارند که می‌تواند احتمال ابتلای فرد به آپنه مرکزی خواب را افزایش دهد.

سبک زندگی

نشان داده شده است که مصرف الکل و سیگار خطر آپنه انسدادی خواب را افزایش می‌دهد، زیرا الکل ماهیچه‌های گلو را شل می‌کند و تنباکو باعث افزایش التهاب در راه هوایی شما می‌شود که هر دو تنفس را محدود می‌کنند.

منبع: cnet

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها