معاون وزیر خارجه روسیه گفت که اگر کی‌یف متعهد به بی‌طرفی شده، واقعیت‌های مرزی جدید را پذیرفته و زبان روسی را به‌عنوان یکی از زبان‌های رسمی اوکراین اعلام کند، جنگ به پایان خواهد رسید.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۶۹

به گزارش جام جم آنلاین، میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه گفت که به باور مسکو «قرارداد صلح تنها در حالتی ممکن است که نیروهای مسلح اوکراین از خشونت دست برداشته و ارسال تسلیحات غربی به اوکراین متوقف شود».

او همچنین تأکید کرد که برای دستیابی به صلح پایدار، اوکراین باید دوباره به وضعیت بی‌طرف خود بازگشته و از عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا خودداری کند.

وی افزود که کی‌یف باید «واقعیت‌های سرزمینی جدید» را که پس از برگزاری همه‌پرسی در مناطقی از اوکراین شکل گرفته، بپذیرد. چهار منطقه «زاپوریژیا، دونتسک، لوهانسک و خرسون» که بخشی از خاک اوکراین محسوب می‌شوند، در اواخر سال ۲۰۲۲ با برگزاری همه‌پرسی توسط نیروهای روسیه، به خاک این کشور ضمیمه شدند. روسیه در سال ۲۰۱۴ نیز شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

گالوزین بیان کرد که یکی دیگر از عوامل مهم گفت‌وگوهای صلح این است که کی‌یف به حقوق جمعیت روس‌زبان خود و دیگر اقلیت‌ها احترام بگذارد.

او تأکید کرد: روسیه باید به‌عنوان یک زبان رسمی در سطح قانون‌گذاری معرفی شود. این تضمین باید وجود داشته باشد که حقوق اساسی بشر از جمله آزادی دین در اوکراین اجرا می‌شود.

میخائیل پودولیاک، دستیار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در روز شنبه شروط مسکو را رد کرده و درخواست‌های خود را ارائه کرد. از میان این درخواست‌ها می‌توان به خروج فوری تمامی سربازان روسیه از خاک اوکراین، استرداد مجرمین جنگی و ایجاد منطقه حائل در خاک روسیه اشاره کرد. کی‌یف همچنین از مسکو خواسته بود تا به شکل داوطلبانه قید دارایی‌های خود را که کشورهای غربی به نفع اوکراین مصادره کرده‌اند، بزند.

پیش‌تر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که گرچه مسکو نمی‌خواهد مناقشه اوکراین به بن‌بست برسد، اما هنوز هیچ پیش‌شرطی برای توافق صلح وجود ندارد. او همچنین بیان کرد که کی‌یف هر نوع گفت‌وگویی با رهبری کنونی روسیه را ممنوع کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها