در مراسم بزرگداشت روز ملی اهدای عضو مطرح شد؛

رتبه نخست کشوری استان یزد در اهدای عضو

یزد- رئیس مرکز مدیریت پیوند دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره جایگاه نخست کشوری این استان در اهدای عضو، گفت: سالانه یک هزار مورد اهدای عضو برای ۲۵ هزار بیمار نیازمند عضو در کشور داریم و متاسفانه هر روز ۱۰ بیمار نیازمند به دلیل نرسیدن عضو اهدایی جان می‌بازند.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۲۱

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، دکتر علی دهقان در مراسم گرامیداشت روز ملی اهدای عضو که با حضور خانواده‌های دهنده و گیرنده عضو در سالن دکتر جوادی بیمارستان شهید صدوقی یزد برگزار شد، با اشاره به فرهنگ غنی از خودگذشتگی و بزرگ‌منشی یزدیها، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی یزد سال گذشته در بین ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور در زمینه اهدای عضو رتبه اول را کسب کرده و این در حالیست که طی سالهای قبل از آن نیز همواره یزد جزو استانهای برتر کشور بوده است.

وی با بیان این که میانگین شاخص اهدای عضو در کشورمان ۱۲ است، گفت: این شاخص در استان یزد با اختلاف زیادی از متوسط کشوری، هم اکنون ۵۰ است.

دهقان در ادامه گفت: متاسفانه در کشورمان هفت هزار مورد مرگ مغزی داریم ولی حداکثر یکهزار مورد آنها به اهدای عضو منجر می‌شود.

وی افزود:  هر ساله ۲۵ هزار نفر در کشورمان نیازمند اهدای عضو هستند و متاسفانه روزانه ۱۰ نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن عضو اهدایی فوت می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند استان با بیان این که از ابتدای راه‌اندازی این مرکز در استان تاکنون ۳۵۰ نفر در استان به مرحله اهدای عضو رسیده‌اند، کفت: خوشبختانه به دنبال این استقبال مردم نیک اندیش استان، شاهد راه‌اندازی بخش‌های پیوند کلیه، قلب، کبد و اخیراً پیوند مغز استخوان در استان بوده‌ایم.

دهقان در پابان نیز تصریح کرد: پیوند کلیه در استان یزد از ابتدای راه اندازی این بخش از سال ۹۳ تاکنون منجر به ۱۳۰ مورد پیوند شده، همچنین در حوزه پیوند کبد نیز از سال ۹۸ تاکنون ۶۰ مورد عمل پیوند صورت گرفته و در حوزه پیوند قلب از ابتدا تاکنون ۲۰ مورد و در حوزه مغز استخوان نیز یک مورد پیوند در استان انجام شده است.

دکتر «سید مهدی هاشمی باجگانی» سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یزد هم با اشاره به نفس‌های به شماره افتاده بیماران نیازمند و تبریک به خانواده‌های اهداکننده عضو که از دل مرگ، حیات را برآورده‌اند، گفت: خداوند در قران کریم می فرماید: هر کسی انسانی را از مرگ نجات دهد گویا همه مردم را از مرگ نجات داده است.

وی همچنین از کادر پزشکی مراکز درمانی استان و بخشهای پیوند عضو  نیز قدردانی کرد.

دکتر «سید کاظم رضوی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این مراسم با اشاره به این که اهدای عضو تنها راه نجات تعداد زیادی از بیماران است، گفت: این شرایط مهیا نمی‌شود مگر با اتخاذ سخت‌ترین تصمیم در دشوارترین زمان از سوی خانواده‌هایی که اجازه اهدای عضو عزیزشان را به بیماران نیازمند می‌دهند.

سخنرانی پروفسور عباس افلاطونیان، بنیانگذار درمان ناباروری کشور و رئیس پژوهشکده تولید مثل استان یزد به عنوان یکی از خانواده‌های گیرنده عضو، اجرای دکلمه و موسیقی و نیز تجلیل از خانواده‌های دهنده و گیرنده عضو و برخی ارگانهای همکار در این اقدام خیرانه از دیگر برنامه‌های این مراسم بزرگداشت بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها